Ettevõtted, mis teenivad kahjumit, võivad samuti investorite lemmikuteks kujuneda, kirjutab Moneytips.
Ettevõtted võivad saada edukaks ka kasumit teenimata ja suudavad tagatipuks veel investoreid juurde meelitada. Kuidas nad seda suudavad? Kasumit teenimata ellujäämiseks on kolm teed.
Eesmärgipärane investeerimine
Sissetulekud on suured ja märkimisväärsed, aga ettevõte otsustab suurema osa nendest uuesti ärisse investeerida, et hoida kiiret kasvu. Üks näide on
Amazon, mis on kahekümne aasta jooksul harva teatanud kasumist. Ettevõtte strateegia on üles ehitatud selliselt, et sissetulekud reinvesteeritakse kasvu jätkamiseks.
Amazonil on kasumi teenimiseks käive ja baas olemas. Ettevõtte sõnul on vaja teha kogu aeg investeeringuid, sest muidu jõuavad konkurendid mitmes valdkonnas neist ette.
Lootusrikas laienemine
Siin on
Twitter hea näide. Twitter on omandanud brändid nagu Vine, Periscope ja MoPub – sellega üritab ettevõte kasvatada oma kohalolu sotsiaalmeedias. Twitteri probleem on aga liiga suured kulud – näiteks kompensatsioonidele. Vastupidiselt Amazonile on eesmärk jõuda ja püsida kasumis.
Sarnases olukorras oli ka tarbijatele ülevaateid pakkuv veebisait Yelp, mis jõudis 2014. aastaks lõpuks kasumisse. Praegu veel privaatses omandis
Spotify käive kasvab pidevalt, aga ettevõte on kahjumis. 2014. aasta käive ulatus 1,3 miljardi dollarini, kahjum oli 197 miljonit dollarit. Spotify strateegia seisneb kasutajate hulga suurendamises, et need ettevõttele igakuiselt maksaksid. Reklaamiäri pole veel täielikult käima läinud, aga Spotify on konkurentsi suurenedes edukalt toime tulnud. Näiteks pole kaotatud erilist turuosa
Apple Musicule.
Kinnisvaraportaal Zillow on samas kategoorias. Vaatamata märkimisväärsele käibele on ettevõtte kulud suured ning neid ei suudeta vähendada. Konkurendi Trulia omandamine selle aasta veebruaris võib pikaajaliselt olukorda parandada.
Esialgne kasv
Ettevõte näitab varajases staadiumis erakordset kasvu ning tundub potentsiaalikas. Lisaks sellele saab firma korralikult riskikapitali rahastust. Investorid näevad suurt kasvupotentsiaali ning lükkavad kõrvale asjaolu, et käive pole esialgselt eriti märkimisväärne.
Selle kategooria hea näide on
Uber. Ettevõtte hinnanguline turuväärtus on jaburalt kõrge (40-50 miljardit dollarit), ületades Uber näiteks suuremate lennuettevõtete turuväärtusi. Ettevõtet hinnatakse nii kõrgelt, sest investorid on enesekindlad, et ettevõte suudab kasvada üüratu kiirusega. Tõsi, niivõrd suur toetus ja ootused teevad edaspidise elu raskemaks – pikaajaliselt on raske turuväärtust veelgi kasvatada. Selle staadiumi juures on tähtis veenda investoreid, et ettevõte hakkab ka kasumeid teenima. Selles võib investorite kindlustunne kiiresti kaduma hakata.
Investorid küsivad küsimuse – miks ma tahan nendesse ettevõtetesse ka edaspidi investeerida? See sõltub sellest, kui palju usaldatakse praeguseid kasvumudeleid, mis peaksid ettevõtte väärtuse kõrgel hoidma. Lisaks sellele peab ka kriitiliselt mõtlema, kas ettevõte suudab oma eesmärke üldse täita. Selliseid ettevõtteid tuleb ka teistmoodi hinnata. Näiteks kasumi ja hinna suhe on sisuliselt tähtsusetu näitaja. Hinna ja käibe suhte uurimine on mõistlikum.
Lisaks sellele on tähtis üle vaadata ja detailselt analüüsida ka ettevõtte äriplaani. Kuidas hakatakse raha teenima ja millised on ettevõtte eeldused sinna jõuda? Kas eesmärgid on realistlikud?
Ettevõtted võivad elus püsida ka kasumita ning nende pealt on võimalik investoritel raha teenida. Kindlasti tuleks hinnata riske ja saada aru, miks ettevõte kasumis ei ole. Näiteks Uberisse või Amazoni investeerimisel on väga erinevad riskitasemed.
Seotud lood
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.