Ernst&Young Riia kontoris AS RB Rail tellimusel koostatud Rail Balticu projekti tasuvusanalüüsil puudub riigikontrolli ja õiguskantsleri hinnang, rääkimata sõltumatust auditist, kirjutab juhtimisteaduste dotsent Endel Oja (IRL).
Tasuvusanalüüsis on reisijate mahud umbes kaks korda üle hinnatud, kaupade mahud on aga üle hinnatud lausa kordades.
Raudtee lamab teatavasti maapinnal ja ise kaupu ega reisijaid ei liiguta. Reisijateveo tarvis on vaja hinnanguliselt investeerida veerevkoosseisu 200 miljonit eurot ja kaubarongidesse sama palju.
Seoses Suurbritannia lahkumisega EList tekib ELi netoeelarvesse 24% auk. Kui teised riigid ei loobu endale ettenähtavatest summadest Rail Balticu kasuks, siis tõuseb Eesti omafinantseering 1,3miljardilise trassi kogumaksumuse juures 520 miljoni euroni.
Riskid arvestamata
Aasta tagasi prognoositi Rail Balticu maksumuseks 3,6 miljardit eurot, praegu on see jõudnud 5,8 miljardini. Riigikokku on esitatud ratifitseerimiseks kokkulepe, mis mingeid riske ei arvesta. Rail Baltic tuleb vastavalt kokkuleppele valmis ehitada ka siis, kui äriplaan on negatiivne, ja ka siis, kui ELi toetus projektile järgneval eelarveperioodil on null eurot.
Juhul, kui riigikogu talle ette antud redaktsiooni muutmata kokkuleppe ratifitseerib, lukustub erinevatest alternatiividest kõige riskantsem, millest väljumiseks ei ole kokkuleppes mingeid võimalusi ette nähtud.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Ühe ettevõtte alalt ehitusmaterjalide või kütuse vargus on ärile suur kahju. Kui süttib tootmishoone või masin, võib see tähendada mitu miljonit varakahju ning halvemal juhul ohtu inimeludele. Varajane riskide maandamine ja mitu sammu ette mõtlemine võib õnnetuse korral päästa terve äritegevuse.