Idufirmade väärtus eraturul aina kasvab, kuid neist vähesed jõuavad börsile. Ehkki uusi firmasid oodatakse pikisilmi, oli tuntud toidu kojutooja Blue Apron börsidebüüdi eel kimpus investorite ligimeelitamisega ja IPO osutus pettumuseks.
- Toidukuller Blue Apron sai IPOga vastu näppe. Foto: Bloomberg
Tuntud idufirma
Blue Apron oli sunnitud langetama aktsiate avaliku esmaemissiooni (IPO) hinnavahemikku koguni 34% ning samal päeval läbiviidud IPO osutus oodatust nõrgemaks. Tegu on IPO turu pettumust valmistava arenguga - 2016 oli niigi kehv aasta ja turg tundus tänavu esimeses pooles just jalgu alla saavat.
Toidukuller Blue Apron plaanis algul müüa IPO käigus aktsiaid hinnaga 15 ja 17 dollari vahel, kuid pärast investoritega kohtumist mõisteti, et selle tasemega ei õnnestu loodetud summat börsilt kaasata. Seetõttu alandas firma IPO hinnavahemikku 10 ja 11 dollari vahele ning lõpuks müüdi esmaemissiooni käigus aktsiaid 10 dollarit tükist.
IPO hinnavahemiku langetamine on USA börsidel suhteliselt haruldane. Alates 2012. aasta algusest on börsidebüüdi teinud firmadest kõigest 10% langetanud IPO hinnavahemikku. Keskmiselt on vahemikku alandatud 34%.
Blue Aproni ärimudel on toimetada kliendile koju kastitäis toiduaineid koos retsepti ja juhistega, küsides 10 dollarit ühe inimese toidukorra eest.
Kahjustab idufirma kasvu narratiivi
Kahtlemata on tegu valusa hoobiga firmale tervikuna ning laiemalt ka IPO turule. Kuna Blue Apron suutis aktsiaid müüa vaid 10 dollarit tükist, kahanes firma turuväärtus 1,9 miljardi dollarini. Kui firma oleks suutnud 16 dollariga aktsiaid müüa, oleks turuväärtus tõusnud umbes 3 miljardi dollarini.
Idufirmade jaoks on vähenenud turuväärtusega raha kaasamine väga valus hoop, sest idufirmad sõltuvad kasvu näitamisest ja investoritele oma loo mahamüümisest. Kui noore firma turuväärtus hakkab kahanema, siis on kasvunarratiivi palju raskem maha müüa.
Paljud investorid, kes tavaliselt investeerivad börsile tulevatesse ettevõtetesse, otsustasid Blue Apronist hoiduda, kirjutas The Wall Street Journal. Nende põhimure oli firma uute klientide ligimeelitamise tõusvad kulud ning liiga roteeruv kliendibaas.
Murekohaks on ka Blue Aproni võime tegutseda kasumliku ettevõttena. Idufirma jaoks on tavaline mitte teenida kasumit ja kuigi Blue Aproni käive on kasvanud, on iga aastaga puhaskahjum paisunud. Lisaks kasvavad iga aastaga ka firma marketingikulud. Esimeses kvartalis moodustasid marketingikulud kogukäibest 25%, tõustes aastaga 10 protsendipunkti.
IPO-eelseid firmasid uuriv Triton Researchi andmeanalüütik Peter Lee ütles, et Blue Apron kindlasti avaldab oma käibe kasvuga osale investoritest muljet, kuid seni on selgusetu, kuidas firma suudab muutuda head kasumit teenivaks ettevõtteks, võttes arvesse toidu tarneahela keerukust ja kliendilojaalsust. Väidetavalt loobub umbes 60% Blue Aproni klientidest firma teenustest pärast kuut kuud.
Kõik pole veel kadunud
Osalt saab Blue Aproni atraktiivsuse languses süüdistada kehva ajastust. Kõigest paar päeva enne seda, kui Blue Apron asus üleriigilisele investorite-turneele, tuli uudis, et
Amazon ostab 13,7 miljardi dollari eest toidupoodide keti Whole Foods Market. Tehing oli niivõrd ulatuslik, et uputas teiste toidukettide aktsiaid ning suurendas märgatavalt prognoositavat konkurentsi tihenemist toidukaupade kohaletoimetamise sektoris.
Mõistagi ei välista IPO hinnavahemiku alumises otsas aktsiate müük seda, et firma aktsial läheb börsil hästi. Eelmise aasta detsembris noteeris USAs Nasdaqi börsil oma aktsiad Hollandi reisivahendaja Trivago, mis oli samuti sunnitud müüma aktsiaid prognoositud hinnavahemikust odavamalt. Toona 11dollarilise hinnaga börsidebüüdi teinud firma aktsiad olid reedese seisuga väärt peaaegu 23 dollarit.
Teine hea märk Blue Aproni jaoks on sel aastal tugevalt kosunud IPO turg. Kui mullu kaasasid firmad börsilt kokku 8,1 miljardit dollarit, siis sel aastal on kaasatud juba 27 miljardit dollarit. Dealogicu andmeil on sel aastal börsidebüüdi teinud firmad keskmiselt 12% plussis. S&P 500 indeks on sel aastal kallinenud 9%.
Kõige hoiatavam juhtum sellest aastast on aga Snapchati omanikfirma Snapi börsidebüüt märtsis. Firma aktsia hind oli börsile tulles 17 dollarit ja kuigi aktsia käis vahepeal isegi 29 dollari peal ära, maksis see reedese seisuga kõigest 89 senti rohkem kui IPO ajal.
Pärast Snapi debüüti oli Blue Apron esimene tuntum idufirma, mis börsile pürgis. Suur osa investoreid ootab endiselt hiiglaste Uberi ja Airbnb börsileminekut. Blue Aproni probleemid võivad aga mõjutada teisi idusid börsileminekut edasi lükkama ja see on kaotus kõigile investoritele.
Seotud lood
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.
Enimloetud
3
Testi, kas oled targem kui Luik ja Rõtov
Viimased uudised
“Mitte hiinlased, vaid Euroopa on ise endale jalga tulistanud“
Kahjum parandati suuremaks
Lisatud Pärnumaa ettevõtete TOP
Hetkel kuum
Lisatud Saaremaa ettevõtete TOP
“Pakuti huvitavat võimalust, haarasin kinni“
Tagasi Äripäeva esilehele