• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,25
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,25
  • 11.03.13, 05:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Elektrivõrk ja -müüja peavad olema eraldatud

Euroopa Liidu kolmanda energiapaketiga võttis Eesti kohustuse eraldada energiavõrgud tootmisega tegelevatest ettevõtetest. Miks see hea on, uurib riigikogu majanduskomisjoni esimees Kaja Kallas (RE).
Energiaturu direktiivi preambul ütleb, et kui võrke tootmis- ja tarnetegevusest täielikult ei eraldata, on oht, et võrke mitte üksnes ei kasutata diskrimineerival viisil, vaid vertikaalselt integreeritud äriühingutel puudub ka stiimul oma võrkudesse investeerida. Kuni Eesti Energia ja Jaotusvõrk on seotud, ei ole kõrvaldatud kahtlus, et see Eestis nii ei ole.
Võrku, milleta teised turuosalised ei saa oma teenuseid osutada ja kaupu müüa, peetkase oluliseks vahendiks ja selle kasutamisele on ette nähtud erireeglid. Seda selleks, et tagada kõikidele elektrimüüjatele, kes tahavad võrgu kaudu oma teenuseid osutada, võrdne ligipääs võrgule. Kui võrk on ühe elektrituruosalise oma, kes ühtlasi ka konkureerib teiste turuosalistega, siis paratamatult tekib tal soov ja võimalus teiste ligipääsu piirata ja seeläbi konkurentsi takistada.
Sellise kiusatuse vältimiseks ongi parem, kui võrk ja elektrimüüja on eraldatud. Ja mitte ainult juriidiliselt eraldatud, nagu praegu juba on, vaid ka institutsionaalselt ja sisuliselt. See ei pea ainult nii olema, vaid teised turuosalised peavad olema ka veendunud, et see nii on. Raske on ühiskonda veenda eraldatuses, kui jaotusvõrgu nõukogu koosneb eranditult Eesti Energia juhatuse liikmetest ja nõukogu esimees on Eesti Energia jaeäri juht. Institutsionaalne eraldatus tähendab muuhulgas ka seda, et Eesti Energia ei saaks olla jaotusvõrguettevõtja omanik ega juhatuse liikmed saaks olla Elektrilevi nõukogu liikmed. Eesti Energia ei pääseks ligi jaotusvõrguga seotud infole, mille osas teistel elektrituruosalistel puudub ligipääs. Samuti ei saaks ühe turuosalise kontrolli all olla jaotusvõrgu ettevõtja juhtide määramine ja ametist vabastamine. Jaotusvõrgu eraldamine tagaks võrdsed mängureeglid kõikidele turuosalistele.
Jaotusvõrgu tegelik eraldamine annaks selge kindlustunde, et riske on õigesti hinnatud. Kuivõrd võrk on loomulik monopol ja seetõttu võrguteenuse osutamine on nullilähedase äririskiga, siis õli- ja elektritootmises on riskid hoopis suuremad. Kui jaotusvõrk ja tootmine pole eraldatud, on eri teenuste ristsubsideerimise oht, mille tulemusena näiteks õlitehase käivitamise kõrgeid riske võidakse maandada võrkude tagatisel.
Võrdsed mängureeglid tagavad ausama konkurentsi ja turu läbipaistvus peaks omakorda suurendama hinnakonkurentsi ehk kokkuvõttes tooma hindu alla. Vastavalt seadusele  valib jaotusvõrguettevõtja üldteenuse osutaja.
Majanduskomisjonile esitatud andmete kohaselt tarbib 22% kõikidest tarbijatest üldteenust. Jaotusvõrguettevõtja valis ilma konkursita üldteenuse osutajaks Eesti Energia, kui ometi energiaturu direktiiv ütleb, et jaotusvõrguettevõtja ei tohi teha vahet võrgu kasutajate vahel, eriti oma sidusettevõtja kasuks. Konkurentsiameti juht on ajakirjanduses esinenud avaldusega, et üldteenuse pealt küsitav marginaal on liiga kõrge. Ehk oleks marginaal olnud väiksem, kui üldteenuse osutamiseks oleks korraldatud vähempakkumine?
Tavatarbija seisukohast annaks jaotusvõrgu eraldamine suurimast tootjast lisaks ka selgust juurde. Hetkel saavad elektri eest ühe arve ainult need tarbijad, kes on valinud teenuse osutajaks Eesti Energia. Tarbijale oleks mugavam, kui kõikide müüjate puhul oleks see võimalus olemas.
Ajakirjanduses on esitatud etteheiteid, et maailmavallutusplaanide varjus unustatakse teha võrkudesse investeeringuid ja tarbijatelt võrgutasudena kogutav raha ei lähe mitte elektriühenduste parandamiseks, vaid investeeringuteks Ameerikasse ja Jordaaniasse ning õlitootmisesse. Kuigi usun, et Eesti Energia hoiab investeeringuid tootmisesse ja võrkudesse selgelt lahus ja sellel kõigel hoiab silma peal konkurentsiamet, oleks tarbija jaoks siiski läbipaistvam, kui need rahapaigutusotsused oleksid selgelt eraldatud ka organisatoorselt.
Jaotusvõrgu tegelik eraldamine ning täielik sõltumatus tarne- ja tootmistegevusest on lihtne ja selge viis lahendada huvide konflikti ja tagada varustuskindlus. Põhivõrgu õnnestunud eraldamine Eesti Energiast on hea näide, kuidas võrkude eraldamine toob kaasa suurema selguse ja paremad tingimused turu arenguks.
 
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.12.24, 16:05
Investeerimine kunsti: muuseumikvaliteet võib maksta vähem kui pool telefoni
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele