Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine
Eesti kosmeetikaettevõte Vestige Verdant on rahakaasamise keskkonnas Fundwise investoritelt praeguseks kokku kogunud üle 148 000 euro. Iduinvestor Madis Müür on aga ettevõtte esitatud väited kahtluse alla seadnud.
Raha kaasava Vestige Verdanti juht Roone Roost tahab kasvatada ettevõtte osaku väärtuse praeguselt 200 eurolt viie aasta pärast 2800 euroni. Samas on ettevõte pälvinud ka kriitikat. Foto: Andras Kralla
"Start-up'id panevadki küllaltki optimistlikke prognoose. Ega keegi ei eeldagi, et need täide lähevad. Aga täiesti valetada ja üle panna, nagu meelega Vestige Verdantil dividendi-asjaga läks, sellist asja ei ole ühegi ettevõtte puhul juhtunud. See on kas teadlik valetamine või teadlik algajatele hämamine," ütles Müür, kes on ühtlasi konkureeriva rahastusplatvormi Funderbeam esindaja ja osanik.
Nimelt kirjutas ettevõtte juht Roone Roost Fundwise'i keskkonnas: "Investeerides 200 eurot täna, on oodata 2022. aastal dividendi 125 eurot, kuid lisaks rahalisele sissetulekule, mis hakkab olema iga-aastane, kasvab ka osaku väärtus. Kui täna on üks osa väärt 200 eurot, siis meie eesmärk on kasvatada ühe osa väärtus 2800 euroni järgmise viie aasta jooksul. Ühtlasi on nende viie aasta vältel investor teeninud dividende summas, mis ületab mitmekordselt algset investeeringut." Müüri sõnul on enneolematu, et esimese viie aasta jooksul annab ettevõte dividendidena tagasi rohkem, kui sisse on pandud.
Veel leiab Müür küsitavusi ettevõtte saavutatud meediakajastuses. "Ükski väidetavalt neid tunnustanud-kajastanud ajakiri nende kohta paraku ei Google'i ega ka ajakirja enda otsingumootori vahendusel ühtegi sõna öelda ei osanud … ei Vogue, Mademoiselle, Harpers Bazaar, Elle. Ei midagi. Kasutasin otsingumootorina isegi tikutuld, ei aidanud ussi- ega püssirohi, ikka ei midagi!" kirjutas Müür blogis Rahaasjad.
Kõige ohtlikumaks peab Müür aga järgmist lõiku ettevõtte Fundwise'i kampaaniast: "Ettevõtte väärtus on praegu 1,5 miljonit eurot. Meie eesmärk on kasvatada ettevõtte väärtus 22,5 miljoni euroni aastaks 2023. Nimetatud ajavahemikus on meil plaanitud ka ühinemine/omandamine. Tehingu vastaspool on rahvusvaheline konglomeraat, mis omab ja arendab mitut rahvusvaheliselt tuntud kaubamärki ilutoodete ja parfüümide valdkonnas." Müür peab suureks ohuks, kui "jäädakse ainult naiivsema, optimistlikuma raha peale lootma".
Morjendav kriitika
Raha kaasava Vestige Verdanti juht Roone Roost Müüri väidetega nõus ei ole. Esiteks kummutab Roost väite, et ettevõttel on konglomeraadilt ostuleping. "Sihukest väidet me ei ole kusagil teinud, et meil on selline ostuleping. See oleks jabur, meil ei oleks mõtet ju kapitali kaasata siis," ütles Roost. Küll aga on 22,5 miljoni eurose väärtuseni jõudmine eesmärk, mille poole liigutakse. "See on eesmärk, see on tegelikult saavutatav ja see ei ole lihtsalt minu ja meie meeskonna arvamus, see tugineb suuresti Oliveri (Wriedti – toim), Michel Kopaci ja teiste inimeste hinnangule, kes teavad sellest tööstusest rohkem," ütles ta.
Oliver Wriedt, E. A. Cosmetics Distributionsi brändijuht kinnitab öeldut
Wriedt, kes on Vestige Verdanti nõuandja ning rahvusvahelise ettevõtte E. A. Cosmetics Distributionsi brändijuht, tutvus enda sõnul Roostiga Gala Spa Awardsil mõned aastad tagasi ning talle avaldasid muljet Roosti teadmised kosmeetikavaldkonnast. E. A. Cosmetics Distributions on Roosti sõnul just üks konglomeraatidest, kellele ettevõte silma on jäänud ning kelle tooteportfelli Vestige Verdant võiks sobida. Tema sõnu kinnitas ka Wriedt.
Mis Wriedtile Vestige Verdanti puhul eriti silma jäi, oli toote hinna juures pakutav hea kvaliteet. Wriedt kinnitas Äripäevale, et on Vestige Verdantiga huvitatud nii koostööst kui ka tulevikus investeerimisest ning jälgib huviga ettevõtte kulgu ning annab neile nõu.
