Et oleks, mida lõigata, tuleb külvata ja valvata. Nii ma mõtlesin ja seepärast lendasin kevadisele puhkusereisile Kanaari saartele oma investeeringu Ryanairiga.
- Transpordi ametiühingu liikmed protestimas "sotsiaalse dumpingu" vastu Brüsselis 27. märtsil 2019. Foto: AFP
Ühtlasi huvitas mind, kuidas Ryanairil läheb, arvestades hiljutisi proteste, kus piloodid nõudsid ekspluateerimise ja ebaausa konkurentsi lõpetamist. Tundus, et polnud häda midagi. Minu neljast lennust olid kaks Ryanairiga ning mõlemad olid viimase istekohani välja müüdud.
Üsna viimase kohani oli välja müüdud ka lend, mille tegin Ryanairi konkurendi Easyjetiga. Seevastu airBalticul oli kõige väiksem lennuk, aga kõige rohkem vabu kohti.
Kes müüb, kes mitte
Huvitav oli võrrelda, kuidas pardapersonal lennu ajal tegutses.
Ryanairi lennusaatjad üritasid pidevalt reisijatele midagi maha müüa. Nad veeretasid vahetpidamata oma müügikäru edasi-tagasi, müües kord alkoholi, kord maiustusi, kord parfüüme.
Easyjeti omad teatasid valjuhääldist, et kui kellelgi on isu midagi osta, otsigu meeldiv toode kataloogist, mis on istmetaskus, ning öelgu siis lennusaatjatele. Seda viimast oli aga keeruline teha, sest lennusaatjad istusid kohe ära oma konkusse, keetsid endile teed ning lobisesid valju häälega elust-olust ja poiss-sõpradest. See kestis maandumiseni. Ei näinudki kordagi, et nad midagi müünud oleks.
Seega, kui oleksin investor ja peaksin selle reisi muljete põhjal otsustama, millisesse lennufirmasse investeerida, oleks Ryanair minu valik. Lennud olid välja müüdud ja töötajad tegelesid agaralt lisasisssetuleku hankimisega. Õnneks ongi just Ryanair minu valik.
Positsioon hakkab pinnale tõusma
Ryanair jätab parema mulje ka aktsiaid võrreldes. Easyjeti aktsia on Londoni börsil kukkunud eelmise aasta suve 18 naelalt 10,5 naelale. Pole üldse kindel, kas langus siin peatub. Ryanairi aktsia aga maksis mullu suvel 16 eurot ja maksab nüüd üle 11 euro, seega on langus olnud protsentides väiksem – seda hoolimata pikaleveninud ja palju kahju tekitanud palgavaidlusest lenduritega.
Jaanuaris, kui Ryanair andis kasumihoiatuse ja aktsia vajus alla kümne euro piiri, kaalusin tõsiselt positsiooni sulgemist ja kahjumi sisse võtmist. Kirjutasin toona, et lähemate nädalatega selgub tõde. Nii juhtuski: jaanuari kolmas nädal oli aktsiale kõige halvem ning sealt edasi on aktsia pisitasa taastunud.
Paar nädalat tagasi küsis lugeja Kim minu käest, mida ma Ryanairi aktsiaga teha plaanin. Vastus: kavatsen edasi hoida, kui just midagi väga põrutavat ei juhtu.
Aasta algus näitas, et halvad uudised on aktsia hinda sisse arvestatud. Lühiajalisi probleeme tekitab Ryanairi põhiturul Ühendkuningriigis muidugi Brexit, mis on lennureisijate broneeringuid Euroopast mujale suunanud, kuid ma usun, et kohe, kui brittide Euroopa Liidust lahkumise asjus on selgus käes, taastub lennuturg ruttu. Tubli kinnituse Ryanairi investorina jätkamiseks andis ka minu puhkusereis. Positsioon on mul küll veel vee all, aga pinnaletõus on talvega võrreldes tüki lähemale nihkunud.
Kokku on Toomasel portfellis 500 Ryanairi aktsiat väärtuses 5570 eurot.
Seotud lood
Vanas Euroopas tavaline firmade ja muu vara põlvest põlve pärandamine on eestlaste jaoks uus teema. Meil siin on alles esimene põlvkond varavahetuseks ettevalmistusi tegemas.