Kõik eestlased on erakonna liikmed, aga tallinlased on kõige rohkem. Vähemalt nii võiks järeldada pildist, mis avaneb, kui uurida erakondade rahastamispõhimõtteid. Võtame asja pulkadeks lahti.
- ÄP valimispäevik. Foto: Anti Veermaa
Iga Eesti elanik – imikust raugani – maksab ainuüksi tänavu erakondadele 4 eurot ja 15 senti selle eest, et nood olemas on. Kokku kulub riigieelarvest nende ülalpidamiseks 5,4 miljonit eurot. Nii oleme me kõik justkui erakonna liikmed isegi juhul, kui me pole ühegi parteiga liitunud. Võrdluseks: keskmiselt kogub Eesti partei ka tegelikult erakonnaga liitunud liikmelt aastas vaevu ühe euro liikmemaksu.
Kuid see on vaid üks, juriidiliselt korrektne pool. Eestis kehtiva seaduse järgi saavad riigieelarvest rahalist toetust parlamendiparteid vastavalt valimistel saadud kohtade arvule. Lisaks erakonnad, kes valimiskünnist ei ületanud, kuid kogusid vähemalt ühe protsendi häältest.
Teine ja hämaram parteimaks kogutakse varjatult. Kõige ilmekam näide sellest on Keskerakond, kes kasutab tallinlaste raha nagu enda oma. Nii leidis riigikontroll oma äsja avaldatud analüüsis, et Tallinna linnaeelarvest kulus valimisreklaamina mõistetavatele teavitustele 2013. aastal ligikaudu 337 000 eurot. See veidi alla ühe euro iga tallinlase kohta olenemata east ja ilmavaatest.
Edgar Savisaare linnavalitsus jätkab variliikmemaksu kogumist. Näiteks selgub eelmise aasta viimase kvartali aruandest, et tele- ja raadioreklaamide eest käisid teised erakonnad välja 36 500–187 000 eurot, kuid Keskerakonnal ei kulunud selleks sentigi. Ometi maksis juba ainult Tallinna linna jõulutervitus, kus linnapea Edgar Savisaar oma uisuoskusi näitab ja Keskerakonna hästi tehtud tööd kiidab, tegemine 35 000 eurot, millele lisandus ligi 72 000 eurot reklaami näitamiseks kulunud tasusid.
Palun, lubage, et see nii ei jätku!
Seotud lood
Tundlikke kliendiandmeid omavad advokaadibürood on küberkurjategijate pidevas huviorbiidis, mistõttu nõuab advokatuur, et küberturvalisus oleks tagatud kõrgeimal tasemel. Et nõuded saaksid täidetud ka päriselt ning ka töötajate teadlikkus tõstetud, on mõistlik kaasata oma ala spetsialistid, usub advokaadibüroo TARK juhtivpartner Tanel Tark.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele