Eesti populaarseima elektriauto Nissan Leafi hinnad erinevad Eestis ja Saksamaal 5000 euro võrra.
Seejuures Eesti maksab elektriautode ostmisel riigipoolset toetust, Saksamaa mitte. Tekib küsimus, kas toetus moonutab turgu.
Eesti riik on uute elektriautode soetamist praeguseks finantseerinud 7,5 miljoni euroga. See tähendab, et suurem osa autode ostmiseks mõeldud toetusi on otsas - kokku oli selleks 2011. alustatud ELMO-programmis ette nähtud 10,5 miljonit eurot. Toetust makstakse Mitsubishile CO2 kvoodi müügist saadud vahenditest.
Toetamine tähendab, et eraisikust autoostjale makstakse kinni kuni 50% auto hinnast, kuid see ei tohi ületada 18 000 eurot. Värsketel juulikuu andmetel on positiivseid toetusotsuseid tehtud 490 autoostjale, väljamakseid 395-le.
Nissan Saksmaal odavam. Suurim tükk toetusest on läinud ühele automargile - Nissani elektriautole. Neid on Eestis soetatud 268 tükki, mis tähendab umbes 4,8 miljonit toetuseurot.
Kuid seejuures võib tavalist autoostjat tabada üllatus, kui ta hakkab sama automargi hindu erinevatel turgudel võrdlema. Nii algavad Nissani elektriauto hinnad Saksamaal 24 000 eurost, Eestis 34 000st. Kuid siin tuleb arvestada, et Saksamaa hinnad ei sisalda auto akut. Koos akuga ostes tõuseks autohinna alumine piir Saksamaal üle 29 000 euro. Hinnavaheks teeb see siiski 5000 eurot.
Nissan Nordic: siin teine pakett. Siinset hinnapoliitikat kujundava Nissan Nordic Europe OY Baltikumi turundusjuht Henri Daum räägib, et küsimus on varustuses. "Ainult Baltikumis ja Skandinaavias müüakse autosid külma kliima paketiga," ütleb ta. Selle hulka kuulub näiteks aku soojendus talvel, istmete soojendus, peeglite soojendus jm.
Ta lisab, et Saksamaal on hind alles hiljuti langenud, sest enne tema teada nii suurt hinnavahet ei olnud.
Daum kinnitab, et toetusest on siinsele autoturule suur kasu. "Ilma toetuseta, ma usun, et me müüks iga aasta autosid nii, et saaks näppudel neid lugeda," ütleb ta.
Sama meelt on ka Silberauto ASi Mitsubishide müügidirektor Üllar Born. "Ma arvan, et ilma selle toetuseta - ja selle läbi on tulnud ka infrastruktuur - ei oleks meil elektriautode müük kindlasti sellistes numbrites, nagu meil täna on," ütleb ta.
Mitsubishi elektriautosid on Eestis küll kõige rohkem, kuid need tulid kvootide müügilepingu osana otse riigile. Tavaostja seda autot ei eelista.
Born võtab lühidalt kokku: konkurent Nissanis "on lihtsalt rohkem autot". Kuid seejuures on ka Mitsubishi hinnad Saksamaal märksa odavamad. Born selgitab, et hind kujuneb kokkuleppel tehasega. "Mida rohkem teda toodetakse, seda odavamaks muutub tükihind tootjale ja seda võimalikum on tootjal anda soodsamat hinda. Loomulikult on siin eelised suurtel turgudel," ütleb ta.
Toetus ka välismaalt ostes. Sihtasutuse KredEx ELMO-programmi spetsialist Heikki Parve usub, et ilma toetuseta meil elektriautosid ei liiguks. "Kas ta nüüd oleks nii suur pidanud olema (toetus - toim), see on nüüd iseasi, aga kindlasti on sellest abi," sõnab ta. Asja eesmärk on vähendada õhusaastet linnakeskkonnas ja motiveerida inimest valima keskkonnasäästlikum sõiduk.
