PRFoods on üks neist Tallinna börsil noteeritud ettevõtetest, mille aktsia päevakäivet võib pahatihti mõõta sadades eurodes ning haruldased pole päevad, mil omanikku ei vaheta mitte ükski ettevõtte väärtpaber.
- Riskiinvestor ja PRFoodsi juht Indrek Kasela. Foto: Andres Haabu
Börsifirma juht Indrek Kasela on sellele vaatamata optimistlik ja usub, et ettevõtte kasvuaeg on alles ees. Usutluses Äripäevale möönab ta, et kuna PRFoodsi põhiturg asub mujal, ollakse siinsetele investoritele tundmatud. „Tegelikult oleks PRFoodsile kasulikum, kui me oleksime noteeritud Norras või Soomes,“ avaldab ta.
Tasub teada
Kuidas Premia Foods maha müüdi?
2014. aasta 30. oktoobril korraldatud Premia Foodsi aktsionäride erakorralisel koosolekul
hääletasid kohaletulnud 99,99% häälteenamusega heaks börsifirma plaani müüa kogu oma Baltikumi ja Venemaa jäätise ja külmutatud kaupade äritegevus Ukraina suurettevõtjale Andrei Beskhmelnitskile.
Toonane Premia Foodsi juht Katre Kõvask hindas siis tehingut ettevõtte jaoks parimaks võimalikuks variandiks üldse. Leping oli allkirjastatud juba 6. oktoobril ning siis määrati tehingu hinnaks 27,11 miljonit eurot. Premia turuväärtus börsil oli toona 25 miljonit eurot. Juba mõni päev pärast aktsionäride koosolekut
muudeti Premia Foodsi nimi ümber PRFoodsiks.
Allikas: Äripäev
Kuidas te kirjeldaksite PRFoodsi hästi lihtsalt inimesele, kes kuuleb ettevõttest esimest korda – kuidas ja kust ettevõte raha teenib?
PRFoods on Eesti suurim kalatoodete valmistaja. Meie põhitoodang on lõhe- ja vikerforellitooted. Suure osa vikerforellist kasvatame enda kasvatustes Rootsis ja Soomes. PRFoodsi ettevõtete (Vettel ja Heimon Kala – toim) turg on Soome, kus me oleme esimese kolme suurima brändi hulgas. Eestis oleme tuntud värske kala müüjana ning samuti oleme suurimad kalamarjamüüjad Eesti poodides. Eelmisel aastal alustasime olulisel määral ka eksporti väljaspool Euroopat, Jaapanis.
PRFoods ostab lõhe Norrast, kus kala hind on viimasel ajal järsult tõusnud. Kuidas on see ettevõtte majandustulemusi mõjutanud?
Meie põhitoodang on vikerforell, mis on odavam kui lõhe. Lõhe kallinedes ostavad inimesed rohkem odavamaid lõhelisi, näiteks vikerforelli. Lisaks aitab hinnatõusu leevendada asjaolu, et meil on oma kasvatused. Lõhe hinnatõusu mõju kasumlikkusele on piiratud, sest kõik on sunnitud hindu tõstma, sealhulgas kauplused. Suurem probleem on hinna volatiilsus, sest hindade korrigeerimine jaeturul on alati inertsiga. Arvestades, et meil on suuresti sügiseni toorainekokkulepped sõlmitud, siis on küsimus rohkem selles, kui kaua lõhe defitsiit kestab. Tšiili kasvatuste probleemide tõttu hinnatakse lõhe saadavust maailmaturul sel aastal 10–15% madalamaks.
Üks küsimus
Kui populaarne on PRFoodsi aktsia kohalike väikeinvestorite seas?
LHV maaklertegevuse juht Alo Vallikivi
PRFoodsil on üsna vähelikviidne aktsia ning huvi selle vastu oli juba ka enne jäätisetootmise müüki suhteliselt madal.
Huvi aktsia vastu kerkis tuntavalt, kui firma teavitas erakorralisest väljamaksest (aktsiakapitali vähendamine), mis oli võrreldes aktsia hinnaga tavatult suur. Peale seda on taas aktiivsus aktsiate ostmiseks ja müümiseks tuntavalt langenud.
Kui Äripäeva loodud investor Toomasel on valida investeeringu vahel viimastel aastatel head kasvu näidanud ning isegi praeguselt hinnalt üle 3% suurust dividenditootlust pakkuva Norra kalakontserni Leroy Seafoodi ning PRFoodsi aktsia vahel, siis mis räägiks PRFoodsi kasuks?
PRFoods on eelkõige kalatöötleja, mitte kalakasvataja. Me oleme nii algusjärgus oma brändi kasvatamisega Skandinaavias ja ka mujal maailmas, mistõttu eeldan, et kasvuaeg on veel ees. Praegu tundub mulle PRFoodsi aktsia väga alahinnatud. Meie põhimõte on maksta 30% kasumist dividendiks, kuid pakkuda mitte väiksemat kui 1% dividenditootlust. Me pole sugugi kehvemad, kui on meie kauged konkurendid.
