Jeemeni lääneosa valitsevad huthi mässulised on pannud raketi- ja droonirünnakutega kinni maailma ühe olulisima transiidikoridori.
- Huthi mässulised on tunginud ka kaubalaevade pardale. Foto: AP/Scanpix
“Peab olema ikka paduoptimist, kui arvata, et see asi saab veel praeguse aasta sees lahenduse,” tõdes laevandusfirma Maersk Eesti tegevjuht Margus Indus.
Maersk on üks maailma suurimaid laevandusfirmasid, kuid ei sõida enam Punase mere ja Suessi kanali kaudu, sest Jeemeni kodusõja üks osapooli – huthi mässulised – tulistab Bab el Mandebi väinas juba põhimõtteliselt valimatult kaubalaevade pihta nii rakettide kui ka droonidega.
Paarikümne kilomeetri laiune väin eraldab Aadeni lahte Punasest merest ning jääb teekonnale Aasiast Euroopasse. Kui laevad ei sõida läbi väina, ei jõua nad ka Suessi kanalisse – seega tuleb võtta ette teekond ümber Aafrika.
9000 lisakilomeetrit ja sassis graafikud
“Ring tuleb ikka kolossaalne,” ei hoia Indus hinnanguga tagasi. “Iga lisanduva meremiiliga on ka punker (ehk kütusetasu – toim) midagi muud.”
Seotud lood
Laevu terroriseerivate Jeemeni Houthi mässuliste tegevus sunnib reedereid Punast merd vältima, mis tõstab laevatranspordi hindu ja tõukab tagant laevandusaktsiaid.
Huthi mässuliste kontrolli all olevast Jeemenist välja lastud rakett tabas Norra tankerit, põhjustades tulekahju, kuid inimohvreid ei olnud, vahendas Reuters USA sõjaväe avaldust.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.