BMFi uuring: tõusuteel EVTV/RTV näitaja, ETV endiselt turuliider
Uuringutefirma Baltic Media Facts (BMF) viis möödunud aasta 20. detsembrist kuni selle aasta 16. jaanuarini läbi tele- ja raadioauditooriumi päevikuuringu, kus osales 2173 inimest. Päevikuuringu andmetel moodustab ETV osakaal Eesti elanike hulgas 28 protsenti televiisori vaatamisele kulutatud ajast. ETVd vaatas vähemalt veerand tundi nädalas 75 protsenti elanikest ehk 963 000 inimest.
ETVga konkureerib Ostankino TV, mille osakaal on 22 protsenti televiisori vaatamisele kulutatud ajast Eestis. Kanal 2 osakaal, mis ligi kuu aega tagasi läbi viidud päevikuuringu põhjal oli 16 protsenti, on viimase uuringu tulemuste põhjal vähenenud nelja protsendi võrra.
Peaaegu sama suur vaatajate osakaal on ka aasta alguses ühisprogrammiga eetrisse tulnud EVTV ja RTV ühiskanalil.
«Antud uuring hõlmab aega, mil EVTV ja RTV ühiskanal oli vaid osaliselt eetris,» räägib TV 3 tegevdirektori kohusetäitja Andres Jõesaar. «Jaanuari kahe esimese nädala tulemuste põhjal on ühiskanali osakaal Eesti elanike hulgas tõenäoliselt suurem kui BMFi uuringus näidatud lõpptulemus.»
Jõesaar märgib, et ühiskanali tegijad peavad reaalseks, et lähitulevikus saavutab uus kommertskanal, mille põhjal formeerub kommertskanal TV 3, Eesti elanike hulgas 15 protsendi suuruse osakaalu televiisori vaatamisele kulutatud ajast.
«Kui aga vaadata Eestis tegutsevaid kommertskanaleid, siis nende hulgas soovime aasta lõpuks saavutada kolmekümne protsendi suuruse osakaalu,» valgustab TV 3 juht ühiskanali ambitsioone teleturul.
Jõesaar prognoosib, et ETV osakaal kohalikul teleturul kahaneb aasta lõpuks samuti 30 protsendini.
«Ma arvan, et Eestis kujuneb välja sama situatsioon nagu Ameerikas, kus vaatajaskond kommertskanalite vahel jaguneb enam-vähem võrdselt,» kinnitab Jõesaar. Siinkohal arvab ta Eestis tegutsevate kommertskanalite hulka ka ETV.
ETV peamiseks konkurendiks peab Jõesaar EVTV ja RTV ühiskanalit. «Tõenäoliselt võtame meie ära suurema osa ETV vaatajatest, kuid oma sõna on kindlasti öelda ka Kanal 2-l, kes teeb praegu väga tõsist tööd oma programmi parandamise kallal,» märgib Jõesaar.
Kanal 2 võimalusi näeb Jõesaar eelkõige mitte-eestlaste juurdevõitmises. «Kõik märgid näitavad, et Kanal 2 orienteerub aina enam mitte-eestlastest auditooriumile,» sõnab ta.
«Seda näitab kasvõi asjaolu, et saadetele peale loetud osa on venekeelne ja subtiitrid, mida on raskem jälgida, eesti keeles,» põhjendab Jõesaar oma arvamust.
«Kui arvestada seda, kus Andres Jõesaar töötab, siis ei saagi ta loomulikult teistsugust arvamust avaldada,» kommenteerib ETV ärijuht Rait Killandi EVTV ja RTV ambitsioone.
«Kui võrrelda praeguse uuringu tulemusi möödunud aasta sama ajavahemikuga, siis on ETV osakaal tugevalt tõusnud,» kinnitab Killandi. Ta prognoosib, et jaanuaris--veebruaris langeb ETV osakaal võrreldes aastavahetusel tehtud uuringuga, kuid on siiski parem kui eelmise aasta esimesel kahel kuul.
Killandi tunnistab siiski, et EVTV ja RTV ühiskanal on arvestatav konkurent. «Samas oleks naiivne arvata, et teised kanalid jäävad magades ootama, millal konkurent neile kandadele astub,» kinnitab ta. «Kõik kanalid teevad praegu oma programmi kallal kõvasti tööd.»
Tema sõnade kohaselt ei kaota ETV käesoleval aastal oluliselt vaatajaid. «Selle kasuks mängivad mõned käesoleval aastal asetleidvad suursündmused, mille kajastamise õigus kuulub ETV-le,» põhjendab Killandi oma optimismi. «Näiteks olümpiamängud, jalgpalli Euroopa meistrivõistlused, tõenäoliselt ka Eurovisiooni lauluvõistlus,» loetleb ta ETV trumpe.
Kanal 2-le soovitab Killandi positsioonide tugevdamiseks pühenduda rohkem mitte-eestlastest auditooriumile. «See on suur auditoorium ja on kahju, kui nad ei oska oma eeliseid muulaste suhtes ära kasutada,» sõnab ta.
Kanal 2 reklaamiosakonna juhataja Kris Taska ütleb, et Kanal 2 ei ole seadnud endale eesmärgiks spetsialiseeruda mitte-eestlastele. «Venekeelne auditoorium, mille me oleme suutnud võita, annab meile plusspunkte reklaamiandja silmis, kuid Kanal 2 on siiski eelkõige eestlaste kanal,» tunnistab Taska. «Samas ei välista ma võmalust, et teised Eesti kommertskanalid hakkavad tulevikus lisama oma programmi aina enam mitte-eestlastele orienteeritud saateid,» lisab ta.
«Mulje, nagu oleksid Kanal 2 reiting EVTV ja RTV ühiskanali turule tulekuga vähenud, tuleneb eelkõige sellest, et Kanal 2 alustab oma saatepäeva ühiskanalist hiljem,» kummutab Taska väiteid, et Kanal 2 vanker on hakanud allamäge veerema. «Tipptundidel edestavad meie saated sageli riigitelevisiooni vaadatavuse,» kinnitab Taska.
BMFi päevikuuringu andmetel on EVTV ja RTV kanali osakaal eestlaste hulgas 20 protsenti ning Kanal 2 osakaal 15 protsenti televiisori vaatamisele kulutatud ajast. Mitte-eestlaste hulgas on Kanal 2 osakaal kaheksa protsenti televiisori vaatamisele kulutatud ajast. EVTV ja RTV osakaal mitte-eestlaste hulgas on kaks protsenti ja ETV-l neli protsenti.
BMFi päevikuuring näitab samas, et mitte-eestlased on märksa tänuväärsem auditoorium kui eestlased. Kui üle 12aastased eestlased kulutavad televiisori vaatamisele nädalas 26 tundi ja 43 minutit, siis üle 12aastased mitte-eestlased vaatavad televiisorit keskmiselt 34 tundi ja 29 minutit nädalas.
EVTV ja RTV edu kohta märgib Kris Taska, et ta näeb tulevikus meelsasti, et Eesti kommertskanalid jagavad turu omavahel enam-vähem võrdselt. «Tõenäoliselt jõuab EVTV ja RTV kanal oma tulemustega riigitelevisioonile lähemale,» ütleb Kanal 2 reklaamiosakonna juht. «Ma loodan siiski, et EVTV ja RTV esialgne edu pole tingitud pelgalt kahe kanali ühinemise ümber tekkinud kõmust, vaid jätkub ka edaspidi,» soovib Taska konkurendile jõudu.
BMFi päevikuuringu põhjal koostatud 35 vaadatuima telesaate edetabelisse kuulusid vahemikus 20. detsember--16. jaanuar ülekaalukalt ETV saated. Neist üle poole on oma toodang.
Erakanalite vaadatuimate saadete hulka kuuluvad peamiselt välismaise päritoluga saated, millest suurema osa moodustavad seriaalid ja mängufilmid.
«Seriaalid tagavad kanalile vaadatavuse järjepidevuse,» ütleb Andres Jõesaar. «Samas on näha, et seriaalide buum hakkab tasapisi vaibuma ning publik ootab aina enam emakeelseid saateid ja meelelahutust,» lisab ta.
Kris Taska sõnab, et tal on isegi hea meel selle üle, et fenomenaalselt vaatajaid püüdnud seriaali Santa Barbara vaadatavus on viimasel ajal langenud. «See annab teistele saadetele võimaluse esile kerkida,» selgitab ta. Taska nõustub oma kolleegi arvamusega, et tulevikus tuleb erakanalitel pöörata suuremat tähelepanu oma saadete tootmisele.
Rait Killandi sõnutsi on praegu veel vara ennustada, kellele, kes ja kuidas hakkab kuklasse hingama. «Näiteks Tipp TV,» viitab Killandi võimalikule üllatajale teleturul. «Omanikud on investeerinud Tipp TVsse hulga raha, mille tagasiteenimiseks on vaid üks võimalus -- muutuda üleriigiliseks kanaliks.» Seejuures viitab Killandi käimasolevale EVTV ja RTV kanali rendikonkursile, millele pakkumuste esitamise lõpptähtaeg on 17. veebruar.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.