Viimase nelja kuu jooksul, mil Eesti vanim alkoholitootja Liviko on töötanud uue omaniku NG Investeeringute juhtimisel, on valge viina tootmine kogu aeg jõudsalt kasvanud.
Selle ajaga on ettevõte kasvatanud oma turuosa viinamüügis septembrikuu 17 protsendilt 29 protsendile aasta lõpukuul. Põhikonkurent Onistar juhtis samal ajal septembris viinaturgu 30 protsendiga ja on nüüd langenud 26 protsendiga teiseks.
Müüginumbrite paranemise taga on Liviko kauaaegse juhatuse esimehe Udo Themase hinnangul ettevõtte turundusalase tegevuse märgatav elavnemine.
Järsku hüpet viinaturul põhjustas aga tema sõnul odava Lauaviina väljatulek. Detsembris müüs ettevõte Eesti siseturul valget viina kokku 305 560 liitrit, sellest Lauaviina 131 190 liitrit ehk üle kolmandiku.
Ehkki aasta algus on alkoholiäris alati tagasihoidlik, osutus jaanuar Livikole tänavu üle ootuste heaks. Kümne esimese päevaga õnnestus ettevõttel müüa 97 410 liitrit valget viina ja sellest moodustas Lauaviin ligi poole.
Liviko turundusdirektori Janek Kalvi sõnul pole Lauaviin poeletil sugugi kõige odavamate hulgas ja see on valmistatud sama kvaliteetsest importpiiritusest nagu kogu muugi toodang.
Eriti rõõmustab Liviko omanikke ja juhte Themase sõnul aga asjaolu, et ka eliitviina Viru Valge müük kasvas aasta viimasel kuul eelmisega võrreldes 41 protsenti ja likööri Vana Tallinna müük koguni 68 protsenti. Kalvi sõnul on tegu prognoositud tulemusega. Alanud aastal kavatseb ettevõte suurendada toodangu mahtu veel neljandiku võrra.
Seda aitab Themase sõnul tagada ka tänavu käivitunud aktsiisiladude süsteem, mis jätab ettevõtte käsutusse senisest rohkem vabu käibevahendeid. Näiteks sel aastal sisse võetud ühe koorma ehk 30000 liitri piirituse pealt jäi ettevõttele kätte viis miljonit krooni, mis vana korra kohasel tulnuks kohe aktsiisina riigile loovutada. Nüüd tasub ettevõte maksu valmistoodangu väljastamisel.
Onistari nõukogu esimehe Aleksander Skoblovi väitel ei ole see viis aastat Eesti turul tegutsenud firma vahepeal kätte võidetud liidrikohta siinsel viinaturul siiski veel kaotanud.
Kui Onistarile kuuluva Moe Piiritusetehase toodang juurde arvata, tuleb välja sama suur turuosa kui Livikol, kinnitas ta. Ka pole üks kuu Skoblovi hinnangul veel mingi näitaja. ?Viinaturg pole kummist ja Eestis vaevalt enam eriti müüki kasvatada õnnestub, kui just salaviinalt mõnda protsenti tagasi ei võida,? märkis ta edasise kohta.
Onistaril on kavas toodangut suurendada eelkõige ekspordi arvel. Praegu saadab Onistar piiri taha ligi poole oma toodangust, Liviko ekspordib aga 25 protsenti toodetud kaubast, millest üle poole moodustab laevadel müüdav tax-free kaup.
Seotud lood
Tulev aasta toob ettevõtjatele hulganisti lisakulusid erinevate maksude ja seadusemuudatuste näol. Kindlasti tuleb tegeleda kulude kärbetega hoidmaks jätkusuutlikku konkrurentsieelist turul. Selleks peab olema esimene samm taotleda paremad krediidi rahastuse tingimused. Pane rahastajad proovile laenuvõrdlusportaalis Sortter!