Parve tunnistab, et toetus mõjutab turgu. "Eks ta natuke võib-olla moonutab, aga kindlasti tuleb selle turu suurust vaadata, aga kindlasti see hulk, mida seal müüakse, on suurem ja selle võrra saab ka müüa odavamalt," viitab ta tootjate erinevale hinnapoliitikale. Seejuures kinnitab ta, et auto võib vabalt osta ka Saksamaalt või mujalt Euroopa majanduspiirkonnast, sest ka siis saab siin toetust.
Praegu jagab KredEx toetusraha viimast otsa. Toetamiseks jagub vahendeid tõenäoliselt oktoobrini. Kas toetamine pärast seda jätkub, pole selge, sest edasisi elektriautonduse toetusvõimalusi alles arutatakse.
Parve sõnul töötavadki toetuste puhul Eestis sellised meetodid, kus jagatakse raha. "Meil Eestis ei ole nüüd palju muid võimalusi kui see rahaline toetus, pehmed meetmed ei mõju," räägib ta.
Seetõttu arvab ta, et toetuse katkedes tekib elektriautode müüki auk. "Eks paar-kolm-neli kuud võtab hoo maha, aga kindlasti on neid inimesi, kes ostavad elektriautot ka ilma toetuseta," sõnab ta.
Konkurents on puudunud. Elektriautode müüginumbreid vaadates on näha, et Nissani ülekaal turul on mäekõrgune - rohkem kui iga teine müüdud elektriauto on Nissani Leaf. See näitab, et sisuliselt puudub neile turul vastane.
Äsja teatas Eestis müügi alustamisest Renault. Renault' edasimüüja City Motors ASi müügijuht Risto Haug kinnitab, et konkurentsi pole turul olnud. "Eks siin ole turusituatsioon olnud ka selline, kuid ma arvan, et sellest aastast see ikkagi muutub. Konkurents läheb tihedamaks - siia tuleb Renault, tulemas on Volkswagen, BMW on näidanud oma esimest autot," loetleb ta.
Ka Haug usub, et toetus mõjutab turgu. "Ma arvan, et igasugune toetus tõmbab natuke efektiivsust alla," sõnab ta. Kuid teisalt on ELMO programm tema sõnul andnud vajaliku panuse, et inimeste hirm uue autoliigi ees taanduks - ehitatud on laadimisvõrk, tänavatele toodud esimesed autod. "Kui konkurents tiheneb, siis on selge, et tõenäoliselt tulevad hinnad allapoole," ütleb ta.
Renault' enda avalikustatud hinnad algavad riikidevahelises võrdluses samalt pulgalt. Need on ka soodsamad, kuna Renault asub samuti Eestis autosid müüma ilma akuta. Aku on võimalik juurde rentida või eraldi hinnaga soetada.
LISALUGU
Toetust saab ka luksusautole
Juuli seisuga on toetust saanud ka 25 luksusauto Tesla S-mudeli ostjat. Selle auto hind algab 60 000 eurost, toetust makstakse maksimummääras ehk 18 000 eurot auto kohta.
Võib tekkida küsimus, miks peaks riik luksusautode soetamist üldse toetama. Sellega toetatakse ju tegelikult neid, kel tõenäoliselt on toetust kõige vähem vaja.
Majandusministeeriumi avalike suhete osakonna nõunik Rasmus Ruuda selgitab, et toetsusskeemi tingimused lähtuvad Eesti riigi ja Mitsubishi vahel sõlmitud lepingust. "Kuna lepingu eesmärgiks on toetada elektriautode kasutuselevõttu Eestis, siis on abikõlblikud kõik elektriautod, mille maksimumkiirus ületab 60 km/h, sõltumata hinnaklassist," märgib ta.
Ruuda sõnul on kogu programm algatatud keskkonnasäästlikkuse ja tehnoloogilise arengu toetamiseks. Seejuures on kehtestatud ka maksimaalne toetuse ülempiir. "Meil on hea meel, kui elektriautod leiavad kasutust erinevates niššides: taksondus, sotsiaalteenuse osutamine ja miks mitte ka asenduseks tippklassi autodele, mis ongi sageli suurimateks saastajateks," nendib ta.
