Möödunud aasta tulemused näitavad, et lühiajalised sportlikud saavutused tugeva ajalooga jalgpalliklubide majanduslikku edu kohe ei mõjuta, küll aga aktsia hinda, luues seeläbi investoritele soodsaid ostukohti.
- Manchester Unitedi staar Zlatan Ibrahimovic. Foto: epa
Nii näiteks ei avaldanud möödunud hooaja väga head, või vastupidi, kehvad sportlikud saavutused suurt mõju ajalooliselt rohkelt kas kodu- või Meistrite Liiga tiitleid võitnud börsil noteeritud Manchester Unitedi, Torino Juventuse, Borussia Dortmundi ega AS Roma kohale majandustulemuste edetabelis (vt tabel loo lõpus). Samas oli aktsia hinna liikumine kooskõlas jalgpalliplatsil saavutatuga.
Kõigi nelja võrdluses kehvima hooaja teinud Manchester United suutis tõusta konsultatsioonifirmas Deloitte igal aastasel koostatava käibeedetabeli tippu – võrreldes eelmise aastaga kaks kohta. Hoolimata majandustulemuste paranemisest kaotati aga ootustele mittevastavate saavutuste tõttu 18 protsenti oma turuväärtusest. Seega suurenes küll ettevõtte bilansiline väärtus, kuid see ei kajastunud aktsia hinnas – trend oli vastupidine.
Juventuse, Borussia Dortmundi ja AS Roma positsioon edetabelis ei muutunud. Seda Juventuse puhul hoolimata rekordilisest 341,1 miljoni euro suurusest käibest, mille kasvu soodustas klubi aktiivsus üleminekuturul. Seejuures tegi Juventus ka sportlikult märkimisväärse hooaja, mis kulmineerus Serie A võitmisega ning Meistrite Liigas kaheksandikfinaali jõudmisega. Erinevalt positsioonist majandustulemuste pingerivis reageeris saavutustele aga jalgpalliklubi aktsia, mille väärtus kerkis 2016. aastal 16 protsendi võrra.
Majanduslikku tugevust veab tuntus
Deloitte toob oma analüüsis välja, et jalgpalliklubide väärtuse ning majandusliku tugevuse hindamisel tuleb eelkõige vaadata ettevõtte suutlikkust meelitada sponsoreid ning saada üldist reklaamitulu. „Manchester United tõusis edetabeli tippu just tänu oma fenomenaalsele võimekusele suurendada reklaamitulusid,“ viitas Deloitte'i spordidivisjoni analüütik Dan Jones punaste kuradite 2016. aasta 30,4protsendilisele reklaamitulu kasvule. „Siinjuures mängib kindlasti rolli klubi tugev, ajaloolistel tulemustel põhinev kaubamärk.“
- Manchester Unitedi mängijad rõõmustavad Inglise liigakarika võidu üle 26. veebruaril. Foto: EPA
16
protsenti kerkis Manchester Unitedi aktsia eelmisel aastal.
„Majandustulemusi mõjutab eelkõige see, kui palju on klubil mängudel regulaarseid vaatajaid, kui lai on rahvusvaheline fännibaas ning kas ülekandeõigustest ollakse laialdaselt huvitatud,“ seisab Deloitte’i analüüsis. Mida tugevam on klubi ajalugu, seda aeglasemalt kaob kehval ajal huvi meeskonna tegemiste vastu ning see hoiab ka klubi majandusnäitajaid kõrgel. „Manchester Unitedi kaubamärk on hoolimata kesistest tulemustest moodne, kaitstud ning võimeline tootma head reklaamitulu – seda tänu varem võidetud 20-le Premier League'i ning kolmele Meistrite Liiga tiitlile.“
Nii õnnestus Manchester Unitedil saada hoolimata kehvast hooajast 2015. aastal sponsorleping Adidasega, mis panustab nii ettevõtte käibesse kui ka teistesse fännisegmendiga tegelevatesse äridesse.
Sarnaselt Manchester Unitediga häid majandustulemusi näidanud Juventuse tegevjuht Guiseppe Morata pidas majandusliku edu aluseks jalgpalliklubi tugevat ajalugu. „Juventus on alati igal võistlusel, kus klubi osaleb, mänginud juhtivat rolli – meie trofeeriiul tõestab seda,“ viitas ta Juventuse 32-le Itaalia Serie A ning kahele Meistrite Liiga tiitlile. Tema hinnangul aitab nii ajalooline tuntus kui ka jalgpallilegend Gianluigi Buffoni kuulumine meeskonda huvi klubi tegemiste vastu kõrgel hoida.
Valed eeldused
Siiski peab Morata reklaamitulude säilimise koha pealt oluliseks Meistrite Liigas mängimist ning selle eest saadavaid tulusid. Kuna näiteks Manchester Unitedi eelmise aasta majandustulemused põhinesid perioodil, mil klubi ka võistlusel osales, kardetakse selleks aastaks siiski teatavat käibe ja kasumi langust, sest käimasoleval hooajal Punastel Kuraditel Meistrite Liigasse asja ei ole.
„Suutmatus tänavu Meistrite Liigasse kvalifitseeruda tähendab klubile suurt rahalist kaotust, kuid see on aktsia hinda juba pärast kesist hooaega, mil see fakt selgus, sisse arvestatud,“ viitas Forbesi analüütik Mike Ozanian sellele, miks lühiajalised sportlikud tulemused mõjutavad kohe küll aktsia hinda, kuid mitte majandustulemusi.
Borussia Dortmundi näide tõestab aga, et Meistrite Liigas osalemine pole majandustulemuste seisukohalt määrav. Nimelt suutis klubi parandada oma majandustulemusi ning kerkida käibeedetabelis kaks positsiooni hoolimata sellest, et möödunud hooajal Meistrite Liigas ei mängitud.
- Borussia Dortmund. Foto: EPA
32,12
protsenti tõusis Dortmundi aktsia möödunud aastal.
Küll aga reageeris Dortmundi aktsia sellele, et tänavuseks hooajaks kvalifitseeruti taas Euroopa suurimale klubijalgpalli võistlusele ning saavutati koduses Bundesligas teine koht, sama kiiresti kui aasta varem negatiivsele uudisele. „Teadmine, et Meistrite Liigast saadav tulu on taas käeulatuses, süstis investoritesse taas optimismi,“ selgitas Ozanian Dortmundi aktsia 32,12protsendilist tõusu möödunud aastal. „Lisaks mõjutas Dortmundi Bundesliga ülekandeõigusi puudutav reeglite muudatus, mis soosib klubisid.“
Tekivad ostukohad
Seega reageerivad jalgpalliklubide investorid meeskonna Meistrite Liigasse jõudmisele või mittejõudmisele varakult ning nende reaktsioon sõltub sellest, kas sealt saadavate potentsiaalsete tulude kajastumist on oodata eelseisva aasta majandustulemustes.
Seejuures aga ei arvestata, et Meistrite Liigast saadavate tulude ärajäämine ei pruugi klubi majandustulemusi üldse võrreldes eelmise aasta sama ajaga halvendada, vaid need võivad tänu kaubamärgi tugevusele toetuvatele reklaamituludele ikkagi kasvada.
Kui on ka vastupidi, Meistrite Liigast saadavad tulud ei paranda automaatselt klubi kasumlikkust. „Tegelikkuses pole professionaalsete jalgpalliklubide põhieesmärk üldse kasumlikkuse suurendamine ega majandustulemused,“ viitas Imperial London College’i analüütik Stefan Szymanski ühe oma analüüsi tulemusena sellele, et Meistrite Liigasse kvalifitseerumise põhjal võivad investorid teha valesid järeldusi.
See aga tekitab turgudel ebaefektiivsust. „Kuna tugeva ajalooga jalgpalliklubi majanduslik edu sõltub sportlikest saavutustest vaid vähesel määral, võib juhtuda, et kehvade sportlikke saavutuste tõttu on mõne tuntud kaubamärgi turuväärtus ajutiselt alahinnatud ega peegelda selle tegelikku väärtust,“ viitas ekspert ostukohtade tekkimisele.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.