Eesti kaubanduses hakatakse järjest rohkem kasutama automatiseerimist, et saada konkurentsieelist, kirjutab Selveri kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid.
- Selveri kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid. Foto: Erakogu
Kui räägitakse robotitest ja tööprotsesside automatiseerimisest, siis mõeldakse ennekõike tootmist. Tootmisliinid ja robotid asendavad aina enam inimtööjõudu ja ehkki uuendused on investeeringumahukad, siis protsesside automatiseerimine muudab töö efektiivsemaks ja annab konkurentsieelise.
Kaubanduses automatiseeritakse samuti tööprotsesse. Jaekaubanduses on Eestis hõivatud üle 40 000 inimese. See on väga suur hulk töökäsi müügisaalis, laos ja kassades, kelle töökoormust saab vähendada tänu innovatsioonile. Eesti kaubanduses pole küll protsesside automatiseerimine olnud nii jõuline kui suurema tööjõukuluga riikides, kuid see muutub kiiresti.
Selverites on automatiseerimine kõige nähtavam iseteeninduskassades. Automatiseeritud süsteem hoiab kokku töötunde kassades ja kliendid pääsevad järjekordades seismisest. Selveri esimene iseteeninduskassa võeti kasutusele 2011. aasta kevadel, praegu on need kasutusel 20 kaupluses ning neid kasutab iga päev üle 20 000 kliendi.
Kiirus suureneb
Üheks valdkonnaks, kus automatiseerime protsessi, on kaupade tellimus. Tellimisprotsess on kaupluse toimimisel oluline, sest kliendid ei andesta tühje riiuleid. Kaup peab suures kaupluseketis liikuma kiirelt ja olema paindlikult juhitav, teave kauba liikumise kohta peab olema jälgitav kogu tarneahela puhul. Tarkvaralahendustes oleme võtnud kasutusele järk-järgult tellimissoovituste lahendust (smart planning), kus programm genereerib toodetele tellimissoovitusi, mida kasutaja saab vajadusel üle vaadata või korrigeerida, edasi toimub automaatne valideerimine ja tarnijale edastamine.
Majandustarkvaras oleme juurutanud elektroonilise kaubaarvete automatiseeritud sisestamise protsessi, mis on vähendanud vajadust raamatupidamise teenusele. Samuti on automatiseeritud elektrooniline andmevahetus: müügi- ja laoraportite ja tellimuste edastamine toimub ilma kasutaja sekkumiseta.
Mõistlikum ajakasutus
Kasutame automatiseeritud toiminguid muudes tarkvaralahendustes eesmärgiga rutiinsemad ja ajakulukamad toimingud kasutajatelt ära võtta, mis võimaldab keskenduda sisulisele tööle, milles automaatika ei saa nii palju inimest asendada. IT-lahendustes oleme automatiseerinud protsesse, kus kasutajad teevad päevast päeva sama toimingut ja kulutavad sellele ebamõistlikult palju aega.
Automatiseerimine mõistagi jätkub. Kasutatakse rohkem iseteeninduskassasid, lisanduvad elektroonilised hinnasildid ja ilmselt tulevad tulevikus ka automatiseeritud lahendused riiulite täitmiseks.
Autor: Erkki Erilaid
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.