Tesla omanik ja automargi fänniklubi eestvedaja Mario Kadastik ütleb, et kui toetamine lõpeb, siis tõenäoliselt Teslasid ostetaks endiselt, samas Nissaneid jt väiksemaid mitte. "Kui võtta Leaf, siis ilma toetuseta on ta 36 000, samas toetusega on ta 18 000, seal on kahekordne hinnavahe," räägib Kadastik.
"Ta (Tesla - toim) on luksusauto küll, aga skeemi sisu ei ole sedavõrd toetada väikeste autode ostmist, vaid see, et populariseerida elektriautode tulekut," lisab ta.
TAUST
ELMO programm
Valitsus sõlmis 2011. aasta märtsis Mitsubishi Corporationiga lepingu 10 miljoni ühiku kasutamata saastekvoodi müügiks, et algatada Eesti elektromobiilsuse programm (ELMO).Programm koosneb kolmest osast: sotsiaalministeerium võttis näidiskasutusse 507 Mitsubishi iMiev elektriautot, majandusministeerium töötas välja toetusskeemi eraisikutele ja juriidilistele isikutele elektriautode ostu toetamiseks - toetust saab kuni 18 000 eurot.Eraisikutele makstav toetus ei tohi ületada 50% auto maksumusest, ettevõtete puhul on määraks 35%. Samuti rajati kogu riiki kattev elektriautode laadimistaristu.Alates novembrist 2012 toetatakse ka pistikust laetavate pistikhübriidide ostmist.Programmi eesmärk on kiirendada elektriautode kasutuselevõtmist Eestis ja aidata kaasa riigi võetud eesmärgi täitmisele taastuvenergia kasutuse suurendamisel transpordis aastaks 2020.
Allikas: elmo.ee
TASUB TEADA
Toetust jäänud veel 150-160 autole
Toetuse saamiseks on esitatud 555 taotlustToetuse maksmine on otsustatud 490 taotleja puhulVäljamakseid on tehtud 395Toetust saab maksta veel umbes 150-160 auto ostmiseksSeni on toetatud 241 juriidilist isikut ja 249 eraisikut
Elektriautode ostjate absoluutne lemmik on Nissan Leaf
(ostetud automarkide arv)
Nissan Leaf 268Mia Electrics 36Mitsubishi i-MiEV 32Polaris Ranger 30Tazzari Citysport 30Tesla S 25Micro-Vett Fiorino 19Volkswagen e-Up 15Opel Ampera 9Mitsubishi Outlander PHEV 9BMW i3 4Renault Zoe 4Citroen C-Zero 3Peugeot iON 2Toyota Prius Plug-In 2Porche Panamera e-Hybrid 1Volkswagen e-Golf 1
Suurem osa elektriautosid sõidab ringi Harjumaal
(soetud elektriautod maakondade kaupa)
Harjumaa, Tallinn 363Tartumaa 52Pärnumaa 19Läänemaa 18Viljandimaa 8Ida-Virumaa 6Saaremaa 5Võrumaa 5Raplamaa 4Järvamaa 3Põlvamaa 3Valgamaa 2Lääne-Virumaa 1Jõgevamaa 1
Allikas: Kredex
Seotud lood
Ehkki on kuulda olnud ka võimalusest elektriautode ostutoetuse maksmisega jätkata, peaks edaspidi sellel turul toimima juba toetusevaba konkurents.
Kui väljas sajab lund ja päevavalgus kestab vaid hetke, muutub kodukontor meie igapäevaseks keskpunktiks – kohaks, kus töö, loovus ja ka mugavus peavad koos eksisteerima. Hea valgustus, ergonoomiliselt kujundatud ja rahulik töökeskkond aitavad pimedal hooajal säilitada nii töötahet kui ka meelerahu. Ja just sisemine tasakaal on eriti oluline, sest kodus töötavad lapsevanemad teavad hästi: külmade ilmadega algab ka viiruste hooaeg. Lisaks tööülesannetele tuleb sel ajal hoolitseda ka nohuste ja pisut pahurate laste eest, kes on lasteaiast koju kosuma jäetud.