Riigilõive vähendav eelnõu sisaldab ka ettepanekuid kohtumenetluse kiirendamiseks, kirjutab justiitsminister Kristen Michal. Selle kohaselt saab kohus edaspidi teatada inimese internetist leitud aadressil või kas või sotsiaalvõrgustiku kontole, et teda ootavad dokumendid keskkonnas, kuhu tal on võimalik ID-kaardiga sisse logida.
See on mugavam inimesele, säästlikum maksumaksjale ning kiirem neile, kes otsivad oma õigustele kohtulikku kaitset. Kindlasti ka kaasaegsem, kuna suur hulk suhtlust on kolinud üle teise keskkonda kui paberlik postiteenus.
Riigikohus leidis juba 2008. aastal läbi viidud küsitluse tulemusel, et üheks peamiseks tsiviilkohtumenetluse venimise põhjuseks on menetlusdokumentide kättetoimetamine. Täna on näiteks esimese astme kohtutes pidevalt kättetoimetamise staadiumis seismas hinnanguliselt kolmandik kuni pool menetluses olevatest tsiviilasjadest.
Seepärast soovimegi luua kohtutele lisavõimalusi dokumentide elektrooniliseks kättetoimetamiseks. Lisaks pahatahtlikele menetlusest kõrvalehoidjatele puudutab dokumentide kättetoimetamise probleem täna ju ka neid paljusid inimesi, kes ei ela registreeritud aadressil või reisivad palju. Ka on elektrooniline kättetoimetamine tavapärase postiga võrreldes soodsam ja kiirem.
See peaks hõlbustama seadusekuulekate inimeste elu, kes saavad teavituse kiiremini ja mugavamalt kätte, kui nad pole parajasti oma postiaadressil. Samuti peaks see keerulisemaks muutma nende elu, kes hoiavad kohtust teadlikult eemale, aga on kuskil mujal tegelikult aktiivsed ja kättesaadavad. Kohtust sihilikult kõrvalehoidjate elu peaks kibedamaks muutma ka teadmine, et kui kohtuteateid on üritatud eri kanalite kaudu kätte toimetada ja on teatatud ka avalikult, siis on kohtul õigus teha tagaseljaotsus.
Eelnõus sisaldub ka ettepanek tugineda juriidiliste isikute puhul tänasega võrreldes rohkem äriregistris registreeritud aadressi- ja sideandmetele ning kui juriidiline isik sealt posti kätte ei saa, siis võib kohus valida lihtsama, avaliku kättetoimetamise.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.