Äriprotsesside allhanget (business process outsourcing) teatakse ja kasutatakse Eestis suhteliselt vähe, samas on see mujal maailmas väga levinud.
Äriprotsesside allhange tähendab, et ettevõte loobub teatud põhitegevusega mitteseotud äriprotsessist ja ostab seda teenindusettevõttelt. Näitena võib tuua palgaarvestuse, sisekontrolli, kinnisvara haldamise, personalijuhtimise, raamatupidamise jne.
Äriprotsesside allhange on kõige enam levinud ingliskeelsetes maades, kus vähemalt kahel kolmandikul ettevõtetel on teatud äriprotsessid antud allhankeks «majast välja». Kõige sagedamini kasutatakse allhanget palga ja preemiate arvestamisel, kinnisvara haldamisel ja maksuarvestuses.
Suurettevõtete peamisi probleeme on üha kasvav globaalne konkurents. Karmis konkurentsivõitluses ellu jäämiseks tuleb keskenduda põhitegevusele, mis on paljude ettevõtete jaoks muutunud oluliseks äristrateegiaks. Äriprotsesside allhange aitab ettevõtetel konkureerida globaalsetel turgudel ja saavutada kasumi kasvu.
Üllatus või mitte, aga ettevõtete juhid on äriprotsesside allhankega rahul. Rahulolu tase oli 84% allhanget kasutavatest ettevõtetest, USAs ja Kanadas ületas rahuolu protsent koguni 90%.
Eestis on tihti tegevust alustavad välisettevõtted kasutanud näiteks raamatupidamise allhanget, sest ei peeta otstarbekaks tegevuse algfaasis raamatupidajaid palgata. Kuid asja saab käsitleda ka laiemalt.
Kiire majanduskasvu aeg on möödas ja üha rohkem Eesti ettevõtteid seisab silmitsi probleemiga, kuidas äritegevust efektiivsemaks muuta.
Efektiivsust võib kasvatada äriprotsesside allhankega. Näitena võib tuua sisekontrolli. Suuremad ettevõtted võiksid kaaluda, kas on otstarbekas pidada palgalehel sisekontrolli osakonda või võiks sarnast teenust sisse osta. Äriprotsesside allhankel ei ole üldjuhul negatiivseid tagajärgi ka töötajatele, sest üks võimalus on, et teenuse osutaja jätkab samade inimestega. Lihtsalt vahetub töökoht.
Eesti on avatud majandusega väikeriik, mis omakorda tähendab ettevõtetele karmi rahvusvahelist konkurentsivõitlust.
Üks võimalus edu saavutada on keskenduda põhitegevusele ja kasutada põhitegevusega mitte seotud äriprotsesside jaoks allhanget.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.