Toorainehindade kukkumine, poliitiline suutmatus ja endiselt lokkav korruptsioon on näidanud, et mitme investori varasem optimism musta mandri suhtes on olnud põhjendamatu.
- Elevandiluuranniku pealinn Abidjan Foto: Reuters/Scanpix
„Kui oleksite minult kümme aastat tagasi küsinud, oleksin ennustanud kapitaliturgude märkimisväärset kasvu, eeskätt aktsiate esmaseid avalikke pakkumisi ja võlakirjade turu arengut,“ ütles Bloombergile Kaplinnas tegutseva Investec Asset Managementi juht Joseph Rohm, kelle juhtida on 900 miljoni dollari väärtuses väärtpaberiinvesteeringuid 11
Aafrika riigis. „Selle pärast on pettumus olnud suur.“
Valuutade nõrgenemine ja varade väärtuse kahanemine on aktsiaturge räsinud. Aafrika suurima majandusega riigis Nigeerias on börsiettevõtete turukapitalisatsioon 2013. aasta lõpust USA dollarites vähenenud poole võrra. Aafrika suurimal
börsil LAVis on sama ajal jooksul toimunud dollarites 30protsendiline hinnalangus, 48% on langenud Ghana börs ja 15% Keenia börs.
Riikide valitsused maadlevad eelarve süveneva puudujäägiga ja jooksevkonto defitsiidiga. Olgugi et Sahara-tagune Aafrika oli 2015. aastal Aasia arenevate riikide järel maailma suurima majanduskasvuga piirkond, oli kasv aeglustunud 3,5 protsendile, mis on Rahvusvahelise Valuutafondi andmetel kehvim näitaja pärast 2009. aastat.
Ületootmine ja Hiina nõudluse vähenemine on langetanud toorainete hindu ning pärsib Aafrika kasvu. Razia Khan finantsettevõttest Standard Chartered kommenteerib: „Nende riikide majandus mitmekesistub väga aeglases tempos. Nii paljude aastakümnete järel sõltuvad nad ikka tooraine müügist. Sellises keskkonnas ei ole turgude arengut oodata.“
14 musta Aafrika suurimast aktsiaindeksist viis on langenud tipust rohkem kui 20 protsenti ja jõudnud karuturule, veel kuuel aktsiaturul jääb langus praegu 10–20% vahemikku.
Valuuta nõrgenedes on muutunud kulukamaks ka riikide välisvõla teenindamine. 15 Sahara-taguse Aafrika riigi võlakirjade tootlus on tõusnud üle 8%, kuigi aasta eest oli selliseid riike vaid kaks.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.