• OMX Baltic1,51%275,78
  • OMX Riga0,14%870,51
  • OMX Tallinn1,26%1 754,76
  • OMX Vilnius0,95%1 075,55
  • S&P 500−0,61%5 845,66
  • DOW 30−0,65%42 267,86
  • Nasdaq −0,77%19 162,43
  • FTSE 1001,07%8 260,09
  • Nikkei 225−0,96%39 894,54
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%113,92
  • OMX Baltic1,51%275,78
  • OMX Riga0,14%870,51
  • OMX Tallinn1,26%1 754,76
  • OMX Vilnius0,95%1 075,55
  • S&P 500−0,61%5 845,66
  • DOW 30−0,65%42 267,86
  • Nasdaq −0,77%19 162,43
  • FTSE 1001,07%8 260,09
  • Nikkei 225−0,96%39 894,54
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%113,92
  • 26.02.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Majavalitsuste müük tekitab ebaausa konkurentsi

Tallinna linnavalitsus astub viimasel ajal mitmeid progressiivseid samme elamumajanduse anomaaliate likvideerimiseks. Üüri piirmäärade kaotamise initsiatiiv, linna elamumajanduse prioriteetide seadmine ning nõukogudeaegsete majavalitsuste erakätesse andmine on märkimisväärsed sammud isereguleeruva turu ja ausa konkurentsimajanduse suunas. Just erasektori aus konkurents on edasiviiv jõud, mis näib õigustatult olevat seatud linna prioriteetide hulka.
Ülla eesmärgi saavutamiseks on aga vajalik rakendada õigeid ja efektiivseid meetodeid. Paraku lööb Tallinna puhul välja omaniku omakasu soov, mitte ainult eesmärgikindlus. Tekkinud on poleemika, kas müüa majavalitsused pakettidena või ükshaaval. Tegelikkuses pole reaalset vahet, kas erakätesse minevad majavalitsused müüakse nii või teisiti ? vaba konkurentsi see niikuinii ei tekita. Majavalitsuste müügist lõikavad kasu vaid linn saadava müügitulu näol ning perspektiivis uued omanikud. Hariliku linnakodaniku jaoks vaevalt midagi muutub ning kokkuvõttes peavad just nemad kinni maksma nii linna tulu, kui uute omanike kasumid. Linna eesmärgiks peaks olema konkurentsiks sobiva keskkonna loomine, mitte pelgalt soov majavalitsustest lahti saada.
Sisuliselt müüb linn mitte majavalitsusi ja nende organisatsioone (mis on sageli stagneerunud), vaid lepinguid, mille külge on kinnistatud teatud hulk omanikke. Enampakkumisel on Tallinna haldusteenuse turg, mille omanikuks saab rikkaim pakkuja. Kuigi põhimõtteliselt on vanade lepingutega haldusfirma külge kinnistatud elanikel võimalik teenuse pakkujat muuta, on see praktikas vägagi komplitseeritud.
Linn peaks eesmärgi saavutamiseks sundima omanikke senisest rohkem omanikena käituma. Elanikud peavad ise otsustama, kelle käest ja millise hinnaga haldusteenust osta. Praegune plaan müüa nii haldus- kui hooldusteenust koondavad majavalitsused erasektorile ei arvesta linnaelanike huvidega. Müügiga suureneb uute haldajate omavoli hallatavate üle. Jätkub remondirahade kasutamine ja jagamine haldaja suva järgi. Mis sunniks haldurit teenust mitte ostma iseendale kuuluvalt hooldusfirmalt enda määratud hindadega? Mitte miski. Küsimus ei ole omandivormis, vaid kehtivates lepingutes.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 30.12.24, 12:32
LHV: e-poe müügikanali tähtsust ei saa enam eirata
Kaubanduse mahud näitasid oktoobris juba kerget tõusu ja mõõnaaeg on ületatud, leiab LHV panga kaupmeeste makselahenduste juht Indrek Kaljumäe. Seda enam tuleb tema sõnul tähelepanu pöörata e-makselahenduste võimekusele.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele