Püsiva eelarvepuudujäägi ja kiiresti kasvav riigivõlaga anname me järjest rohkem ära oma vabadusi, kirjutab Eesti Panga president Madis Müller.
- “Valijate ja maksumaksjatena peame suutma aru saada, et kui raha laenates saab riik kulutusi kasvatada ilma kohe makse tõstmata, siis lõpuks esitatakse meile siiski kindlasti ka arve kõigi nende „tellitud“ toetuste, investeeringute ja maksusoodustuste eest,” kirjutab Eesti Panga president Madis Müller. Foto: Andras Kralla
Rahandusministeeriumi viimase prognoosi järgi ületavad Eesti riigi kulutused järgmisel neljal aastal tulusid sel määral, et igal aastal tuleb valitsusel juurde laenata enam kui 2 miljardit eurot. Seda juhul, kui jätkame praeguseks kokku lepitud maksude ja maksumääradega ning lähtume ootuspärasest kulude kasvust.
Eesti riigi kulud ulatuvad järgmisel aastal eeldatavasti 18,5 miljardi euroni ning umbes iga kaheksas kulutatud euro tuleb katta uue laenurahaga. Seda on selgelt liiga palju olukorras, kus majandus on viimase kahe aasta madalseisust juba kõigi eelduste kohaselt taastumas. Peame tunnistama, et elame riigina tinglikult üle oma jõu.
Võttes aluseks rahandusministeeriumi kevadprognoosi, on riigi tulud 2024. aastal eeldatavasti pisut enam kui 50% suuremad võrreldes viie aasta taguse ajaga. Kulud on aga samal ajal kasvanud ligi 63% võrra. Valitsussektori kulud on viie aastaga kasvanud 39%-lt juba enam kui 45%-le SKPst. Valdkondlikult on sellesse kasvu panustanud enim ennaktempos kasvanud kulutused tervishoiule, riigikaitsele ja sotsiaalvaldkonnale.
Kreekas on meist paremini
Kümmekond aastat tagasi oli Eestis tavaks kritiseerida võlakriisi sattunud Lõuna-Euroopa riikide valitsusi nende vastutustundetuse eest oma riigi rahaasjade korraldamisel. Meile tundus, et põhjamaine moraal ja meile justkui loomuomane vastutustundlikkus ei lubaks Eesti riigil kunagi sarnaste probleemideni jõuda.
Võib-olla ei olnud siin aga nii palju pistmist moraaliga, kui et meil polnud selleks ajaks veel lihtsalt antud piisavalt aega oma võlakoormust kasvatada?
Tegelikult on üle jõu elamise aega olnud ka praeguseks ikka veel suhteliselt vähe ning saame endiselt tõdeda, et Eesti valitsuse võlakoormus on teistega võrreldes tõesti veel üsna madal.
Samas, kui vaadata riigi võimet jõukohaselt majandada ehk riigi tulusid ja kulusid tasakaalu lähedal hoida, on meil tänaseks juba näiteks abipakette vajanud endistelt kriisiriikidelt Küproselt ja Kreekalt põhjust eeskuju võtta. Nii oli Kreekas eelmisel aastal eelarve enne riigivõla intressimakseid 1,9% ja Küprosel 4,5% SKPst ülejäägis. Ka intressimakseid arvestades jäi Küprose eelarve 3,1% SKPst ulatuvasse ülejääki, samal ajal kui Kreeka puudujääk mahus 1,6% SKPst oli umbes poole väiksem Eesti omast.
Kui palju? Sõltub
Kui suur probleem siis riigieelarve puudujääk ja laenuraha kasutamine tegelikult on? Raha laenavad ju tõesti pidevalt teisedki riigid. Vähemalt investeeringuteks raha laenamine peaks ju olema põhjendatud?
Vastus neile küsimustele on, et see sõltub olukorrast.
Seotud lood
Rikkaid ei saavat „surnuks maksustada“, aga peredelt mitme tuhande euro jagu aastas soodustusi ära võtta saab küll, märgib raadiokuulaja Heiko Kull vastukajana haridusminister Kristina Kallase (Eesti 200) intervjuule.
Riigikaitsemaks tuleb olemasolevat maksu tõstes
Enne, kui saab kinnitada, kui palju peavad ministeeriumid kulusid vähendama, tuleb välja arvutada, kas riigikaitsemaks katab ära kasvavad kaitsekulud. Tööversioon on Excelis kirjas, kinnitas haridusminister ning Eesti 200 aseesimees Kristina Kallas.
Peaministrikandidaadi Kristen Michali sõnul pannakse võimukõnelustel paika, kuidas riigi eelarve järgmise kolme aasta jooksul paraneb ja milliseid kärpeid selleks tegema peab. „Kärpeid tuleb teha ka aastatel 2025, 2026 ja 2027, see ei ole ühekordne asi,“ märkis ta.
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.