• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,38%8 115,62
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,33
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,38%8 115,62
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,33
  • 29.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopa Liit toob kaasa muudatused

Ekspedeerimis- ja logistikafirmadele võib Euroopa Liiduga (EL) ühinemise mõju olla mitmetasandiline ning lühiajalises plaanis kahjulikki.
Huvitav on aga see, et mis on logistikafirmadele kahjulik, on üldjuhul ühiskonnale tervikuna kasulik. ?Mina ütlesin referendumil ?ei?, nii nagu mitmed kolleegidki?, kostis üks soome keskmise suurusega logistikafirma juht, kui temalt mõned aastad tagasi küsiti arvamust Soome ühinemise kohta ELiga. See eitus pani mõtlema, sest varem oli arusaam, et üldjuhul on äriringkonnad tugevasti Euroopa integratsiooni poolt.
Olulisima negatiivse küljena tuleb ära märkida suure osa tollivormistustulude ära kadumist. Enamikus tänastes Eesti ekspedeerimisfirmades annab kasum tolliteenustelt 20?40 ettevõtte kogukasumist. Loomulikult on logistikakulude alanemine oluline võit ekspedeerimisfirmade klientidele, kuid siin võib löögi alla sattuda mitusada deklarandi töökohta ja ka paarkümmend tollideklareerimisega tegelevat firmat ennast.
ELi piiririigiks saamine võib tollivormistuse seisukohast tähendada pikaajalises perspektiivis siinsetele logistikafirmadele suurt võimalust. Osaliselt Eesti kaudu kulgev Venemaa ja ELi vaheline kaubandus jätab tollivormistustulud siinsetele firmadele.
ELi siseturuga liitumine tähendab konkurentsi suurenemist. Tõhusad logistikafirmad teenivad täna hästi ning uued juurdetulijad peaksid hindu alla suruma. Loomulikult on ka see tarbijate huvides. Kibedaks läheb madala efektiivsusega ekspedeerimisfirmadel.
Tänane Eesti ja ELi vaheline transpordi- ehk veoturg on küllaltki reguleeritud. Mitmesugused tõkked ja piirangud toimivad nii maantee-, mere- kui õhutranspordis. Lihtsaim näide on nn teeload ja TIR?tagatissüsteem rahvusvahelises autotranspordis. Niisuguste turubarjääride osaline kadumine ELiga liitumisel tähendab ka seniste turuosade osalist ümberjagamist. Osad firmad võidavad, teised jälle kaotavad.
ELiga ühinemisel peaks Euroopa veoturg avanema Eesti maismaavedajatele. See tõenäoliselt tähendab Eesti autovedajatele suurt võimalust mahtude kasvatamiseks. Samas avaldab barjäärideta üle-Euroopaline turg survet seniste suurte veoturu hinnaerinevuste kadumiseks, Eesti tarbijate jaoks peaks see tähendama stabiilset mõõdukat autotransporditeenuste kallinemist.
Pikaajalises perspektiivis peaks Eesti väliskaubandusmaht tänu liitumisele kasvama. See on leib ning teenistus logistikafirmadele. Piiride avanedes pikaajalises perspektiivis tiheneb konkurents ka logistikateenuste tarbijate, st tööstus- ja kaubandusettevõtete seas. Tõsisem olelusvõitlus sunnib neid efektiivsusega tegelema ning tõenäoliselt põhitegevusega seotud valdkondi (sh logistikateenuseid) kasvavates mahtudes sisse ostma. Jällegi on see leib logistikafirmadele.
Pikemaajalist perspektiivi omavad logistikaettevõtjad peaksid ELiga ühinemisest võitma, sama peaksid ka igapäevased tarbijad, sest paindlikum ja konkurentsitihedam logistikateenuste turg peaks hindu alandama või vähemalt nende tõusu pärssima.
PEEP NORK
AS ETTC juhatuse esimees
Euroopa Liiduga liitumine on Eesti vedajale kasulik, sest siis kaovad ära veoload ja transporditurg muutub vabaks.
Siinne vedaja on Euroopa Liidus vägagi konkurentsivõimeline, kuna omab kaasaegset veotehnikat ja tehnoloogiat. Lisaks on ta kvalifitseeritud ja keeli tundev tööjõud.
Kahtlemata muudab siinseid transportijaid veelgi konkurentsivõimelisemaks odav tööjõud, madalamad kütusehinnad ja väiksemad veokite ülalpidamiskulud.
Positiivselt mõjub ka Euro kasutuseletulek, mis teeb hinnad teiste riikide veohindadega lihtsamini võrreldavaks ehk ühtlustab hinnataseme.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 07:00
Arvutipargi renditeenusega investeerib ettevõtja oma põhiärisse
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele