Eesti majandus vajab reaalset ja julget maksureformi, leiab ettevõtja Sulev Metsalu.
- Ettevõtja Sulev Metsalu Foto: Erakogu
Reformi ei ole vaja teha reformi enda pärast, kui sellel ei ole käega katsutavat ja silmaga nähtavat tulemust. Reaalset reformi on vaja majanduse elavdamiseks ja riigis elanike elu elamisväärsemaks muutumiseks ning maksumaksjate riiki meelitamiseks ja uinuva kapitali ellu äratamiseks.
Mida tuleks muuta:
Tööjõumaksud
1) Sotsiaalmaksust eraldada ravikindlustuse osa (13%) ja jätta töövõtja kanda analoogselt töötuskindlustusmakse (1,6%) ja kogumispensionimaksega, kuna kõik kolm makset ja maksu teenivad töövõtja huve. Kuna töötaja eeldab, et netopalk ei lange, on tööandja sunnitud tõstma brutopalka, et netopalk säiliks, samas tööandja kogukulu ei kasva ja töövõtja netopalk ei vähene. Ühtlasi tuleks maksu alandada 1% võrra 12%-le.
2) Tööandja makstavale sotsiaalmaksu pensionikindlustuse osale (20%) kehtestada laeks neljakordne keskmine palk. Antud meede meelitab riiki kõrget lisandväärtust loovaid hästitasustatud töökohti. Ühtlasi tuleks maksu alandada 2% võrra 18%-le.
3) Sotsiaalmaksu tasumise miinimumi kohustus võrdsustada 50% miinimumpalgaga. See võimaldab tööturule siseneda inimestel, kellel on võim, tahe ja võimalus töötada osalise tööajaga, kuid praegune maksukeskkond seda ei soosi, pigem pärsib.
4) Tulumaksuvaba miinimum tuleks võrdsustada miinimumpalgaga, kuna miinimumilt tulumaksu võttes ei täida see oma eesmärki, vaid suunab inimesed sotsiaaltoetuste järjekorda, millega kaasnevad põhjendamatud kulud.
5) Füüsilise isiku tulumaksumäär tõsta 20%-lt 26%-le, et katta tulumaksuvaba miinimumi osa tõstmisest tingitud väiksemat maksulaekumist.
6) Kehtestada praegu kehtivale kaheastmelisele (maksuvaba ja maksustatav osa) tulumaksule ka kolmas aste, mis oleks üle neljakordse keskmise palga teenitava tulu osa, mis oleks maksustatud madalama, 10%-lise maksumääraga. See meelitab riiki kõrgepalgalisi töökohti, mida toetab ka sotsiaalmaksu lagi. Eraldi tuleks välja tuua, et korraga saab kasutada kahte astet. Üle neljakordse keskmise palga teeniv ei omaks õigust esimesele astmele, milleks on maksuvaba tulu.
Tööjõu maksustamine praegu ettevõtte tulu kokku 549 sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa 13% 53 sotsiaalmaksu pensionikassa osa 20% 82 töötuskindlustus 0,8% 3 brutopalk 410 tulumaksuvaba 154 töötukindlustus 1,6% 7 kogumispension 2% 8 tulumaks 20% 48netopalk347 Tööjõu maksustamise eesmärk ettevõtte tulu kokku548sotsiaalmaksu pensionikassa osa 18%83töötuskindlustus 0,8%4brutopalk462tulumaksuvaba = miinimumpalk390sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa 12%55töötukindlustus 1,6%7kogumispension 2%9tulumaks 26%0netopalk390netopalga muutus+43
Tööjõu maksustamine praegu ettevõtte tulu kokku 1390 sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa 13% 135 sotsiaalmaksu pensionikassa osa 20% 208 töötuskindlustus 0,8% 8 brutopalk 1039tulumaksuvaba 154töötukindlustus 1,6% 17kogumispension 2% 21tulumaks 20% 170netopalk832 Tööjõu maksustamise eesmärk ettevõtte tulu kokku1390sotsiaalmaksu pensionikassa osa 18%211töötuskindlustus 0,8%9brutopalk1170tulumaksuvaba = miinimumpalk390sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa 12%140töötukindlustus 1,6%19kogumispension 2%23tulumaks 26%155netopalk832netopalga muutus0
Tööjõu maksustamine praegu ettevõtte tulu kokku 2780sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa 13% 270sotsiaalmaksu pensionikassa osa 20% 416töötuskindlustus 0,8% 17brutopalk 2078tulumaksuvaba 154 töötukindlustus 1,6% 33kogumispension 2% 42tulumaks 20% 370netopalk1633 Tööjõu maksustamise eesmärk ettevõtte tulu kokku2780sotsiaalmaksu pensionikassa osa 18%421töötuskindlustus 0,8%19brutopalk2340tulumaksuvaba = miinimumpalk390sotsiaalmaksu ravikindlustuse osa 12%281töötukindlustus 1,6%37kogumispension 2%47tulumaks 26%412netopalk1563netopalga muutus-71
Ettevõtte omakapitalimaks vs. ettevõte tulumaks
1) Kehtestada omakapitali maks 1%, mille eelis üldise ettevõtte tulumaksu ees on nn akumuleeritud kasumi maksustamine, mitte kasumi teenimise maksustamine. Sellega maksustatakse kasumit, mis on omanikele dividendideks välja maksmata või millele ei leita või ei taheta leida rakendust. Maksukohustuse aluseks oleks omakapitalist investeeringute lahutamine, mis annaks omakapitalimaksu arvestuse aluse. Dividendide tulumaksustamise süsteem tuleks jätta kehtima sellisena, nagu see on praegu, kuna makstud dividendid vähendavad omakorda omakapitali.
2) Omakapitali maksust 30% peaks minema sihtotstarbeliselt kohalikele omavalitsustele, milles ettevõte reaalselt tegutseb ettevõtluskeskonna ja ettevõtlustaristu investeeringuteks, et soodustada regionaalpoliitiliselt ettevõtluse arengut.
3) Omakapitali maksust 30% peaks minema riigile (Kredex, EAS jne) sihtotstarbeliselt, et kaasfinanseerida koos mikro-, väike- ja keskmiste ettevõtetega, kellel on idee ja on ennast juba tegutsemisega tõestanud, kuid tootlike varade soetamisel ja liisimisel on omaosaluse maksmisel vahendite puudus või vähesus. Vahendite hankimiseks kulub palju väärtuslikku aega ning vahendite hankimiseks tuleb kasutada olemasolevaid ebaefektiivseid, vananenud tehnoloogiaga vähetootlikke varasid ajal, kui tööjõukulud kasvavad 5–15% aastas.
4) Eesti ettevõtete omakapital 31.12.2013 seisuga oli 31,84 miljardit, sellest 1% moodustab 318 miljonit.
Käibemaksu osa soovitus
1) Üldine käibemaksumäär tõsta 25%-le. Käibemaksusoodustus ehk käibemaksumäär 10% peaks laienema praegu olemasolevatele kaupadele ja teenustele, ka toidu ja esmatarbekaubale.
Seotud lood
„Kurb,“ ütles IT-ettevõtte Nortal juht Priit Alamäe, kuuldes, et riigikogu lükkas tagasi sotsiaalmaksu lae kehtestama pidanud seaduseelnõu.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.