• OMX Baltic0,02%270,29
  • OMX Riga−0,01%877,04
  • OMX Tallinn−0,13%1 727,01
  • OMX Vilnius0,19%1 046,09
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,32%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,35%8 113,72
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,28
  • OMX Baltic0,02%270,29
  • OMX Riga−0,01%877,04
  • OMX Tallinn−0,13%1 727,01
  • OMX Vilnius0,19%1 046,09
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,32%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,35%8 113,72
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,28
  • 10.04.18, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kas elektriautod tagavad säästu?

Prognoosi kohaselt on lähitulevik eelkõige elektritranspordi päralt, kuid see eeldab, et elektrivõrk ja asulate infrastruktuur arengule jalgu ei jää, kirjutab Arenguseire Keskuse projektijuht Kadri Mats.
Kadri Mats
  • Kadri Mats Foto: Arenguseire Keskus
Aastaks 2050 elab ligikaudu 70% maailma rahvastikust linnades, prognoosib Maailma Majandusfoorum. Linnastumisega kaasnev saastatuse kasv ja suurenevad liiklusummikud panevad linnasid otsima jätkusuutlikke, taskukohaseid, turvalisi ja kasutajasõbralikke lahendusi inimeste mobiilsuse parandamiseks.
Nii näiteks on Hiina teatanud, et kavatseb lähitulevikus keelustada fossiilsetel kütustel sõitvate autode tootmise ja müümise ning teeb jõupingutusi oma ühistranspordi elektrifitseerimiseks. Saksamaal on loodud riiklik elektromobiilsusplatvorm, mille ülesanne on välja töötada linnade elektromobiilsust soodustavaid regulatsioone.
Rootsi plaanib kogu oma avaliku sektori autopargi vahetada elektriautode vastu. Arvestades, et eraomandis olevad autod on sõidus vähem kui 5% ajast, plaanib Oslo alustada linnale kuuluva autopargi jagamist linna ametnike ja elanike vahel sõidujagamisplatvormi kaudu.
Mõjutatuna Pariisi kliimaleppest ja Euroopa Komisjoni keskkonnahoidliku liikuvuse paketist on mitu autotootjat otsustanud keskenduda elektriautode valmistamisele. 
BMW plaanib aastaks 2020 jõuda elektriautode masstootmiseni, pakkudes 12 erinevat mudelit. Renault kavatseb pakkuda 20 elektriautode mudelit aastaks 2022. Volkswagen investeerib 84 miljardit dollarit akude tehnoloogia ja elektriautode arendamisse ning eeldab, et aastaks 2030 on kõik nende toodetud 300 mudelit elektriautod. Bloomberg New Energy Finance prognoosib, et aastal 2040 moodustab elektriautode müük 54% kõikide autode müügist ning elektriakude hind langeb 2030. aastaks 70%.
Areng eeldab koostööd
Milliseks tegelik protsent kujuneb, sõltub elektriautode kasutuselevõtu suurendamisele suunatud riiklikest poliitikatest. Ka Maailma Majandusfoorumi raportis rõhutatakse korduvalt, et inimsõbraliku „targa linna“ tekke aluseks on terviklik linnaplaneerimine, mis eeldab koostööd kõikide osapoolte (energiatootjad, autotootjad, infrastruktuuri ettevõtted, poliitikakujundajad, linnaplaneerijad) vahel.
Järjest kasvav elektriautode tootmine ja kasutuselevõtt paneb elektrivõrgud suurema surve alla. 
Näiteks ühe elektriauto elektritarbimine võrdub suurusjärgus ühe keskmise majapidamise elektritarbimisega. Lahedusena pakutakse n-ö tarka laadimist, mis sisuliselt tähendab võimalust kontrollida, et laadimisvõimsus vastab võrguvõimsusele konkreetsel ajahetkel (vältides tippaegu). 
V2X-tehnoloogia on testimisjärgus. Selle töösse võtmise korral saab elektriautot kasutada patareina, mis vajadusel varustab elektriga majapidamist või suunab elektri elektrivõrku tagasi. See peaks samuti vähendama survet elektrivõrgule.
Elektriautode suuremat kasutuselevõttu selgitatakse tihtipeale keskkonnasäästlikkusega läbi väiksema süsihappegaasi emissiooni. Sisepõlemismootoriga autosid võrreldakse elektriautodega ning leitakse, et elektriauto keskkonnasäästlikkus on sõltuvuses aku võimusest, st suure võimusega elektriautod ei pruugi emiteerida vähem süsihappegaasi kui sisepõlemismootoriga autod. Selle taustal on paradoksaalne, et auto nagu Mitshubishi Mirage on aastaks 2030 keelatud mitmetes Euroopa linnades ja Hiinas, kuna sisepõlemismootoritega autode keeld ei pööra tähelepanu kütuse säästmisele või autode tootmisprotsessi efektiivsusele.
Et mõista elektriauto tegelikkus keskkonnamõju tuleb analüüsida selle tervet elutsüklit alates auto tootmisest, sh haruldaste muldmetallide hankimine, mis on aku osaks, lisaks elektritootmine, mis toidab akut ja auto osade hilisem taaskasutamine, mida täna ei tehta. Ka autotööstuse juhtivtöötajad on mures, et meil puuduvad piisavad teadmised elektriautode laiema mõju kohta. Prantsuse autotööstuse PSA juht on öelnud, et oleme liikumas tehnoloogia neutraalsuse ajastult elektrifitseerimise ajastule.
Autor: Kadri Mats

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 12.11.24, 18:55
Freedom Holding Corp. teise kvartali tulemused näitasid tugevat kasvu
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele