Vähe on firmasid, kelle müük suureneb aastas ühe seadusemuudatuse tõttu poole või enamagi võrra, nagu see juhtus mullu kahe Eesti suurima kütusemüüja Neste Eesti ja Statoil Fuel & Retail Eestiga. Avalik käibemaksuauk, millest Äripäev 2010. aasta mitu lugu tegi ja mis seejärel seadusega kinni löödi, tõi kütuseturule sadu miljoneid eurosid legaalset lisakäivet, mis tähendab ka laekuvaid riigimakse.
Seda nii lisakäibe kui töölevõetud töötajate ja tõusvate palkade pealt. Neste Eesti premeeris riiki veel lisaks dividendimaksuga.
Elu ning Neste ja Statoili tulemused näitavad, et kütusepettustega tegelemine annab väga selget kasu. See on ülimalt efektiivne. Kui 2011. aasta kevadel kehtestati kütusemüüjatele 100 000 euro ja maaletoojatele miljoni euro suurune tagatis, et tõkestada käibemaksupettusi, siis juba esimesel aastal pärast tagatiste rakendumist teenis riik kütusesektorist ligi 100 miljonit eurot rohkem käibemaksu kui aasta varem.
Ja see oli vaid ühe kütusepettuse augu kinnitoppimise mõju. Kuid võitlus kütusepetturitega, kõrgharitud ja juriidiliselt kompetentsete valgekraedega, kes kasutavad Eesti parimaid maksujuriste, pole veel kaugeltki läbi. Nii Õliühingu eelmise kuu ametlik pöördumine, statistika, kütusefirmad ise kui maksuamet on tunnistanud, et aasta algusest on kütustega seotud maksulaekumised jälle drastiliselt vähenenud. Leitakse jälle uusi maksuauke.
Varimajanduse osakaalu kütuseturul hinnatakse taas viiendikule. Seda on tunduvalt enam Eesti keskmisest, ca kümneprotsendilisest varimajanduse osakaalust. Kütusepetturid on lisaks käibemaksule avastanud võimaluse ka aktsiisimaksudelt maksumaksjailt varastada. Me räägime aastas enam kui poolesajast miljonist eurost, kusjuures see summa kasvab tunduvalt kiiremini kui Eesti SKP.
Toimetuse meelest võiks maksuamet (kus tegelevad käibemaksupettustega täna seitse inimest kümnest) senisest veel agressiivsemalt kütusepetturitega käituda. Kütusepettusega tegelev maksuametnik on riigituludesse raha toomisel nagu väike kiirelt kasvav idufirma. Toetame ameti strateegiat selleks aastaks - suunata jõud sinna, kus on kõige suuremad probleemid. Tehke seda veel jõulisemalt.
Aga kõige olulisem oleks n-ö otseliin riigikoguga, kes kiirelt sulgeks uusi maksupettuste juhtumeid seadustega. Niipea kui uus pea esile kerkib, nii ka uus seadusmuudatus vajadusel vastu võetakse. Toimetus tervitab kavandatavat seadusemuudatust, mis suurendab maksu- ja tolliameti õigusi salakütuse kinnipidamisel. Skolko možno!
Ning väga oluline on pettuste toitumisahela teise otsa - tarbija - käitumine. Siinkohal jätkame üleskutsega firmadele ja kõikidele kütuseostjatele - kasutage legaalseid ostukanaleid. Palun. Seda loomulikult mitte ainult kütuse ostmisel, kuid hakkame pisiasjadest peale. Kütus on üks petturite lemmikuid seetõttu, et käibed on suured ja kaup likviidne. Petturite elu raskemaks tegemine on ka meie enda kätes. Äriplaan ja pere-eelarve, mille likviidsus on ehitatud salakauba tarbimisele, lihtsalt ei saa olla elujõuline. Lisaks veel eetiline küsimus. Sellise äriplaani teostaja on ka ise pettur ülejäänud turumängijate suhtes.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
Rahandusminister Jürgen Ligi tutvustas kolme sammu, millega riik käibemaksupettusi vähendama hakkab.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.