Kui Muhamed mäe juurde ei tule, tuleb mäel endal Muhamedi juurde minna. Just nii võib kirjeldada Teet Jagomägi asutatud kaardifirma Regio sammu asuda islamimaailmale arendusi pakkuma, mis on viinud sümboolse tulemuseni - Meka rännaku positsioneerimissüsteemi rakendamiseni.
Kuigi Euroopa välistest, kaugetest turgudest rääkides armastavad Eestis eelkõige poliitikud rääkida Aasia ning kitsamalt Hiina ahvatlusest ja potentsiaalist, siis sama kauge, müstiline, keeruline ja ohtlik, kuid ka võimalusterohke ja tulus on Araabia, aga laiemalt ka kogu islamimaailm.
Homme algab muslimite üks olulisemaid sündmusi – palverännak Mekasse ehk hadž. Tänane Äripäev kirjutab, et geoinfosüsteemide ja kaartidega tegelev AS Regio on Saudi Araabias püsti pannud mobiilse positsioneerimislahenduse, mis aitab palverändureil turvaliselt jõuda islamimaailma pühamusse. Regio saavutus on seda hinnatavam, et Saudi Araabia on üks kõige traditsioonilisemaid islamiühiskondi.
Araabial, ja laiemalt islamimaailmal on palju eeliseid. Esiteks on suur osa neist rikkad maad. Tõsi, peamiselt loodusressursside, nagu nafta, toel, kuid see ei kahanda selle väärtus. Vastupidi, kuna tegu on ühtlasi ka arengumaadega, on vähemalt osad riigid asunud oma elujärje parandamisse investeerima suuri summasid. Kui seni panustati peamiselt taristu, see on teede, kanalisatsiooni ja võrkude ülesehitamisse, siis kaasaegsesse maailmale järelejõudmiseks investeeritakse üha enam ka tehnoloogiasse. Teisisõnu valdkondade arv, kus ärivõimalusi avastada, pigem kasvab.
Kolmandaks eeliseks on aga rahvastik. Maailmas on üle 1,3 miljardi moslemi. Kui vastupidiselt Euroopale või ka iibekasvu piiravale Hiinale, kasvab nende riikide elanikkond endiselt jõudsalt. Ning kuigi kiirelt noorenev ühiskond peidab endast revolutsiooniohtu, tähendab ta kokkuvõttes ikkagi kasvavat turgu. Pidevalt lisanduvaid kliente.
Nagu näitas vastuoluliste tulemustega Araabia kevad, osatakse erinevaid rakendusi kasutada juba praegu, kui IT seadmete levik on võrreldes muu maailmaga endiselt madal. Muidugi, piirkonnas jala uksevahele saamine võib olla väga raske, kuna islamiriikide äriringkonnad on omavahel väga tihedalt seotud. Selge seegi, et see ei sobi igaühele.
Kuid väide, et eestlased ei saa seal hakkama, ei pea lihtsalt paika. Regio kõrval, kes muuhulgas tegutseb veel Araabia Ühendemiraatides, Marokos ja Sudaanis ning islamimaadest näiteks Türgis, Pakistanis ja Indoneesias, on piirkonda edukalt sisenenud ka börsiplaane hauduv Nortal. Endise nimega Webmedia on saanud tellimusi näiteks Omaanis.
Aga valdkonnad ei piirdu kaugeltki tehnoloogiafirmadega. Näiteks Eesti suuruselt teine saeveski ASi Toftan müüb saetoodangut Saudi Araabiasse, Alžeeriasse, Egiptusesse, Tuneesiasse ja Liibüasse. Turbatoodangut on Araabia riikidesse müünud ASB Greenworld Eesti AS , kes eksportis eelmisel aastal Saudi Araabiasse ja ASil Prelvex, kes müüs lisaks ka Liibanoni.
Kuna aga hirmul on suured silmad näeme millegipärast ainult moslemimaailma probleemset poolt, nagu on märganud rahvusvahelise kaitseuuringute keskuse teadur Hannes Hanso. Selles mõttes võib Regio saavutus olla sümboolne tähis ka Eesti ettevõtjale näitamaks piirkonnas peituvaid võimalusi.
Autor: 1185-aripaev
Seotud lood
Omaani Sultanaadis käivitub sel nädalal Net Groupi poolt valmistatud e-kaubanduse lahendus.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.