Kui võtta lühidalt kokku PRFoodsi murekohad analüütikute hinnangute põhjal, siis need on ettevõtte väiksus ja madal likviidsus, vähene kasumlikkus, tundlikkus bioloogiliste varade ümberhindluse suhtes, aga ka tundlikkus globaalsetele hinnašokkidele. Kuidas teie praegu neid riske hindate?
Kui meie aktsiale teeks analüüsi professionaalne analüütik, kes tunneb sektorit, saaksime korralikud hinded. Meie põhiprobleem on Tallinna börsi väiksus ja madal likviidsus. Meie põhiturg on mujal, mistõttu investoritele oleme me veel tundmatud. Meie kasumlikkuse kasv oli sektoris üks tugevamaid ja kui võrrelda meie otseste konkurentidega Soomes, kes on ka börsil noteeritud, oleme selgelt paremad. Üks asjaolu on ka see, et meie free float on väike, kuna tuumikinvestor omab suurt osa ettevõttest. Tegelikult oleks PRFoodsile kasulikum, kui me oleksime noteeritud Norras või Soomes.
Tasub teada
PRFoodsi tulemused
Jaotamata kahjum on läinud aasta lõpu seisuga 0,8 miljonit eurot. Et vastavalt Eesti Vabariigi äriseadustikule saab dividende jagada jaotamata kasumi arvel, siis 2015. aasta eest aktsionäridele dividendide väljamakseid teha ei saa.
Käive ulatus mullu 50,3 miljoni euroni, kasvades aastaga 9,6%. Puhaskasum kasvas mullu 2,7 miljoni euro võrra, jõudes 1,2 miljoni euroni. Ekspordi osakaal käibest oli 90,4%, sealhulgas Soome sihtturu osakaal 87,9%, mis kasvas aastaga 1,7 protsendipunkti võrra.
Käesoleva aasta esimese kvartali käive jäi aastataguse ajaga võrreldes peaaegu samale tasemele. Ettevõtte esimese kvartali auditeerimata konsolideeritud käive oli 10,2 miljonit eurot, mis kahanes möödunud aasta sama ajaga võrreldes 0,6%.
Allikas: PRFoods
Pikalt Premia Foodsi aktsiat katnud LHV analüütikud lõpetasid aktsia katmise üsna pea pärast seda, kui ettevõttest sai PRFoods. Viimase analüüsi avaldasid nad mullu septembris. Seal hinnati ettevõtte aktsia õiglaseks hinnavahemikuks 0,30-0,35 eurot ja soovitati aktsiat müüa. Ühe murekohana tõid nad välja madala kasumlikkuse ja kaduvväikse võimaluse lähiaastal dividende näha. Millal on ettevõtte aktsionäridel taas põhjust dividende oodata?
Ettevõtte kasumlikkuse kasv oli eelmisel aastal Tallinna börsi parimaid. Ettevõte on aegade jooksul investoritele tagasi maksnud 16,9 miljonit eurot. Sel aastal me ei saa kahjuks raamatupidamislikel põhjustel dividende maksta, kuid samas jätkame aktiivselt aktsiate tagasiostuprogrammi. Nii et investoril, kes soovib likviidsust, on alati võimalus aktsiaid tagasi müüa. Dividende saame uuesti maksta juba järgmisel aastal, kuigi oleks väga tahtnud jätkata ka sel aastal meie väljakujunenud dividendipoliitikat.
Milliseid uudiseid võib PRFoodsilt lähemal ajal oodata? Kas ja miks oleks praegu pikaajalise investori jaoks hea idee ettevõtte aktsiat osta?
Uudiseid saame edastada börsisüsteemi vahendusel. Kui vaadata teisi noteeritud kalakasvatajaid ning makrotrende, siis kalakasvatajad ja -töötlejad on üks toiduainetööstuse huvitavamaid sektoreid. Samuti ei maksa alahinnata, et võrreldes piimatööstuste või lihatööstustega on kalatööstus selgelt keskkonnasäästlikum ja tõhusam. Samuti on kalatöötlejad palju rahvusvahelisemad kui näiteks Eesti piimatööstused. Minister Kruuse võiks nii-öelda silmad lehmasabalt tõsta ja vaadata, mis toimub Eesti toiduainetetööstuse ekspordis, kus tegelikult luuakse lisaväärtust.
Kui ülemöödunud aasta sügisel ostis tollase Premia Foodsi jäätiseärid Ukraina päritolu ärimees Andrei Beshmelnitski, läksid ettevõttega kaasa ka kauaaegsed juhid – juhatuse esimees Katre Kõvask, finantsjuht Erik Haavamäe ja juhatuse liige Silver Kaur. Peagi selgus, et uue omanikuga jäid töösuhted toona üsna üürikeseks. Kuidas Teie läbisaamine Premia endiste juhtidega praegu on?
Ma tunnen neid aastaid ja läbisaamine on sama hea kui enne. Muidugi ma ei näe neid enam nii tihti kui varem, sest nad tegutsevad mujal.
Kui heaks hindate tagantjärgi jäätiseäride müügitehingut aktsionäride vaatevinklist?
Aktsionärid kiitsid põhimõtteliselt ühehäälselt tehingu heaks, raha on välja makstud. Ma usun, et kõik on rahul.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.