Müür ei soovi kohtuda
Roosti sõnul on Müüri kriitika täiesti mõistetamatu ning korduvalt on välja pakutud kohtumist, et küsimusi arutada. "Siis ma saaks veel aru, et hea küll, ei usu või vastused on ebapiisavad. Ta on ise ka avalikult öelnud, et teda isegi ei huvita meiega kohtuda või põhjalikke vastuseid saada," ütles Roost.
Roosti sõnul rullus olukord lahti nii, et Müüri küsimused laekusid esmalt Fundwise'i. Kuid enne vastuste saamist oli Müür enda kriitilise postituse juba avaldanud. "Ilmselgelt see oli suhteliselt nördimapanev, sest süüdistused ja väited, mis ta välja tõi, olid kas valed või kehvasti tehtud kodutöö," ütles kosmeetikafirma juht.
Hiljem pandi teele ka omapoolsed vastused. Meediakajastuse kehva leitavuse puhul tuleb Roosti sõnul arvestada sellega, et mitu aastat tagasi ajakirjas kajastatut ei pruugitud veebi dubleerida. "Kuigi õnneks olime teinud ka pildid ja ekraanitõmmised enne Instagrami jaoks nendest ajakirjadest, kus oleme olnud sageli," selgitas ta. Roost näeb selles Müüri pahatahtlikkust. "Minu jaoks mõjub see eriti kehvasti, sest väga suur hulk inimesi on oma hinge pannud selle ettevõtte ja brändi arendamisesse aastate jooksul ja siis keegi lihtsalt solvab," ütles ta.
Investorid kriitikat ei mõista
Kriitikaga tutvunud investorid aga löödud pole. "Mina arvan, et see on suurepärane võimalus teenida. Ma ei tea, miks ta (Müür – toim) nii negatiivne selle suhtes on," ütles investor Ivar Mägi. Ta toob positiivsena välja, et ettevõttel on suurem osa arendustööst juba tehtud. "Nad on selle juba ära teinud, nad on selle valu enda sisse võtnud ja teinud suured ümberkorraldused," viitas Mägi ettevõtte viimastel aastatel vähenenud käibele. "Ma usaldan seda brändiloomet rohkem kui nende keemilist koostist seal taga, see on suhteliselt oluline sellistele brändidele."
Ettevõte on investori sõnul teinud ära vajalikud sammud. "Nende bränd on piisavalt hästi ära viimistletud, seal ei ole libastumisi, mis sageli sellistel brändidel on suhteliselt sagedane ja ilmselgelt näha." Rafineeritud ja luksuslik bränd suurtele brändidele tegelikult meeldib, leidis Mägi ning ütles, et ka väike pilt moeajakirjas Vogue näitab, et ettevõte suudab enda ümber piisavalt suminat genereerida. "Joik ja Madara on oluliselt rohkem massitarbijale suunatud ja nad ei ole nii rafineeritud."
Kui ettevõtte saab turunduse platvormidel tööle, ootab Mägi ettevõttelt suurt kasvu. Samuti olid tema sõnul rahakaasamise keskkonnas esitatud küsimused adekvaatsed vastused saanud. Samas konglomeraadi plaanitud ühinemise juttu Mägi heaks noodiks ei pea. "See on kindlasti negatiivne koht, aga ma ei pannud enda investeerimiskaasust sellele üles," lisas ta.
Ettevõtte kasvu otsustas teiste seas investeerida Madis Põldsaar, kes leiab, et ettevõtte suudab selles valdkonnas pakkuda rahvusvaheliselt jätkusuutlikku konkurentsi. "Tunnen ettevõtet põhjalikult ja olen tunnistanud selle tugevat arengut alates algusajast. Kogu nende töö on põhjalikult läbi mõeldud ja prognoosid peavad paika. Ühtlasi usun, et esitatud prognoosid on konservatiivsed ning nende edu on tõenäoliselt märksa suurem," ütles ta.
Kas on usku
Sisuliselt nad ütlevad, et kasvavad ca 10 korda sel aastal, kõik muu (sh prognoosid, väärtus jne) on sellest sõltuv.
Nende numbrite pealt pole midagi mõistlik öelda. Oluline on see, kuidas täpselt sellised numbrid kokku tulevad, ning peamiselt, kas sellesse on usku, et sellised numbrid saavad kokku tulla. Tavaliselt investorid sellist üldsõnaliselt presenteeritud äärmiselt suurt kasvunumbrit tõsiselt ei võta. Kindlasti on selline kasv teoreetiliselt võimalik, aga reaalsuses enamasti seda lihtsalt ei juhtu.
Riskikapitalistid tahavad enamasti oma raha paigutades omada kas väga suurt kindlust ja isiklikku kokkupuudet meeskonnaga, saada detailset tegevusplaani väga konkreetsete tegevustega või ise juhtimisse sõna sekka öelda jms (või kõike eelnevat). Seda kõike enne, kui nad selliste ettevõtmiste jaoks raha annavad. Olles online-platvormi kaudu investor, on vajaliku detailsusega infot ja kontrolli raske omada ning enamasti jääb siis alles peamiselt vaid usk.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.