Starmani ja Elisa tehing on üks aasta olulisemaid Eestis. Mitte ainult mahult, vaid ka märgiliselt, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Äripäev kirjutas teisipäeval, et
Elisa ja Starmani omanikud sõlmisid leppe, mille järgi käib Elisa ostu eest välja 151 miljonit eurot. Ettevõtja Indrek Kuivalliku otsus müüa Starman kohe pärast väljaostmist edasi Elisale oli ootamatu.
Pea terve aasta üritas Kuivallik leida võimalust, kuidas osta Starman välja. Kui ettevõtte senine suuromanik, Rootsi investeerimisettevõte East Capital Explorer oli valmis osalust müüma, tundis Kuivallik tõenäoliselt ära, et nüüd on parim hetk. Õnnestumiseks oli vaja heakskiitu Stockholmi arbitraažikohtult ja leida kuskilt puuduv raha. Lõpuks selguski, et Kuivalliku aitas laenuga välja Elisa.
Strateegiline samm
Küll aga ei arvanud paljud, et Starman läheks pärast ostu kohe edasi järgmisele omanikule. Ütles ju Kuivallik ise ka kevade lõpus, et kaalus ostu pikalt. Seetõttu võis nii mõnigi arvata, et Kuivallik tahab Starmani kunagise asutajana ettevõtet ikkagi tagasi enda rüppe, et seda oma soovide järgi rohkem kasvatada. Nii aga ei läinud.
Kuivalliku otsus müüa Starmani Eesti äritegevus näitab esmalt, et tema jaoks on Starmani kiirem kasvuperiood otsas, vähemalt koduturul. Starman on Eestis jõudnud nii kaugele, et suurem (ja väliskapitaliga) ettevõte on otsustanud selle võtta oma tiiva alla. Nagu ütles ka
napisõnaliselt Elisa Eesti juht Sami Seppänen, et nemad tahavad oma turupositsiooni tugevdada. Ehk Elisa seisukohalt on tehing pigem strateegiline, et saaks rohkem konkureerida Teliaga. Pärast tehingu jõustumist peaks Elisa toodete ja teenuste portfell sarnanema rohkem Teliaga, mis tähendab, et heitlus turuosa pärast läheb suuremaks ning tarbija võib sellest ainult rõõmu tunda, et kahe suure tegija omavaheline konkurents kasvab.
Samas jääb Kuivallikule alles kõik muu, mille ta Rootsi investeerimisettevõttelt välja ostis. Kas Kuivallik tahtis teadlikult jätta endale näiteks Leedu äri või ei olnud Elisa sellest lihtsalt huvitatud, jäägu asjatundjate selgitada. Kuid fakt on see, et Starman on tänavu hoogsalt laiendanud Leedus haaret. Kevadel ostis Starmani tütarfirma Cgates Leedus telekomifirma Remo televizija, suvel Kava ning sügisel TPG.
Cgatesi jõuline laienemisplaan näitab, et ettevõtte siht on saada Leedu turuliidriks, ostes kokku väikesemad tegijad ning koondades nad ühe suure mütsi alla. Kuna Leedu turg on võrreldes Eestiga märksa rohkem killustunud, siis on Starmani tütarfirmal veel ees küllaga tööd.
Sihikul ka Läti
Samas on Starmani tegevjuht Aivo Adamson tunnistanud, et nad ei taha piirduda ainult Leeduga, vaid hoiavad silma peal ka Lätil. Vähemalt ettevõtte strateegia näeb seda ette. Kui võtta arvesse, et Starmani Eesti äriüksuse müügi tõttu saab Kuivallik edaspidi rohkem tähelepanu ja finantse suunata teistesse Balti riikidesse, siis ei oleks üllatav, kui ta võib üles ehitada uue nn Starmani.
Toimetus hindab kõrgelt, et Indrek Kuivallik suutis Starmani ikkagi tagasi osta. Mis siis, et vaid lühiajaliselt. Võime leida õigel hetkel raha ning tehing ka ellu viia näitab hea ettevõtja iseloomu. Ootame huviga järgmisi samme.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.