?Interneti areng on ühesuunaline,? väitis Linnar Viik Äripäeva internetiseminaril. Enamik inimesi näeb olukorda vastupidisena: dot.comid lähevad järjest pankrotti, Nasdaq on aastaga kukkunud üle kahe korra, Nokia ja Ericsson kaotanud poole oma väärtusest ja räägitakse, et Amazon liitub supermarketite ketiga. Kas nn uue majanduse võidukäik on lõppenud? CNNi uudistekommentaatorid räägivad juba möödunud aasta sügisest nn uuest ?uuest majandusest?. Kuidas seda mõista?
KPMG värske uuring Suurbritannia uue majanduse arengust leidis, et rõhuv enamik ? 93% ettevõtetest ? on e-äri küsimused oma strateegias läbi töötanud ning 41% neist tõdes, et e-äri on tänaseks mõjutanud ettevõtte kõiki tegevusvaldkondi. E-äri esimene laine ehk The New Economy lõppes puhaste dot.comide pankrotilainega, kuid sellega ei lõppenud e-äri areng. Teise laine eesotsas sammuvad eri suurusega traditsioonilised ettevõtted kõikides majandussektorites. Nagu igal pool, kehtib ka e-äris 20/80 reegel ning 21% internetti kasutavatest ettevõtetest kvalifitseerub e-pioneerideks. Kõige enam Briti e-pioneere leidub ootuspäraselt finantsteenuste, telekommunikatsiooni ja Eesti e-pioneeride jaoks üllatuslikult kommunaalteenuste sektoris. E-pioneeride lemmiklahendused on CRM ehk kliendihaldus ja SCM ehk logistikaketi haldus. Selles osas on brittide eelistused sarnased eestlaste omadega. E-pioneeride ühiseks tunnusjooneks on eäri tehnoloogia sidumine ettevõtte põhitegevusega, mis internetimaailmas on tuntud kui click-and-mortar lähenemine.
Erinevalt brittidest ei ole Eestis uue majanduse arengu suurimaks takistuseks vanad pärandsüsteemid, vaid pigem klientide ja tarnijate vähene koostööhuvi ning organisatsioonikultuurist tingitud raskused. Vähese koostööhuvi tõttu ei ole siiani kasutusele võetud e-dokumentide, näiteks e-arve vabatahtlikku standardit, ehkki algatus selleks tehti juba möödunud aasta suvel. Digiallkirja rakendumine on juba poolteist aastat teada ja kolm kuud seaduslik, kuid sertifitseerimiskeskus, mis nende väljastamiseks vajalik, ikka veel paberil.
Mitmed uuringud on näidanud, et erinevalt laialt levinud arvamusest ei ole tehnoloogia e-äri võimaluste kasutamisel tegelikult takistuseks. Küll aga on probleeme arusaamaga interneti turvalisusest. Ja just nimelt arusaamaga, mitte turvalisusega ? internetitehingute turvalisuse uuring, mille tellisid maailma juhtivad krediitkaardifirmad, näitas küll internetipettuste kasvu, kuid nende maht ei ole absoluutselt võrreldav kaks suurusjärku suuremate tavaliste kaardipettuste mahuga. Seega tasub rohkem karta pettust tavalises kaubamajas, mitte e-kaubamajas. Küsimus e-äri turvalisusest on paraku üks neist, mis potentsiaalse kliendi jaoks segaseks jääb ja selles osas on e-äri firmadel võimalus jõudsalt selgitustööd teha.
KPMG Consultingu juht Alan Buckle kommenteeris värske Briti uuringu tulemusi: ?E-äri esimene laine on tunnetuslikult läbi saanud. Kuid meedias domineerinud ?dot.com? ettevõtetega seotud ?ajalehepoisist miljonäriks ja tagasi ajalehepoisiks? jutud on jätnud varju selle, mis tegelikult toimus. Briti ettevõtete seas on alanud vaikne revolutsioon ? kõikides ärivaldkondades on visiooniga ettevõtted võtnud kasutusele internetiga seotud tehnoloogilisi uuendusi ? ja mitte vaid kenade kodulehekülgede loomiseks, vaid et uuendada põhimõtteliselt suhtlemist oma klientide, tarnijate ja töötajatega.?
Seega, kõige viimase uuringu tulemuste põhjal võib väita, et oleme jõudnud n-ö uude ?uue majanduse? ajajärku, kus tähtis ei ole mitte internetis lihtsalt olla, vaid selle võimalusi eelkõige oma äri huvides ära kasutada.
Seotud lood
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.