• OMX Baltic−0,16%271,48
  • OMX Riga0,79%869,3
  • OMX Tallinn−0,06%1 731,57
  • OMX Vilnius0,03%1 064,69
  • S&P 500−1,11%5 970,84
  • DOW 30−0,77%42 992,21
  • Nasdaq −1,49%19 722,03
  • FTSE 1000,16%8 149,78
  • Nikkei 2251,8%40 281,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,23
  • OMX Baltic−0,16%271,48
  • OMX Riga0,79%869,3
  • OMX Tallinn−0,06%1 731,57
  • OMX Vilnius0,03%1 064,69
  • S&P 500−1,11%5 970,84
  • DOW 30−0,77%42 992,21
  • Nasdaq −1,49%19 722,03
  • FTSE 1000,16%8 149,78
  • Nikkei 2251,8%40 281,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,23
  • 11.06.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mis on M2M?

Mobiiltelefonide hulk on ka Eestis jõudmas piirini, kus suurt kasvu enam oodata ei ole. Järg on jõudnud masinate kätte ? järjest rohkem masinaid varustatakse SIM-kaartidega, mis teeb võimalikuks seadmete juhtimise mobiiltelefoniga.
Selliste lahenduste üldnimeks on M2M või P2M. Mida see tähendab ja millised on selle kasutusvaldkonnad tänapäevase äriettevõtte jaoks? M2M ? machine to machine ehk masinalt masinale lahendus on tehniline andmevahetuse süsteem seadmete vahel, mis on suunatud mingi äri- või haldusprotsessi toetamiseks.
Praktikas rakendatud lahendus on näiteks asukohaotsing, mis on GPS-tehnoloogial põhinev turva- ja logistikalahendus sõiduki omanikele, mille puhul on teenuse kasutajatel võimalik vaadata oma auto asukohta, juhtida selle funktsioone, vaadata sõidukiirust, temperatuuri, akunäitu jpm.
Teine lahendus, mida pakuvad mitmed firmad ja mida kasutatakse mõneski ettevõttes, on mobiilne tellimissüsteem. Lahenduse eesmärgiks on luua müügimehele võimalus edastada tellimused täitmiseks kiireimal ja odavaimal moel. Selleks on müügimehel ettevõtte laoprogrammiga sünkroniseeritud pihuarvuti koos GPRS-telefoniga ning tellimuse koostamine toimub pihuarvutis. Tellimus saadetakse üle GPRSi kontorisse, kus see läheb otse täitmisele.
Tänu sellisele lahendusele langeb tellimuse hind, sest ära jääb paberikulu ja faksimine, vähenevad vead ning lüheneb tarneaeg. Kokkuvõttes tagab see käibe suurenemise ja parema klienditeeninduse, sest müügimees kulutab põhilise aja kliendiga suhtlemiseks, mitte faksimisele ja tellimuste ümberkirjutamisele.
Lahendused on erinevad, aga eesmärk on üks ? masinlahendus aitab muuta ettevõtte äriprotsessid efektiivsemaks ja suurendab firma kasumit.
M2M-lahenduste eeliseks on suur vabadus seadmete paigalduse osas ? seadmed töötavad erinevates temperatuurides, samuti ei ole liikumist piiravaid kaableid. Teiseks suureks eeliseks on seadmete juhtimine ja monitoorimine asukohast sõltumata: pole vaja ette võtta teekonda seadme juurde ainult selle sisse- või väljalülitamiseks või tema staatuse teadasaamiseks ? piisab vaid kokku lepitud lühinumbri valimisest või siis tekstisõnumi saatmisest.
M2M-lahendustes kasutatav side baseerus kuni viimase ajani peamiselt SMSidel ehk lühisõnumitel. See on mitmeski olukorras parim ja soodsaim lahendus ega kao seepärast veel niipea. Suurte mahtude puhul on aga otstarbekas kasutada uusi võimalusi, eelkõige GPRSil põhinevaid lahendusi. Kasutaja jaoks tähendab see reeglina küll suuremat alginvesteeringut seadmetesse, kuid kasutusajal jälle väiksemaid püsikulusid, ja lõppkokkuvõttes tuleb kokkuhoid võrratult suurem kui veidi suurem ühekordne kulutus.
M2M-lahenduste puhul on täna SMS siiski üks parimaid andmeedastuse võimalusi, sest sellega saab edastada piisavalt infot, SMS on soodsam kui GSM Data ja toimib ka välismaal, SMS pakub erinevaid teadete edastamise võimalusi (hulgisõnumid, dialoogipõhine edastamine jms). Samuti on lühisõnumi plussiks paindlik maksustamine ? Radiolinja võimaldab maksustada ükskõik mis suunalise liikluse puhul kas sõnumi saajat või saatjat.
GPRS on mobiilne pakettandmeside, mida M2M-lahendustes kasutatakse järjest rohkem. Selle eeliseks on üha kiiremaks muutuv andmeside ? kuni 53 kB/s, samuti muutub kiiremaks ühenduse loomine. Ka GPRSi maksustamine muutub soodsamaks, sest maksma peab ainult tarbitud mahu eest.
Mobiilsideoperaatorid pakuvad mitmesuguseid maksustamisvõimalusi. Maksustamise aluseks võivad olla nii aeg, maht, tükid, püsitasud, transaktsioonid või ka alustamistasud.
Samuti on mitmeid võimalusi lõppkasutajale arve esitamiseks:
operaatori kõnearve;eraldi arve;ettemaks võilähiajal lisanduv võimalus, kus tasumine toimub tehingu hetkel otse lõppkasutaja pangakontolt.
Igal maksustamise ja tasumise viisil on oma eripära ja selle valik sõltub eelkõige lahendusest.
Lahenduse otsija peaks arvestama, et kalkulatsioonide ja tasuvusarvestuste tegemisel on mõistlik kontakteeruda mobiilsideoperaatoritega ? suuremahuliste lahenduste puhul pakutakse sageli soodsamaid hindu, kui hinnakirjas esitatud.
Lahenduse loomise protsess koosneb viiest etapist:
kliendi vajaduse defineerimine;lahenduste otsimine ja leidmine;lahenduste pakkumine;sobiva lahenduse valimine;valitud lahenduse juurutamine.
Lihtsa masinlahenduse, näiteks kohviautomaadi, toimimiseks on vajalik seade varustada kontrolleri ja SIM-kaardiga ning seadme juhtimiseks piisab sellele helistamisest või lühisõnumi saatmisest. Kontrollerite hinnad algavad 3000 kroonist, lisandub M2M-paketi kuumaks.
Keerulisemate lahenduste puhul aga on käivitamise ja hilisema haldamisega seotud mitu osalist:
lahendust rakendav firma;tema klient;tarkvara tootja;riistavara tootja;mobiilsideoperaator;hooldaja.
Seega on oluline defineerida, millist ettevõtte äriprotsessi kitsaskohta soovitakse M2M-lahendusega lahendada ja milline peaks olema loodava rakenduse funktsionaalsus. Leida tuleb kompromiss n-ö unelmate lahenduse ja finantsvõimaluste vahel ? teatud hetkest uue funktsiooni lisamine ei paranda oluliselt kvaliteeti, kuid tõstab lahenduse maksumust.
Milline lahendus valida?
Lahenduse peab valima iga ettevõte lähtuvalt oma äri spetsiifikast. Mõned punktid, mida peaks arvestama:
kellele teenus on suunatud;kus teenust kasutatakse;millised on teenuse funktsioonid;kui suur on teenuse kasutajate hulk;kui suur on andmemahtude hulk, milline on andmete edastamise sagedus ja kuidas see muutub lähitulevikus.
Autor: Indrek Maripuu

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 21.12.24, 16:39
Hea eeskuju: kaitsevägi hävitas eelmise digikoristuse käigus ca 40 terabaiti digiprügi
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele