"Kui vaadata inimesi, kes on langenud petturite ohvriks, siis rünnatakse mitte tehnoloogiat, rünnatakse isikut, tema tundeid ja emotsioone," kinnitas Äritehnoloogia saates Swedbanki finantskuritegude ennetamise ekspert Sergei Balandin.
- Elisa Eesti tehnoloogiajuht Toomas Polli ja Swedbanki finantskuritegude ennetamise ekspert Sergei Balandin. Foto: Indrek Kald
Levinumad pangapettused sel aastal on Balandini sõnul olnud nn kõne pangatöötajalt ("teie kontolt jookseb raha välja, andke selle peatamiseks meile oma PIN-koodid"), kõne politseilt ("vajame teie abi pangas töötava varga tabamisel"), samuti investeerimispettused.
Balandini sõnul läheb osa inimesi selliste pettustega kaasa, kusjuures olulist rolli mängib psühholoogia. "Me oleme näinud suuri kõnekeskuseid, see on nagu suur organisatsioon. Seal on oma turva, seal on oma koolitused, ka spetsiifilised, psühholoogia ja finantside vallast," rääkis ta.
Need inimesed teevad hästi palju eeltööd, tunnevad kohalikku turgu ja kohalike finantsorganisatsioonide pakutavaid teenuseid. Balandini sõnul on sellistesse struktuuridesse värvatavad inimesed teadlikud, et asuvad tööle petturitena.
Elisa Eesti tehnoloogiajuhi Toomas Polli sõnul saavad telekomid näiteks välismaiste kõnekeskuste numbreid ükshaaval küll n-ö sulgeda, et sealt enam petukõned Eestisse ei jõuaks. "Aga see on selline tulekahjuga võitlemine, need on virtuaalnumbrid ja neid genereeritakse nii palju, kui on vaja," märkis ta.
Mida pangad saavad nende pettuste vähendamiseks teha, kui palju on kaugtöö küberohte suurendanud, kuidas testida töötajate küberteadlikkust, kuula Äritehnoloogia saatest.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.