Ei ole midagi hullemat kui soodsast lennust maha jääda. Ometi just nõnda õnnetult läks minuga, sest jätsin õigel ajal ostmata Euroopa odavlennufirmade aktsiad, kurvastab Äripäeva loodud investor Toomas.
- Teravate väljaütlemiste poolest tuntud Ryanairi juht Michael O'Leary on hoidnud ettevõtet õigel kursil. Foto: EPA
Minu radaril on mõnda aega olnud Euroopa suurim odavlennufirma
Ryanair Holdings ja sellele turuosalt järgnev
EasyJet. Silmanurgast olen aga jälginud ka norrakate odavlennufirma Norwegian Air Shuttle’i käekäiku.
Kui juba mõnda aega kuuleb ülepäeviti uudiseid sellest, kuidas tavalennufirmad kärbivad kulutusi ja üks töötajate palgastreik ajab teist taga, siis odavlennufirmade lendude täituvus on olnud imehea, kallimatelt konkurentidelt napsatatakse kliente ja üha enam panustatakse ärireisijate püüdmisele. See kõik kajastub ka aktsiate hinnagraafikutes.
Sektorilt võimas aktsiaralli
Sektori kõige suurema tõusu on teinud iirlaste Ryanairi ja Oslo börsil noteeritud Norwegiani aktsiad. Viimase poolaasta jooksul on mõlema ettevõtte aktsiad rallinud üle 30% ja 12 kuu lõikes ligi 100%. EasyJetil on vastu panna 12 kuu lõikes 40% suurune tõus.
Ei pea olema majandusprofessor, taipamaks, et lisaks ajas aina kasvavale reisihuvile on nii Euroopas kui ookeani taga üheks peamiseks tõusumootoriks olnud kukkunud
toornafta hind.
Võrreldes praeguse hinnatasemega, maksab lõviosa lennufirmadest kütuse eest siiski oluliselt krõbedamat hinda. Näiteks Ryanair on kuni järgmise aasta märtsini ette fikseerinud 90% oma kütusevajadusest, makstes 91 dollarit barrelist ehk pea kaks korda enam hetke spot-hinnast. Kütusekulu moodustab sektori kogukuludest ligi kolmandiku. Mõnel juhul enamgi.
Tulevik on lootusrikas
Reisisõbrast investorina kuulub Euroopa lennufirmadest minu suurim sümpaatia just Ryanairile, mis paistab omas nišis konkurentide seas positiivselt silma. Ettevõtte ärimudel on end aja jooksul õigustanud ja kindlasti on võita ka hiljutisest otsusest parandada klienditeenindust.
Samuti laienetakse piisavalt agressiivselt ja numbrid annavad kinnitust üha suuremast reisijate arvu kasvust – ainuüksi juulis veeti 10,14 miljonit reisijat, mis on kontserni teatel ühe kalendrikuu kohta lennutranspordi ajaloos ainukordne.
Ettevõtte esimese kvartali kasum
kasvas neljandiku võrra, 245,1 miljonile eurole ning kogu aasta numbrid peaksid vastama kõige positiivsematele prognoosidele. Pikaajalise investori jaoks on ka suures plaanis seis soodne, sest ametlike prognooside järgi peaks kogu sektoris lennureisijate arv järgneva paarikümne aastaga enam kui kahekordistuma.
Ryanairi aktsia puhul teeb viimase aasta kiire tõus siiski ettevaatlikuks ja see on konkurentidega võrreldes muutunud märgatavalt kallimaks. Et lennufirmade aktsiad on olnud ajalooliselt üsnagi volatiilsed, ootan praegu rahuliku südamega paremat ostukohta. Minu ostunimekirjas on ettevõttel igal juhul kindel koht olemas.
Seotud lood
Kuigi Brüsselis toimunud pommiplahvatused teevad mind väga kurvaks, siis tegin investorina kiire otsuse ja ostsin kaua radaril olnud ettevõtte aktsiaid.
Ostsin täna hommikul Londoni börsilt juurde portsu Iiri odavlennufirma Ryanairi aktsiaid.
Euroopa suuruselt teine odavlennufirma EasyJet teatas, et suutis reisijate arvu mullu kasvatada 6,5%. Ka konkurendi Ryanairi reisijate arv kasvas samas suurusjärgus.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.