• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 11.05.23, 13:30

AMTELi uue juhi eelmine elu: ühekorraga vormelisõitja ja tehasedirektor

00:00
  • Karl-Eduard Salumäe
AMTELi uue juhi eelmine elu: ühekorraga vormelisõitja ja tehasedirektor

Hiljuti autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu ehk AMTEL-i tegevjuhiks valitud Meelis Telliskivi piloteeris 90ndatel ja 00ndate algul noore mehena nii Eestis toodetud vormelautosid kui kogu tehast, mis neid valmistas – ettevõtet Kavor.

Nõukogude Liidu ainus arvestatav vormelitööstus tekkis Eestisse. Tallinna Autode Remondi Katsetehases (TARK) valminud Estonia autodega võideti alates 1968. aastast planeedikuuendikul kõik meistritiitlid ning 1985. aastal tõusti toodetud vormelite arvu poolest maailmas brittide Lola järel teisele kohale.

N. Liidu lõpp loksutas 1989. aastal TARK-ist eraldunud ning nime Kavor saanud riiklikku väikeettevõtet kõvasti. Näiteks leidis see aferistiks osutunud idasakslasest "investori", kelle tegevuse tagajärjena tehas kaks aastat seisis ning firmale kuhjus suur maksuvõlg.

Uute omanike kätes püüti kuulsate Estoniate ehitamisele siiski eluvaim uuesti sisse puhuda. 1995. aasta varakevadel võeti katsesõitjaks toona 24aastane Meelis Telliskivi, kellest sai järgmisel aastal algul ajutiselt ning siis juba püsivamalt ka ettevõtte direktor.

"Emotsioonid olid kohati kahesed. Ühtpidi oli niisuguse koha peale valitud saamine lapsepõlveunistuse täitumine, aga palk … Midagi kassast maksti, ent kui ma vaatasin ümberringi, millega head grupivennad TPI päevilt tegelesid – näiteks läksid suurde ärisse –, siis rahanumbrid olid kordades erinevad. Kohati tuli Kavoris n-ö tegeleda metseenlusega," meenutas Telliskivi Äripäeva raadio "Autojuttude" saates. "Aga nagu öeldakse: iga mees peab jääma oma liistude juurde. Tol ajal nägin ma seal noore mehena suurt potentsiaali."

Saates rääkis Meelis Telliskivi pikemalt nii Kavori väljavaadetest ja probleemidest kui enda teekonnast. Lisaks muule tuli juttu sellest, kuidas Telliskivi hankis oma esimese vormeli videomaki eest ning kuidas Kavor tegi nina vee peal hoidmiseks kõiksugu metallitöid – näiteks ehitas R-Kioskile haagiseid. Samuti lahkas saatekülaline põhjusi, miks aastatuhande algul vormelautode valmistamine siiski lõppes.

Meelis Telliskivi intervjueeris "Autojuttude" tegija Karl-Eduard Salumäe.

Foto: Tiit Blaat/Delfi Meedia/Scanpix

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele