Tanklaketi Terminal juhatuse liige Alan Vaht toob saates Energiatund välja mitmeid põhjusi, mis viitavad kütusehinna tõusule lähitulevikus.
„Siin on mitu asja, mis võivad viia hinna kõrgele tasemel tagasi,“ selgitab Vaht ja toob välja, et alates 9. aprilli madalast tasemest on nafta maailmaturu hind juba enam kui 10% tõusnud.
„Esiteks on Trump teinud teatud tagasisamme, mis on ehmatust vähendanud ning tekitanud teatud optimismi tollitariifide osas,“ selgitab Vaht ning räägib et naftaturul on lühikeste positsioonide hulka kõvasti vähendatud.
„Lühikeste positsioonidee ehk miinuspositsioonide vähendamine näitab et mängitakse turgu ümber hinnatõusule,“ selitab Vaht ja toob välja, et see toimub nii toornaftas kui diislikütuses. „Põhi on möödas,“ selgitab Vaht.
„Võttes siia juurde Trumpi soovi piirata ka Iraani nafta turule jõudmist, mis omakorda vähendab maailmaturul tootmist, ehk 4 miljonit barrelit jääb turult ära, siis see kindlasti ka hinnale survet,“ selgitab Vaht.
Lisaks selgitab Vaht saates, miks ei jõua kütuse maailmaturu hinnalangus tihti tanklahindadesse ning millal ja kuidas maailmaturu hind on tarbija käest võetava jaehinnaga seotud. Vaht räägib ka, kust on pärit Eestis müüdav kütus, kuidas ja kui suurte kogustega see Eestisse tuuakse ning millised on kütusemüüjate lepingud tarnijatega. Lisaks selgitab Vaht kas ja kui kindel on ta selles, et Eestisse pole müüki sattunud Venemaa naftatoodangut.
Saates räägime ka optimaalsest kütuse hinnast nii Eesti julgeoleku kui ka globaalse tasakaalu mõttes, selgitame ka OPECi riikide ja USA gildanafta tootjate mõju maailmamajandusele.
Saates annab intervjuu ka energeetikaekspert Raivo Vare, kes selgitab kütuseturu hinnakõikumiste mõju globaalsele poliitikale ning Venemaa ja USA otsustele ning selgitab muu hulgas, miks odavam nafta hind pole seni veel Venemaa otsustele olulist mõju avaldanud.
Saatejuht on Lauri Leet.
Fotol Alan Vaht Terminali tanklas.
Foto autor: Liis Treimann.
Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.