Probleem pole mitte kommunikatsioonis, vaid sisus
Kõige võimatum kommunikatsiooniülesanne on selline, kus inimene, erakord või ettevõtte soovib muuta kogu ühiskonna või kindla sotsiaalse grupi arusaama täiesti ühetaoliseks: ma tahan, et kõik mind armastaksid! Nt et kõik parlamendi 101 liiget leiavad, et neile meeldib väga, et Taavi Rõivasele meeldib olla peaminister. Kahjuks ei meeldi see ka paljudele koalitsioonierakondade liikmetele. Või et kõik eestimaalased tahaksid samasooliste paaride abielud seadustada. Kui tuua välja mõned sügavalt vastuolulised teemad, kus veenmistööga saab vastuolusid (vahel ka oluliselt) leevendada, kuid mitte kunagi neid jäägitult ära kaotada.
Kui valmistasime 2009. aasta oktoobris koos Jüri Käoga ette Selveri Lätist lahkumise kommunikatsiooni, ütles Jüri välja mind siiani saatva kuldse mõtte: “Janek, kõigepealt ärilised otsused, siis vaatame, kuidas me neist teavitame.” Lahkumine oli valus, aga möödapääsmatu. Keegi ei pahandanud, kõik said aru. Kui börsiettevõte jätab avalikku meelepaha vältimiseks möödapääsmatud otsused tegemata, läheb ta pankrotti. Kreeka näitel võib nii juhtuda ka riigiga.
Eesti valitsusel pole kommunikatsiooniprobleemi kunagi olnud. Valitsuse jaoks töötab kõrgepalgaline kommunikatsiooniarmee, mille kõrval erasektori ettevõttekesed mõjuvad pisikeste, piiratud õiguste ja võimalustega turvafirmadena. Eesti valitsuse probleem on sisu ja suhtumine rahvasse (loe: Eesti Vabariigi omanikesse). Häid otsuseid ei olegi vaja “PRitada”, need “PRitavad” end ise.
Avalikkusel on alati õigus
Tänane Eesti valitsus sai saamatute ja rumalate inimeste sildi avalikus ruumis külge seepärast, et ei olnudki midagi head teavitada. Kui sa enne pulmi (loe: valimisi) ütled naisele, et ma ostan sulle maja, kui sa minuga abiellud, ning pärast pulmi teatad, et naine võtku selleks pangast laenu oma lahusvara arvel, võib ta tunda end petetuna. Pettust ei ole võimalik ühegi suhtekorraldusmeetodiga olematuks muuta.
Hea suhtekorraldusega, mille sisuks on veenvad, usutavad ja ausad argumendid, on võimalik positiivseid asju võimendada ning negatiivseid leevendada. Olematuid asju suureks puhuda ei ole võimalik.
Tipp-börsimaaklerid ütlevad, et turul on alati õigus. Täpselt samuti on avalikkusel alati õigus. Kui valitsuse, ettevõtte, organisatsiooni või inimese töö tundub halb, siis ta ongi halb. Selles ei saa süüdistada last, et ta oma taldrikut ära ei pese. Süüdi on vanem, kes ta ei suuda last veenda seda tegema. Rahvas pole kunagi süüdi, alati on süüdi valitsus. Selles on Jürgen Ligil õigus.