• OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−1,71%6 013,13
  • DOW 30−1,69%43 428,02
  • Nasdaq −2,2%19 524,01
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−1,71%6 013,13
  • DOW 30−1,69%43 428,02
  • Nasdaq −2,2%19 524,01
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • 20.02.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kapitalikulu tarneahelas vajab tähelepanu

Enamus ettevõtteid ei pööra tarneahela kulusid analüüsides tähelepanu kapitalikulule. Stephen Timme USA ettevõttest FinListics Solutions näitab aga oma uuringus, et kapitalikulud küünivad veerandini tarneahela kogukuludest.
Ettevõtete juhid mõõdavad ja analüüsivad transpordi ja ladustamiskulude ning klienditeeninduse taset, kuid tihti jääb tähelepanu alt välja soetatud ja juhitud kaubavarude, ladude, maa ja sõidukipargi kapitalikuludele. Paraku moodustavad kapitalikulud tarneahela kogukuludest olulise osa.
Tarneahela optimaalsete juhtimisotsuste tegemisel tuleb tähelepanu pöörata ärikuludele kui ka kapitalikuludele. Kapitalikulude mõõtmine ja analüüs viivad tulemuslikematele tarneahela juhtimisotsustele:
nii võib saavutada parema tasakaalu ärikulude ja tarneahelasse tehtud investeeringute vahel. Näiteks võivad suurenenud transpordikulud vähendada kaubavarude kapitalikulusid. Samuti viib ladustamis- ja jaotusteenuste allhange ladude ja masinapargi kapitalikulude vähenemisele;tarneahela kogukulud (ärikulud pluss kapitalikulud) on paremini juhitud, ehk nad võivad alaneda;investeeringute tootlikkus paraneb;saavutatakse oluline konkurentsieelis.
Edasiseks arutluseks tuleb sisse tuua kapitali hinna mõiste. Kapitali hind on oma olemuselt alternatiivkulu. Kapitali hind kujutab endast kasuminormi, mis näitab, kui palju ettevõtte omanikud maksudejärgselt teeniksid ettevõttesse tehtud investeeringult, kui sama rahasumma oleks paigutatud teistesse äriprojektidesse. Keskmise Eesti ettevõtte jaoks on kapitali hind tõenäoliselt vähemalt 16?20%.
Tarneahela kapitalikulud sõltuvad kapitali hinnast ja tarneahelasse tehtud investeeringu suurusest. FinListics Solutions on uurinud Standard & Poorsi nimekirja nelja erineva tööstusharu ettevõtete kaubavarude kapitalikulu. Igas tööstusharus jagati ettevõtted kahte kategooriasse: keskmikud ja edukad (edukad olid esimesed 25% nimekirja kantud ettevõtetest). Tööstusharud olid: autotööstus, tarbekaupade tootmine, jaekaubandus ja elektroonikatööstus. Uurimusest selgus ühene seos: kui edukatel ettevõtetel keskmisena moodustasid kaubavarude kapitalikulud ärikasumist 14-39% (sõltus tööstusharust), siis keskmikel oli vastav näitaja 37?103%.
Uuringu järeldused:
madalamate tarneahela kapitalikuludega ettevõtted pakuvad aktsionäridele kõrgemat investeeringute tootlikkust;niisuguste ettevõtete kapitali käibekiirus on parem;suur osa nende kasumist reinvesteeritakse põhitegevusse;madalamad tarneahela kapitalikulud võimaldavad paindlikustada ettevõtte hinnapoliitikat (k.a. vajadusel toote hinna alandamine).
Kuigi märkimisväärne osa ettevõtetest ei analüüsi tarneahela kapitalikulusid ning järelikult ei võta neid ka arvesse vastavate juhtimisotsuste tegemisel, on see siiski hädatarvilik, kuna:
kapitalikulud moodustavad tähelepanuväärse osa ettevõtte tarneahela kulutustest, samuti ärikasumist;madalate tarneahela kapitalikuludega ettevõtted omavad olulist konkurentsieelist.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.02.25, 11:58
Mihkel Nestor: Eesti energeetikas konkurentsieelist pole ja on küsitav, kas see kunagi tuleb
Odav elekter ja tootmisvõimsuste suurendamine on kujunenud justkui Eesti Nokia leidmiseks. Majandusanalüütik Mihkel Nestor ja AVH Grupi tegevjuht ning endine Enefit Greeni finantsjuht Veiko Räim arutlevad, milline on selle Nokia mõju majandusele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele