Eestis vastloodud lennundusklaster loodab koondada lennundusega seotud ettevõtteid ning meelitada siia suuri investeeringuid.
- Magnetic MRO juht Risto Mäeots. Foto: Raul Mee
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt küsis klaster 600 000 eurot toetust. Samas nentisid kolmapäeval Tallinna lennujaama kogunenud klastri liikmed, et valdkondlik liit oleks loodud selletagi. Klastri eesmärk saab olema nii Eesti tutvustamine kui ka valdkonna üldisem kasvatamine: aastaks 2023 võiks lennunduse osakaal SKPst tõusta praeguselt 3 protsendilt 5protsendini.
Klastri üks liige, lennukihooldusfirma Magnetic MRO juht Risto Mäeots loodab, et ehk õnnestub tulevikus Eesti ettevõtetel osaleda ka suurtes lennuhangetes, mis seni mööda on läinud. Näiteks avati Poolas hiljaaegu lennukimootorite hooldusbaas, Airbusi komposiitmaterjalidest lennukidetailide tehas pandi püsti aga Taanis. Kummalgi hankel Eesti ei osalenud. "Hankes osalemine ja kaotamine on mõistetav. Aga see, et me isegi ei teadnud selle hanke toimumisest, on juba kriminaalne," ütles ta.
Tehas Eestisse
Kas klaster võiks olla piisavalt võimekas, et siiagi mõni tehas meelitada? „See on täiesti tehtav, Euroopa mastaabis on olnud mitu tootjate hanget, kus me pole riigina osalenud,“ viitas Mäeots, et nüüd võiksid asjad muutuma hakata. Klastri ülesanne on tõmmata tootjate tähelepanu Eesti turule, näiteks selgitada, missuguseid võimalusi siin suurfirmadele pakutakse.
Klastri juhatuse liige Kristo Reinsalu nentis, et umbes kuu aega tagasi tundis Lufthansa Eesti vastu huvi ja uuris, mida meil pakkuda on. „On lennujaam, hooldusettevõte, aga mis veel? Neile küsimustele ei suuda ükski ettevõtja üksi vastata. Mõnes mõttes on klaster valdkonna kõneisik,“ rääkis Reinsalu.
Seni on hangetel osalemine jäänudki Mäesalu sõnul valdkonna teadlikkuse taha, sest meil tegelikult ei teata, kui sellised hanked toimuvad. „Natuke ma tunnen ka seda, et lennunduse ümber on teatud furoor, et see on eriline ja kuidas me siin Ida-Euroopas hakkame midagi tegema… Selle peaks ära kaotama,“ pani Mäeots ette.
Muudest eesmärkidest peaks lennundusklaster aitama paika panna ka Eesti lennundusstrateegia, tutvustada Eestit lennundusmaana ning tegeleda ka tööjõuprobleemiga ning samuti regulatiivsete küsimustega, näiteks konsulaarteenustega.
Klastri asutajaliikmed on Tallinna Lennujaam, Tallinn Airport GH, Nordic Aviation Grupp, Magnetic MRO, Fort Aero, Axinom Eesti, Airest, NA Advisory, Pakker Avio, Skeleton Technologies, Operose Labs, Nordic Aircraft Service, Ospentos International ja Threod Systems.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.