Taristuehitusega tegelevate ettevõtete kinnitusel on sektori kõige keerukam küsimus tööjõupuudus: õppinud tööjõudu leida on äärmiselt keeruline, sest kõik tahavad olla müügimehed, lips ees.
TOPis viiendale kohale tulnud Nordeconi ehituskontserni kuuluva ASi Tariston juhataja Peep Õun märgib, et nende selle aasta tegevust ongi enam mõjutanud ehitussektori teenusepakkujate ääretult tihe konkurents ning tööjõuturul valitsev kriis.
Ettevõtte majandusaasta aruandes on kirjas, et riiklike tellimuste maht on püsinud viimastel aastatel suhteliselt stabiilsena, kuid turgu on elavdanud oluliselt suurenenud eratellimuste maht. Tegevuskeskkonda aga iseloomustab jätkuvalt äärmiselt tihe konkurents väikese ja keskmise suurusega hangetel, millele juhatus prognoosib jätkumist.
Sisendhindade kasv on taristuehitajate jaoks seda keerukam, et tegu on pikaajaliste lepingutega. “Meie valdkonnas sõlmitakse lepingud viieks aastaks ehk kolm aastat tagasi sõlmitud lepingute puhul ei osanud keegi veel ette näha praegust turuolukorda, kus ilma Ukraina tööjõuta ei saa keegi hakkama ning kütuse hind on sedavõrd palju kerkinud,” toob Õun näiteks, et kütus oli veel mõned aastad tagasi meil üsna odav.
Täpsema ülevaate taristuehituse valdkonna hetkeseisust saad 31. oktoobril toimuval Taristuehituse konverentsil. Esinevad Priit Sauk, Anvar Salomets, Sven Pertens, Ain Kendra, Riho Vjatkin, Alan Muruväli jt.
Muutunud on isegi maksukeskkond – juurde on tulnud raskeveokimaks. “Sisendhindade tõusu on väga raske tellijale tagasi põrgatada, võib öelda, et lausa võimatu,” jätkab Õun. Samas pole tema hinnangul sisendhindade langust mõtet oodata. “See on illusioon. Puutun palgasurvega kokku ja ei usu, et see väheneks,” ütleb ta. Õuna sõnul on neil vajalikud inimesed küll olemas, aga ühtegi paari töökäsi üle küll pole.
Kas võimalikuks kriisiks juba valmistutakse? Õun ei usu, et ees võiks ootada selline kriis, nagu eelmine kord pärast buumi. “Ma ei usu, et tööd jääks vähemaks, aasta 2008 küll tekitas väikese võnke, aga rääkides kolleegidega meie valdkonnast, siis näeme, et majandusmehed küll räägivad buumist nagu mantrast, aga samas viskavad ise puid alla.”
Seisma rong ei jää
Õun leiab, et tuleb, mis tuleb, igal juhul tuleb tegijatel olukorraga kohaneda ja see, mis turul toimuma hakkab, mõjutab kõiki. Praegu aga liigub tema hinnangul rong suure kiirusega edasi ja kui pidurit või käsipidurit isegi tõmmata, siis seisma rong nii ehk naa ei jää, selleks on hoog liiga suur ja liigutakse edasi.
Ka TOPis 14. kohale jõudnud ASi TREF juhatuse liikme Andres Gailiti sõnul on sel aastal kõige keerukam küsimus olnud tööjõupuudus. “Kuidagi saame hakkama, aga õppinud tööjõudu leida on väga raske,” tunnistab ta. Tema sõnul peetakse asfalteerimist raskeks tööks, mida eriti teha ei taheta. “Kõik tahavad olla hoopis müügimehed, lips ees.”
See aasta tõotab möödunud aastaga võrreldes tulla samal tasemel. “Meie sektoris on elamuehitusega võrreldes tulemused ühtlasema tasemega – seal on ju nii, et kui turgu on, siis küsitakse ükskõik mis hinda,” nendib Gailit. Hind pole tema sõnul nende sektoris tõusnud, sest tööd on vähem ja konkurents tihe.
Merko Ehituse kontserni kuuluv AS Tallinna Teed saavutas TOPis kaheksanda koha. Ettevõtte juhatuse liikme Jüri Lälli sõnul on jäänud objektid sel aastal väiksemaks, mis muudab tööjõu küsimuse veel teravamaks. “Kolme objekti asemel tehakse viis, mis töö poole pealt tähendab, et tööjõuga on tarvis mehitada viis, mitte kolm objekti, ja turul lihtsalt tööjõudu ei jätku,” kirjeldab ta.
Loe taristuehituse hetkeseisu kohta pikemalt teemaveebist
Ehitusuudised.eeKui oled TOPi ettevõte, saad osta sertifikaadi
SIIT.Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.