• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,99%5 769,23
  • DOW 300,77%42 117,55
  • Nasdaq 1,25%18 406,7
  • FTSE 100−0,11%8 175,63
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,52
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,99%5 769,23
  • DOW 300,77%42 117,55
  • Nasdaq 1,25%18 406,7
  • FTSE 100−0,11%8 175,63
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,52
  • 02.09.16, 14:19
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Investor Toomas: riskides rikkaks?

Mõni nädal tagasi külastas mind Mogo Eesti tegevjuht Eerik Oja, kes tutvustas mulle tavapärasest suurema tootlusega, kuid ka riskantsemat investeerimisviisi – ühisrahastuse abil autolaenudesse investeerimist.
Kuidas saada miljonäriks?
  • Kuidas saada miljonäriks? Foto: PantherMedia/Scanpix
Mogo peamine tegevusala on autode tagatisel laenude väljastamine ning kasutatud sõidukite finantseerimine. Seejuures jääb tagatis aga selle kasutaja ehk laenuvõtja valdusesse. Lisaks võivad Mogo 30–55protsendilise intressiga välja antavatest laenudest osa saada ka investorid – selleks teeb ettevõte koostööd Läti ühisrahastusplatvormiga Mintos, kust on võimalik soetada Mogo nõudeid ettevõtte klientide vastu.
Minimaalne risk
Oja sõnul pakutakse Mogo väljastatud laenudesse oma raha paigutavale investorile keskmiselt 12–15protsendilist tootlust. Seejuures pakutakse laenude hapuksminemise puhul tagasiostugarantiid ning kõik laenud on autoga tagatud. Tegevjuhi kinnitusel on ettevõtte portfellis viivisesse sattuvaid laene aga vähem kui viiendik.
Esmapilgul tundub kõik meeldiv ning teenimisvõimalus ahvatlev. Lähemalt süvenedes leidsin endale aga üsna palju mõtlemisainet. Nimelt on Mogo klientideks isikud, kellele pangad laenu ei anna, samuti tagatakse laene autodega, mille väärtus ei ületa kuigi palju välja antud laenusummat. See aga tähendab, et kliendi makseraskuste tekkides võib auto juba vananemise tõttu olla kaotanud suure osa oma väärtusest.
Optimismi lisas aga see, et Oja kinnitusel on enamik Mogo kliente koostööaltid ning raskustesse sattudes otsitakse iseseisvalt lahendusi. Seda eriti juhul, kui laenujääk on väiksem tagatiseks oleva sõiduki väärtusest – tavapäraselt on tahab võlgnik ise ostja leida, sest nii saab ta sõiduki eest õiglase hinna, millest pärast võla tasumist üle jääv summa jääb talle endale kätte.
Millal alustada?
Olen kohtund ka Bondora asutaja ja tegevjuhi Pärtel Tombergiga, kelle arvates peaks ühisrahastuse poole vaatama need, kes suudavad oma portfelli vähemalt 200 laenu vahel hajutada. Oja aga investorite suhtes nii nõudlik ei ole ning tema meelest on ühisrahastus parim viis neile, kes ei julge esimest sammu suurte summadega teha. „Näiteks Mogo laenudesse investeerides saab 5–10euroste summadega kõik ämbrid üsna odavalt läbi kolistada,“ viitas ta Naisinvestorite Klubi asutaja Kristi Saare poolt varem välja käidud tsitaadile.
Mogo tegevjuht leiab, et kui esimene samm investeerimises on tehtud, tekib motivatsioon ka edasiseks panustamiseks. Lisaks on kõige parem viis ühe või teise varaklassi kohta midagi õppida see omal nahal läbi katsetada. Nii saab inimene näiteks teada, kuidas ta negatiivse alatooniga olukordades käituks ja oskab sellega arvestada ka siis, kui tulevikus on mängus juba suuremad summad.
Ootan kriisi ära
Olen ka varem ühisrahastusest kirjutades öelnud, et jään sinna investeerimise küsimuses äraootavale seisukohale. Eelkõige soovin ära näha, kuidas käitub ühisrahastus kriisi tingimustes. Nagu tõdes ka Oja, siis on kaks varianti, kas ühisrahastus kaob või saab sellest väga suur asi. Samuti tahan kindlustunde huvides, et olukorras, kus vaid tugevam jääb ellu, jääksid laenuturul alles vaid parimad, minu raha tõeliselt väärivad platvormid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 21.10.24, 14:24
Generatsioonide juhtimine Tele2s: eri põlvkondade tugevused viivad parema tulemuseni
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele