• OMX Baltic−0,11%269,95
  • OMX Riga0,17%878,6
  • OMX Tallinn−0,22%1 725,33
  • OMX Vilnius0,1%1 045,16
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,32%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,41%8 118,21
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,25
  • OMX Baltic−0,11%269,95
  • OMX Riga0,17%878,6
  • OMX Tallinn−0,22%1 725,33
  • OMX Vilnius0,1%1 045,16
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,32%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,41%8 118,21
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,25
  • 01.10.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eestit on tabanud messibuum

Vastab messi Tele'96 korraldaja Peep Põldsamm

Minu arvates allub messide korraldamine loodusseadustele. Majandusseadused on samuti loodusseadused. Küsimus on selles, kas turg igas konkreetses majandusvaldkonnas on piisavalt suur, et teha sellel alal mess. Ma kahtlen, kas Eesti-suuruses riigis ikka võib ühel alal korraldada kahte messi. Näiteks ehitusteemalisi messe on üsna mitu -- Rebuilding, 21. Sajandi Kodu, sisekujundusmess jt.
Messi korraldamise ja sellel osalemise kulud on üsna suured. Keskmisel messil osalemine läheb ühele firmale maksma 100 000--150 000 krooni.
Telekommunikatsioon on aga maailmas kolme kõige suurema käibega majandusharu hulgas. Eesti telekommunikatsioonituru suurus on umbes 1,5 kuni 1,7 miljardit krooni, mis peaks ühe messi aastas ära kannatama.
Kui firmad siiski avastavad, et messi investeeritud rahad ei tule tagasi ning kliente ei lisandu, peab mess kas ära kaduma või mõne suuremaga ühinema. Eelpoolnimetatud loodusseadused kehtivad ka siin.
Kogu kommunikatsiooni ja meedia maailm liigub multimeedia suunas. Hõlmasime messi sellised valdkonnad, mis asuvad veel suhteliselt eraldi, aga järjest integreeruvad.
Esiteks telekommunikatsioon ehk side. Sealhulgas kõne-, pildi- ja andmeedastus, kaabeltelevisioon, mobiilside, telefoniside, SAT-TV jpm. Teine suurem valdkond on meediakommunikatsioon ja -tootmine ning kolmas ala on kodutehnika.
Eesti osa on siin väike. Meil ei toodeta laiemaks tarbimiseks mõeldud seadmeid, mis omaksid mõnel neist kolmest valdkonnast siinsel turul märkimisväärselt suurt osa. Eesti toodetest on esindatud Voicecomi ja Univoice'i telefonisüsteemid ja -keskjaamad, samuti Sateco poolt Hiinas kokku pandavad ja meil turustatavad televiisorid.
Küll on messil väljas meediatootjad ja operaatorfirmad, nii Eestist kui välismaalt. Esindatud on ka kohalikud tele- ja raadiokanalid ning mitmed satelliitprogrammide tootjad.
Eelmise aasta kogemus näitab, et sobivad. Küll aga võib tekkida korralduslikke probleeme. Külastajate struktuur on ju kardinaalselt erinev. Tehnoloogia pakkujad suhtlevad ainult äriklientuuriga, kodutehnika pakkujaid huvitab võimalikult rohkearvuline tavaliste külastajate hulk.
Messi ülesehituse poole pealt annab selline kooslus aga väga hea efekti. Nii näeb tavainimene messil ka kõrgtehnoloogilist poolt, mõtlen multimeediat ja võrke. Talle jõuab võrk ju koju lihtsa seinapistiku näol, aga mis võimalused kõik seal taga on ja mis võimalused homme avanevad, just see on minu arvates huvitav.
See on määratud vastava turu suurusega. Näiteks Soome aastane sisemajanduse koguprodukt on 13 000--15 000 USA dollarit inimese kohta, Eestis aga ainult 1500 dollarit. Vahe on oluline. Maksevõimet kajastavad ka hinnad ja operaatorfirma tulukus.
Ei tahaks praegu veel öelda. Levicom tutvustab näiteks multimeediavõrku ja selle võimalusi. Philips toob messile ühe Chrysleri ja näitab, mida kõike saab ühte autosse panna. Alates telefonist ja lõpetades satelliidi abil auto asukoha määrajaga.
Osalevate firmade arv on sel aastal aga väiksem, kuna paljud soovisid võtta rohkem näitusepinda ja meil tuli mitmele sooviavaldajale ära öelda.
Toodanguga esinevaid firmasid ei saa õieti võrrelda, neid on Eestist ainult murdosa. Mis puudutab operaatorfirmasid, siis siin pakutavate teenuste kvaliteet, hinnakujundus ja mitmekesisus on ühelt poolt määratud turu suuruse ja maksevõimega ning teiselt poolt seadusandliku baasi ja turu olukorraga -- kas turul on monopol, kuivõrd on turg seadusandlikult reguleeritud. Eesti puhul on oluline näitaja ka meie turu väiksus.
Nendel teenustel, mis paiknevad seadusandlikult reguleeritud vabaturukonkurentsis, on tulemused ka näha. Nii hinnakujunduses kui kvaliteedis. Näiteks GSM-mobiilsides, kus praegu on kaks, varsti juba kolm operaatorit. Seal firmad ikka võistlevad klientide pärast ning hinnad langevad. Samuti torkab kohe silma, kui kuskil on monopol.
Võrreldes muu maailmaga ei ole siin seega midagi vahet. Sama võib täheldada ka muudes riikides, kus telekommunikatsiooniteenus on ühe monopoolse firma käes. Klienditeenindus on näiteks kehv.
Meediatootmise puhul on väga üksühene seos turu suurusega. Eesti-suuruses riigis ei ole meediabisnes üldse bisnes. Kui kaabeltelevisioonituru suurus on ainult 650 000 tarbijat, siis on ka reklaamiturg väike, nii umbes 250 miljonit krooni aastas. Samas on Saksa erakanalitel Pro 7 või Sat 1 aastaeelarve kaheksa miljardit Saksa marka. Eestiga ei anna seega üldse võrrelda.
Samas oli kuni selle aastani Soomes ainult üks eratelevisiooni litsents, sest turg on seal liialt väike. Eestis on välja antud aga kümneid ringhäälingulube. Siin ei saa ju kvaliteedist üldse rääkida. Seadusandlikult on tekitatud olukord, kus kohalikul turul ei saagi tekkida korralikke meediatootjaid.
Eelmisel aastal ei suutnud me Internetti veel enda kasuks pöörata. Huvi messi vastu oli Internetis aga väga suur. Pöördumisi messi kodulehekülgedele tuli kõigist maailmajagudest. Näiteks pea kõik USA ministeeriumid külastasid Tele'95 kodulehekülge. See pöördumiste laviin kestis veel umbes pool aastat.
Sellel aastal käib juba kogu infovahetus ja eelregistreerimine Internetis.
Jah, täiesti piisavalt. Kui Eesti firmadele ütlesime, et registreerimine käib Interneti kaudu, siis oldi sellega väga rahul. Samas Saksa ja Skandinaavia firmades öeldi, et neid kohe lülitatakse võrku või et nad veel ei oska Internetti kasutada. Siin oli küll Eesti ja välisfirmadel vahe sees.
Maht tuleb järgmisel aastal oluliselt suurem. Soov on Eesti Näituste kompleksist kõik võimalused välja pigistada. Lisaks on meil veel plaan luua eraldi firma selle messi korraldamiseks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 07:00
Arvutipargi renditeenusega investeerib ettevõtja oma põhiärisse
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele