• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 06.07.23, 15:08

Arno Sillat täitis elektrijaama võidusõidumasinatega. Nüüd täidab ka lugudega

00:00
  • Karl-Eduard Salumäe
Arno Sillat täitis elektrijaama võidusõidumasinatega. Nüüd täidab ka lugudega

Eesti mootorispordi muuseumi MOMU looja Arno Sillat võib eksponaatide kõrval vesta ühe loo teise järel. Seostatult, haaravalt ja faktitihedalt. Peast, ilma ühegi märkmeta.

Kõnelema oli harjunud ka Arno Sillati isa Rein. Kui Arno Sillatit tuntakse pikaaegse Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juhina, siis Rein Sillat juhatas aastaid Tallinna Polütehnilise Instituudi autokateedrit, veel enne seda töötas aga Tallinna Autode Remondi Katsetehases, kus valmistati palju au ja kuulsust toonud Estonia vormeleid, mis on nüüd MOMU kroonijuveelideks.

Samuti autokateedris õppinud ja töötanud Arno Sillat hakkas isa suunamisel tegelema Eestis toodetud võidusõidutehnika talletamisega juba 80ndate keskpaigus, sest oma elu oli hakanud elama eksiarvamus, et kateedri juurde luuakse muuseumit, ning inimesed tõid sinna kõiksugu mootorispordiga seotud kraami. Seejuures tunnistab Sillat "Autojuttude" saates, et äsja Vene kroonust välja pääsenud noore mehe jaoks polnud muuseumi asjadega tegelemine sugugi unistuste ülesanne.

"Aga käsk on vanem kui meie," lisab ta. Ning kui isa 1991. aastal siitilmast lahkus, vormus juba konkreetsem plaan tehagi mootorispordi muuseum ära.

MOMU ametliku avamiseni jõuti viis aastat tagasi. See asub Saue vallas Turba alevikus renoveeritud Ellamaa elektrijaamas. Arhitektuurimälestiseks tunnistatud hoone on omaette vaatamisväärsus ning Sillat oskab ka selle kohta peast lugusid pajatada.

Äripäeva raadio autosaate seekordses osas räägib Arno Sillat lisaks muuseumi saamisloole ja majale pikemalt ka mõnedest eksponaatidest. Raadioreportaažina tehtud saadet saab MOMUs koha peal viibides kasutada ka audiogiidina.

Saates kuuleb, milline nõuka-aegne võidusõiduauto ladus vundamenti hilisemale Markko Märtini tähelennule, milline auto pani muuseumi avamisel viibinud FIA presidendi Jean Todti silmad põlema ja paljut muudki. Arno Sillatiga vestleb Karl-Eduard Salumäe.

Foto: Eero Vabamägi/Postimees/Scanpix

Saate teekaart:

00:56    MOMU maja ja saamislugu

10:20    Lada VFTS

19:43    Ralli-Tauria

28:30    Vihur ja Endel Kiisa

32:41    Ellamaa turbiin ja generaator

34:36    MOMU kunstisaal

36:15    Estonia vormelid

49:19    Esttec

53:54    Jaanus Liguri bagi

56:11    Formula Student

59:10    Veoautod mootorispordis

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele