USA börsi ühed kõige kuumemad aktsiad Apple, Tesla ja GoPro investoritele üldjuhul tutvustamist ei vaja ja vähe leidub neid, kes ei sooviks börsilegendide tähesärast osa saada. Kuid kolmiku portfelli soetamise kõrval on veel üks viis, kuidas ettevõtete tegevusest kasu lõigata.
- Kui USA autotootja Tesla aktsiale pakuvad analüütikut järgmiseks aastaks 36% tõusuruumi, siis ettevõtte partneril SolarCityl nähakse kaks korda suuremat kasvuruumi. Foto: EPA
Selleks tuleb pöörata pilgud investeerimismaailma peategelastelt paljulubavatele kõrvaltegelastele, kellel võib olla kangelastest oluliselt suurem tõusupotentsiaal. Need on börsil noteeritud varustajad ja partnerid, kelle turuväärtus küündib sageli mitmetesse miljarditesse dollaritesse.
Valikut kaaluda maksaks seda enam, et viimaste aastate pöörane pulliturg on lennutanud turulemmikute osakud väga kõrgetele hinnatasemetele. Veel juuni lõpus eduka börsidebüüdi teinud ja seejärel loetud päevadega aktsia hinna kahekordistanud GoPro on alates IPOst rallinud pöörased 100,3%. Kaameratootja P/E suhtarv ehk puhaskasum ühe aktsia kohta on 132,97.
USA elektriautode valmistaja Tesla Motorsi tänavune ennustatav P/E suhe on 350,3 ja veidi maisemal tasemel püsib vaid tehnoloogiahiid Apple, mille P/E suhe on 17,7. Tänavune aasta on armuline olnud neilegi ja mõlema ettevõtte aktsiad on tõusnud veidi enam kui 39%. Võrdluseks, kõigi aegade tippe püüdev ja poole tuhande USA suurima ettevõtte vereringet peegeldav S&P 500 börsiindeksi keskmine P/E suhe on 18,21 ja see on tänavu kerkinud 11,79%.
Kommentaar
Arvesta riskidega
Vallo Lees, LHV analüütik
Investeerimine ettevõttesse sõltub ennekõike sellest, millisena näeb investor ettevõtte väärtust ning selle väärtuse võrdlust turuhinnaga. Seega eeldades, et suurema kontserni aktsia on ülehinnatud, tuleks küsida, kas ka nii-öelda varustaja aktsia on ülehinnatud või alahinnatud?
Sisuliselt tuleb läbi viia sarnane analüüs nagu suure kontserni puhulgi. Tavapäraselt, kui selgub, et mõne ettevõtte käekäik sõltub suuresti ainult ühest kliendist, siis seda positiivseks ei loeta. Seda põhjusel, et suure kliendi kadumisel (näiteks uue tehnoloogia leiutamisel, odavama varustaja leidmisel vms), kaotab ettevõte märgatava osa müügituludest ja kasumist ehk ettevõtte väärtus langeb, kuna omanikule ei suudeta enam endises mahus raha genereerida.
Seega taolistesse varustajatesse investeerimise teeb riskantsemaks alternatiivsete tuluallikate puudumine ning sellega tuleb varustaja analüüsis arvestada.
Hirmutav hinnalagi
Miks siis ikkagi jätta kõrvale superstaarid ja vaadata nende tarnijate poole? Esiteks kindlasti seetõttu, et suure tõenäosusega ei ole sa turul ainus investor, kes Apple'i aktsiatesse investeerimist kaalub. Samal ajal ei ole kasvu silmas pidades just kuigi hea idee jahtida neid aktsiaid, millele ka ülejäänud turg amokki jookseb. Loogika on lihtne – mida kõrgem praegune hind, seda väiksemad on lähituleviku kasvuväljavaated.
Hea näide turu vaimustusest on siinkohal Apple. Tõik, et õunafirma aktsia on investorite kontot turgutanud tänavu enam kui 40% tootlusega, tähendab paraku ühtlasi ka seda, et aktsia kaupleb hinnatasemel, mida lõviosa analüütikuist peab õiglaseks. Standard & Poor's Capital IQ andmetel kaupleb Apple'i aktsia vaid 4% allpool analüütikute keskmist 18 kuu hinnasihti.
S&P Capital IQ andmebaasis pole koondatud küll kõik Apple, Tesla ja GoPro varustajad ja partnerid, sest mitmed neist pole avalikud, ent ka olemasolevate ettevõtete hinnasihid võrreldes suurfirmadega pakuvad igal juhul omajagu mõtteainet.
Apple on varustajate jackpot
Mõistagi tähendab partnerlus maailma suurima ettevõttega paljudele väikefirmadele justkui lotovõitu. Õunafirma toodab igal aastal meeletus koguses nutitelefone ja tarnijatele tähendab see potentsiaalselt kullasoont.
Analüütikute lemmik Apple'i varustaja on Lõuna-Korea vedelkristallekraanide tootja LG Display, mille aktsial nähakse 12 kuu lõikes 21% tõusuruumi. New Yorgi börsil noteeritud audioseadmete valmistaja Harman International Industriesi aktsial on hinnasihi tabamiseni ruumi veel 14%.
Börsil pole just palju firmasid, mida turuosalised kannaksid rohkem kätel kui Teslat. Alates 2010. aasta IPOst on autotootja aktsia põrutanud 992,9% ülesmäge ja tänavugi on ettevõtte aktsionäride usk end korralikult ära tasunud.
Kas see ka lähitulevikus samas taktis jätkub, pole siiski kindel – firma aktsia kaupleb küll 36,4% allpool analüütikute 12 kuu keskmist hinnasihti, kuid suurimat, ligemale 72% tõusu sihivad analüütikud USA suurima elurajoonide päikeseenergiasüsteemide tarnija SolarCity aktsiale.
Lisaks sellele, et ettevõtte on Tesla klient ja partner, ühendab kaht kontserni omavahel ka Tesla tegevjuht Elon Musk. Nimelt on Musk SolarCity esialgse kontseptsiooni looja, ettevõtte suurim osanik ja juhatuse esimees.
Kui Tesla ja Apple'i puhul on paljulubavaid tarnijaid võtta mitmeid, siis võrdlemisi värskelt börsile tulnud GoPro puhul on pilt veidi keerulisem. Õigupoolest ongi tehnoloogiahiid Microsoft üks vähestest ettevõtetest, mille turuväärtus on enam kui 4 miljardit dollarit või enamgi ja on GoProga partnerlussuhted avalikustanud.
Häda on aga selles, et analüütikud ootavad Microsofti aktsiatele lähima 12 kuu jooksul tagasihoidlikku 6,4% tõusu. Seda on tunduvalt vähem kui GoPro enda 33% kõrgemal seisev hinnasiht. Võimaluse kasu lõigata pakub ka kiipide valmistaja Ambarella, mille aktsial nähakse veel 12,7% tõusulootust.
Kui suurtootjate aktsiate vastu räägib väga soolaseks kruvitud hinnatase ja turuosaliste meeletu huvi, siis ridamisi riske tuleb ühes ka varustajate aktsiatega. Üks ohumärk ongi tarnija liigne sõltuvus oma kliendi kapriisidest ja kui mõni suurtootja peaks põhja varisema, võivad varustajad veelgi enam löögi alla sattuda.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.