Kui tavalistel headel päevadel määrab võime luua tulevikus vabasid rahavoogusid firma väärtuse, siis majanduslanguse perioodil aitab likviidsusvaru valutumalt üle elada halbu aegu ning kasvatada oma turuosa hättasattunud konkurentide arvelt. Sularahavaru tasandab ka ohtusid, mis kaasnevad võimaliku müügilanguse või isegi kahjumiga. Iga ettevõtja peaks oskama oma riskivalmiduse juures määratleda, mis on tema jaoks piisav.
Analüütikute ja ettevõtjate nägemused on erinevad, kuid seekordne majanduslangus tõotab tulla iselaadne ning sügav. Iselaadne, sest terrorismivastane sõda võib osutuda pikaajaliseks konfliktiks kõige sellest tuleneva halvaga ja terrorihirm mõjutab USA tarbijate tarbimisotsuseid lisaks tavapärastele emotsioonidele. Sügav, sest tavaline maailmamajanduse langustsükkel võimendub sõja ja terrorirünnakute tõttu.
Ettevõtte väärtuse seisukohast peaks tuleviku vabade rahavoogude suurendamine olema iga tavapärase firma olulisim ärieesmärk. Seega peab tootmis- või kaubandusettevõtte tarneahela juhtimine kui äriprotsessi üks osa toetama vabade rahavoogude suurendamist. Lihtsustades võib väita, et tarneahela juhtimine peab olema suunatud sellele, et kasvaksid ettevõtte müügitulud (soovitavalt ka müügikate) ja/või ettevõte saaks võimalikult kiiresti müügi eest raha klientidelt kätte ja/või ettevõte peaks ise võimalikult vähe nende tegevuste edukasse toimimisse investeerima.
Kaubandus- või tootmisettevõtte jaoks on kriitilise tähtsusega nn juhtaeg, ehk kui kiiresti kliendi tellimuse müügikroon muutub sularahakrooniks. Kui ostja makseperiood on konstantne ning algab hetkest, millal on esitatud tellimus, siis hästi õlitatud tarneahel vähendab vigu nii tellimuste töötlemises kui ka kauba ning saatedokumentide tarnetes, ehk kokkuvõttes vähendab keskmist juhtaega. Ühildatud IT-lahenduse ja andmebaaside korral võimaldab näiteks reaalajas tellimuste käsitlemine vähendada nii juhtaega kui ka iga saadetise administreerimiskulusid (selle tulemusena suureneb müügikate).
Tavaliselt mõjutavad enim tuleviku vabade rahavoogude suurust tarneahelasse tehtud investeeringud. Lühiajalises perspektiivis vähendavad need ettevõtte käsutuses olevat sularaha kogust ning kaugemas tulevikus suurendavad seda investeeringult oodatud kasuminormi võrra.
Tarneahelasse tehtud investeeringud koosnevad käibekapitalist (tarneahelaga seotud kaubavarud pluss lühiajalised nõuded miinus lühiajalised kohustused) ja investeeringutest põhivahenditesse (tarneahelaga seotud maa, ehitised, seadmed, transpordivahendid jne).
Investeeringute puhul on tark pöörata tähelepanu kapitali hinnale, mis on alternatiivkulu ja kujutab endast kasuminormi. Viimane näitab, kui palju teeniksid ettevõtte omanikud alternatiivsesse, kuid sarnase riskitasemega projekti tehtud investeeringult.
Ettevõtjal peaks olema pikaajaline nägemus ettevõtte tuleviku vabade rahavoogude suurendamise kohta.
Tuleviku vabade rahavoogude maksimeerimise ärimudel näeb ette, et tarneahela juhtimine toetab müügikäibe ja müügikatte kasvu, vähendab juhtaega ning hoiab investeeringud võimalikult väikesed.
Eeldan, et sularaha all on silmas peetud ettevõtte kõrglikviidseid varasid, millest esmased on raha kassas ja pangakontodel. Liigset rõhku ainult sularahavarude suurendamisele asetades võib minna vastuollu finants- ja investeeringute juhtimise ning ettevõtte kogukulude minimeerimise kontseptsiooniga. Seda esile toodud alternatiivkulude-tulude aspektist lähtudes.
Tarneahelate efektiivse juhtimise peamiseks eesmärgiks on ettevõtte väärtuse ja konkurentsivõime suurendamine. Loogilise järeldusena saavutavad esimesed edukad juurutajad sedasi konkurentsieelise, sest nad on oma võistlejaist varakamad.
Piltlikuks selgituseks lahendagem mõistatus. Oletagem, et targal neiul on valida kahe muidu igati võrdse kavaleri vahel, kellest üks on investeerinud miljon krooni uhkesse autosse (soetusmaksumuses, moraalse amortisatsiooniga 20 aastas) ning kellel on 50 000 krooni raha. Teine kandidaat sõidab neli korda odavama autoga, omades sealjuures 800 000 eest vaba raha. Kumma kasuks otsustab tark neiu (rõhk omadussõnal) ehk kummal rivaalidest on konkurentsieelis?
Palju raha on muidugi hea asi, kuid seisev raha on kahjum. Teatavasti püüavad ka ka pangad mitte raha seisma jätta, vaid seda kasulikult investeerida. Ettevõtte edukuse aluseks on raha kasutamise efektiivsus. Vaba raha hulka on kriiside ajal loomulikult hea suurendada, et maandada riske, mis võivad tulla müügi vähenemisest või klientide pankrottidest, kuhu firma raha sisse jääb. Samuti langeb kriisi ajal kinnisvara jms hind ja likviidsus.
Loomulikult on firma likviidsus kriisi ajal tähtis, et suurendada oma usaldatavust allhankijate ees ja kriiside ajal on samuti võimalik uusi turge ja kliente võita.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.