Uuringute tellijatele nii avalikus- kui ka erasektoris valmistab aeg-ajalt raskusi uuringute tellimise protsess. Põhilised probleemid avalduvad selles, et ei fikseerita täpselt uuringu eesmärki. Kui lisaks ei teadvustata ka uuringuid läbiviivate firmade erinevusi, siis juhtub, et teostatava töö lähteülesanne saadetakse kas liiga laiale või valele sihtgrupile. Seetõttu laekuvad konkurssidele pakkumised, mis on sisult liiga erinevad ja raskesti võrreldavad ? erinevad valimi suurused, küsitlemise vormid, töö sisu ja loomulikult ka töö hind.
Selleks, et saada uuringu teostamiseks optimaalseim täitja, peab tellija täpselt teadma, millist tulemust ootab, kes on töö teostajate sihtgrupp, millised on pakkumiste hindamise kriteeriumid.
Kui soovitakse teada laiatarbekaupade turuosa, tarbijate eelistusi, firma tuntust või läbiviidud reklaamikampaania tulemuslikkust, siis tuleb usaldusväärse tulemuse saamiseks küsitleda üldjuhul suurt hulka üksikisikuid või koguda avaldatavat statistikat. Sellise teenuse pakkumisele on spetsialiseerunud arvamus- ja turu-uuringufirmad.
Kui eesmärgiks on saada informatsiooni oma konkurentide tegevusest, nende võimalikest plaanidest tulevikus ja tulevikustsenaariumide hinnangut, siis on esmase tähtsusega saadud informatsiooni kvaliteet ja õige analüüs, mitte ilmtingimata suur küsitletavate arv. Sellise teenuse pakkumisele on spetsialiseerunud konsultatsioonifirmad.
Arvamus- ja turu-uuringufirmad omavad üldjuhul üleriigilist küsitlejate võrku, kes esitavad küsimusi etteantud ankeedilt ning märgivad ära (üldjuhul etteantud) vastusevariandid. Tulemuseks on teineteisega võrreldavad statistilise iseloomuga ankeetvastused.
Konsultatsioonifirmad kasutavad küsitlemiseks eelkõige oma konsultante, kes intervjueerivad samuti etteantud ankeedi põhjal, kuid märgivad lisaks vastustele ära ka vastaja kommentaarid ja enda järeldused, mis tulenevad erinevate intervjueeritavate (rist)küsitlemisest. Sellise metoodika tulemusena saadakse teada uuritava temaatika raames esinevate protsesside põhjused ja tagajärjed.
Kui uuringu eesmärgiks on saavutada kvantiteet (küsitleda suurt hulka inimesi), kuid lisaks vajatakse ka väga kvaliteetset analüüsi ja konkreetseid ettepanekuid, siis on mõttekas kasutada korraga nii arvamus- ja turu-uuringufirmat kui ka konsultatsioonifirmat.
Autor: Erki Aljamaa
Seotud lood
Kaubanduse mahud näitasid oktoobris juba kerget tõusu ja mõõnaaeg on ületatud, leiab LHV panga kaupmeeste makselahenduste juht Indrek Kaljumäe. Seda enam tuleb tema sõnul tähelepanu pöörata e-makselahenduste võimekusele.