Vaatan, et üks mu portfelli tugev aktsia on turul peamiselt emotsioonidest ja üleüldistest karuturu meeleoludest lähtuvalt tipust 50% langenud. Kui stabiilselt kasvava kasumiga ettevõtte aktsia hind on pooleks kukkunud, siis see tundub üks päris mõnus ostukoht.
- Tesla juht Elon Musk räägib palju "hullu juttu", aga olulisem on see, mida ta tegudes teeb ja mida näitavad Tesla tulemused. Foto: AP / Scanpix
See aktsia on Tesla. Mida väljendab aktsia hind? Eelkõige ikkagi investorite arvamust selle ettevõtte tuleviku kohta, kuid praegu mõjutab hinda ka üldine karuturg. Tavapärane on üritada sisse hinnata vähemalt 6 kuud tulevikus juhtuvaid asju, aga kust investorid selle info võtavad? Paljuski kvartaliaruannetest ja nendega kaasnevatest prognoosidest, kus börsiettevõtted ise püüavad ennustada, kuidas neil edaspidi minna võiks. Tesla puhul on ka ettevõtte juhi kahtlasi sõnavõtte ilmselgelt liiga negatiivselt sisse arvestatud. Ta ei hiilga just stabiilsusega. Aga vaadata tasub tegusid, mitte sõnu.
Mida siis Tesla juht ja suuromanik Elon Musk nii halvasti on öelnud, et aktsia pärast tulemusi kukkuma hakkas? Üsna palju mitte tõsiselt võetavat juttu, nagu alati. Omajagu ka poliitikat, milles ta pole ekspert. Ja paraku see häirib investoreid, sest inimloomus juba on kord selline. Sellega on Tesla pikaajalised investorid juba harjunud. Miljardär Muski juttu ei maksa liiga tõsiselt võtta.
Kuid Tesla tegelikud 3. kvartali majandustulemused polnud ju üldse halvad! Kui käive 21,45 miljardit dollarit oli analüütikute oodatud 21,96 miljardist 2,3,% väiksem, siis aktsiakasum oli ju analüütikute oodatud 0,99 dollarist 6% suurem: 1,05 dollarit.
Kvartalist kvartalisse on Tesla müügitulu taas kõvasti kasvanud +27% (3. kv vs. 2. kv 2022.a) ka kasum samal perioodil lausa 45%. Eelmise aasta sama kvartaliga võrreldes kasvas Tesla müügitulu aga 56% ja kasum lausa 103%. Järelikult on ettevõte muutunud kõvasti efektiivsemaks. Kui ma vaatan pikemas perspektiivis ettevõtte seniseid finantstulemusi, siis sealt torkab silma aasta-aastalt järjest parem seis, mis sest, et kvartaliti on tulemustes vahel ka tagasilangusi.
Fundamentaalid järjest paremad
Ettevõte on investeerimise seisukohalt ka fundamentaalsete suhtarvude poolest atraktiivsemaks muutunud. Hinna-kasumi suhe on tänu karuturule kõvasti alla tulnud ja praegu on Tesla P/E 74. Mäletan, kui P/E oli paar aastat tagasi suures pullituru eufoorias üle tuhande. ROE ehk omakapitalitootlus, mida mina tavapäraselt hindan kasvuettevõtte puhul heaks siis, kui see on 20%, on Teslal praegu 29%, mis ju igati kõva näitaja. See tähendab, et ettevõtte vara on efektiivselt kasutatud. Omamoodi kiitus juhtkonnale.
Ja kui räägime kasumist aktsia kohta, siis see on alates Tesla kasumlikuks muutumisest 2020. aastal ilusat edenemist näidanud. Aktsionärile on kasum aktsia kohta üks tähtsaimaid asju, mida üldse vaadata. Kui kasum aktsia kohta järjest kasvab, aga aktsia hind on emotsionaalsetel põhjustel muudkui kukkunud (sest et on karuturg ja ettevõtte juht ajab aeg-ajalt veidrat juttu), siis on tõesti aeg orderid sisse panna, sest ühel hetkel saab turg aru, et aktsia on teenimatult üle müüdud.
Mida Elon Muski jutust uskuda, mida mitte?
Esiteks jutt, mida keegi ei usu lähimas tulevikus juhtuvat – et Tesla suudab kasvada Apple´ist suuremaks ja veel suuremaks kui Apple ja Saudi Araabia naftafirma Saudi Aramco kokku. See eeldaks ligi kuuekordset kasvu. Eip! Seda lähimate aastate jooksul ilmselt ei juhtu.
Aga järgmisel aastal võib Tesla praeguseid aktsionäre oodata magus üllatus, nimelt räägiti sellest, et Tesla võiks oma aktsiaid tagasi osta 5–10 miljardi dollari väärtuses. See on juba usutav, seega kasum aktsia kohta jaguneks pärast sellist tehingut väiksema hulga aktsiate vahel ja see teeb aktsia väärtuslikumaks ehk sealt võib tulla aktsial potentsiaalne tõus.
Veel lubati Tesla Semi kaubaveokite tootmine nii kaugele viia, et juba detsembris saaks esimene tellija – PepsiCo – oma autod kätte. Tundub mulle usutav, arvestades seda, et Semi prototüüpi tutvustati juba 5 aastat tagasi. See auto võib olla hitt, kuna kütusekuludelt olevat võimalik kolme aastaga võita 200 000 dollarit, seega tasub see ära investeeringud. Auto enda hind on olenevalt sõiduulatusest 150 000–180 000 dollarit. Oodata on ka seda, et minu silmis küll surnukirstu meenutav uus mudel Cybertruck läheb järgmisel aastal masstootmisesse. Eks me näe, kas ja kes seda ostab!
Veel rääkis Musk, et edaspidi saab Teslal olema müügikasv 50% aastas. See on ka suhteliselt usutav, arvestades rohelist megatrendi, mis elektriautosid toetab, ja Tesla senist ajalugu. Viimase viie aasta keskmine müügitulu kasv on olnud 40% aastas, kuid tänavu on lisandunud uus tehas nii Euroopasse kui ka USAsse. Seega korralik buust võiks sealt tulla küll.
Tõrvatilk meepotis on aga tarneprobleemid ja ka transpordiprobleemid autode tellijateni toimetamisel. See on investoreid üsna negatiivselt mõjutanud.
- Tesla Semi Foto: Reuters/Scanpix
Musk ja Twitter
Viimasel ajal on aktsia hinda tõenäoliselt mõjutanud ka see, et Muskil on pooleli Twitteri tehing ja see võib Muskile põhjustada uue aktsiate suurmüügi, sest tehingut on vaja rahastada. See diil viiakse lähiajal lõpuni ja Muskist saabki Twitteri omanik. Hind, mida ta maksab, on Wall Streeti analüütikute ja ka Muski enda meelest muidugi liiga kõrge: 54,2 dollarit aktsia eest.
Minu kui Tesla aktsionäri mure on see, et kui Musk plaanib suures osas Twitteri reklaamitulust loobuda ja alandab ka subscription fee'sid, siis kuidas ta seal kasumit teenib? Sotsiaalmeedia platvorm peab ometi reklaami müüma ja tellijatelt tulu saama. Kui see kujuneb mingiks heategevusprojektiks, siis minu hirm on see, et Musk hakkab edaspidigi oma Tesla aktsiaid massiivselt müüma, et Twitterisse raha juurde pumbata.
Twitter on erinevalt Teslast nõrk ettevõte. Viimast nelja kvartalit vaadates on kolmel korral aktsiakasum analüütikute ootustele alla jäänud (tegemist on lausa aktsiakahjumiga) ja kaks viimast aastat on ta üldse aastase kahjumiga lõpetanud, kuigi tõsi on see, et käive on igal aastal siiski kasvanud. Võib-olla suudab Musk ettevõtte tõesti efektiivsemaks muuta, et kulud kõiki tulusid ära ei sööks. Igal juhul on Musk lubanud Twitteri turult välja osta, seega oleks siis üks börsifirma vähem.
Analüütikud on pulliseks muutunud
Vaatan, et analüütikud on Tesla suhtes pullisemaks muutunud. Näiteks eilse ja tänase päeva jooksul on Refinitivi andmebaasi lisandunud sihthindadest (vt tabel) on näha, et praegusest 206dollarilisest aktsia hinnast suurem osa analüütikutest peab oma värsketes analüüsides aktsia õiglast väärtust kõrgemaks. Eelkõige mängib siin rolli Tesla nõudluse jätkuv kasv, mis sest, et autode kohaletoimetamises on tekkinud probleemid. Neid pole samas raske lahendada.
Mina olen oma Tesla positsiooniga igati rahul ja müüa ei kavatse. Ettevõttel on palju plusse, seda toetavad endiselt nii rohetrend kui ka onu Sami (USA valitsuse) poliitika ja aktsia on alati olnud volatiilne, millega olen harjunud.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.