• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 14.10.14, 08:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maksuamet lihtsustab andmeesitust pidevalt

Maksu- ja tolliameti eesmärk on hoida maksukohustuse täitmine võimalikult lihtsana, kirjutab MTA peadirektori asetäitja Egon Veermäe.
Egon Veermäe
  • Egon Veermäe Foto: Eiko Kink
Võrreldes teiste arenenud majandusega riikidega on Eesti maksuhaldur olnud efektiivseim maksude kokkukoguja Euroopas. Kui OECD riigid kulutasid 2011. aastal keskmiselt 1,04% maksutulust selle kokkukogumisele, siis Eestil kulus vaid 0,34%. Samuti on Eestis  e-maksuameti rakenduste tõttu deklaratsioonide esitamine kiire ja täpne.
Meie kliendid on valinud suhtlemiseks e-kanalid. Kui veel 2009. aastal külastasid maksu- ja tolliameti (MTA) teenindusbüroosid pea 400 000 klienti, siis selle aasta prognoos on 150 000. Kui iga teenindussaali kontakti kohta koos mineku ja tulekuga arvestada 90 minutit, siis see tähendab, et MTA kliendid on viie aastaga säästnud pea 1,2 miljonit tundi.
MTA eesmärk on hoida maksukohustuse täitmine võimalikult lihtsana. Tähtis on see, et maksumaksja jaoks oleks teenus mugav ja maksuhalduriga suhtlemine iseenesest ei oleks takistuseks maksukohustuse täitmisel. Seega arendame oma süsteeme järjepidevalt ning otsime uusi innovaatilisi lahendusi, et pakkuda võimalikult mugavat teenust kõikidele maksumaksjatele.
Eelmisest aastast saavad füüsilised isikud tuludeklaratsioone esmakordselt esitada nutitelefonis, äriühingud saavad maksuvõlga ajatada elektroonselt ning haldusaktid toimetatakse kätte e-maksuametis. Üksikuna võivad need olla maksumaksja jaoks vähemärgatavad muudatused, kuid aitavad hoida maksuhalduri pakutava teenuse kaasaegsena ja võimaldavad suhelda kliendiga seal, kus talle kõige lihtsam.
Tänavu juulis käivitus maksu- ja tolliameti eestvedamisel töötamise register, mis koondab kõik töötamisega seotud informatsiooni, mis seni riigi eri registritesse koguti. See, et nüüd on tööandjal vaid üks kanal sellise info esitamiseks, vähendab ka tema halduskoormust ning tulevikus on võimalik registri arendustega vähendada seda veelgi.
Oktoobrist vormistavad ka aktsiisilaopidajad aktsiisikaupadega seotud siseriiklikud saatedokumendid elektroonselt süsteemis SADHES. Kui seni pidi aktsiisikaubaga koos liikuma kolm paberit, siis uue süsteemi kasutuselevõtuga liigub kaubaga kaasa ainult üks saatelehe eksemplar. Lisaks paberivabale asjaajamisele saavad ettevõtted võimaluse jälgida ja saada reaalajas ülevaadet endaga seotud saatelehtede töötlemise käigust ning võimaluse kasutada süsteemi pakutavaid eeltäidetud laoseisu ja -liikumise aruandeid.
Uuest aastast muudetakse veel tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioonide (TSD) vorme ning uuendatakse esitamise keskkonda, mis teeb nende e-maksuametis täitmise ja esitamise käepärasemaks ning annab riigile maksude kohta rohkem informatsiooni.
Järgmine suurem samm andmeesituse lihtsustamisel on füüsilistele isikutele n-ö puutevaba tuludeklaratsiooni pakkumine. See tähendab, et riik saadab inimesele teate, et tema deklaratsioon on moodustatud ning see tuleb e-maksuametis vaid üle vaadata ja kinnitada. Osaliselt on kavas selline lahendus kasutusele võtta juba järgmisel aastal, kuid täiesti puutevabaks muutub tuludeklaratsiooni esitamine tõenäoliselt paari aastaga.
Eeltäidetud käibedeklaratsioon. Deklaratsioonide esitamist on võimalik muuta ettevõtjatele aja- ja kulusäästlikumaks täiendava automatiseerimisega. Näiteks eeltäidetud käibedeklaratsioonide esitamisega, kuhu suunas võiks pikemas perspektiivis liikuda. Seda aga ainult juhul, kui koos ettevõtjatega leida arutelude käigus sobiv mudel, mis reaalselt nende halduskoormust vähendaks. Samuti on eelduseks kõigi ettevõtjate soov läbipaistvaks maksukorralduseks.
Maksukogumise süsteemides toimub seega pidev areng ning paratamatult toimub suhtlus üha enam e-kanalite kaudu. Selleks, et andmeesitamise halduskoormus viia miinimumini, tuleks üha enam kasutusele võtta ka automatiseeritud lahendusi ja liikuda välja kontseptsioonist, kus andmete esitamiseks tuleb kulutada eraldi aega ja raha.

Seotud lood

Uudised
  • 09.03.15, 13:15
E-maksuamet tõrgub jälle
E-maksuameti töös esines täna päeval tõrkeid. Avalike suhete juhi Rainer Lauritsa sõnul on nüüdseks probleem likvideeritud.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele