Üle-eelmisel nädalal kaitsti EBS-is bakalaureusetöö teemal ?Alternatiivreklaami kanalid?, selle jaoks suuremate reklaamiandjate vahel korraldatud küsitlus näitas, et saabuval aastal oodatakse tõusu kino- ja SMS-reklaami seas.
Mobiilreklaamil on seetõttu tulevikku ja seda hakatakse järjest enam kasutama. Samas on see ka üks pealetükkivamaid reklaamikanaleid.
Üsna oluline koht, kus M-turundust kasutatakse, on kõikvõimalikud kinnitused ja operatiivteavitused, ehk siis informatsioon, mida inimesel on vaja ja mida ta on tahtnud saada. Siia alla kuulub näiteks info rahade liikumise kohta pangakontolt.
Teine kasutusvaldkond on reklaam, müügitoetus ja kõikvõimalikud viimase hetke pakkumised ehk võimalus teha pakkumisi õigele sihtgrupile õigel ajal ja õiges kohas.
M-turundus on ka hea võimalus saada tagasisidet ja infot turu-uuringuteks. Seejuures saab vastuse nende inimeste käest, kes on nõus vastama, väga kiiresti. Selle variandi miinuseks on see, et küsimus peab ära mahtuma SMS-i 160 tähemärgi sisse, samuti olema selle mahu juures inimesele absoluutselt arusaadav.
M-turundust saab kasutada ka ürituste piletite ostmise ja näiteks ajakirjandusväljaannete tellimisel. Tasu tellimuse eest võib kajastuda siis kas järgmise kuu operaatoriarvel või siis M-kontol.
Palju on M-turunduse puhul räägitud ka SMS-juhtimist kasutavatest automaatidest ning ka meelelahutuse pakkumisest läbi mobiili. Sellel juhul on mobiil otseseks müügikanaliks.
Kellele on mõistlik suunata mobiilreklaami? Erinevate kampaaniate edukus sõltub paljuski sellest, kui täpselt on see suunatud sihtgrupile. Aktiivseid mobiilikasutajaid on tegelikkuses kaks gruppi: MOKLOFS (mobile kids with lots of friends) ja YUPPLOTS (young urban professional parents with lack of time). Esimesse gruppi kuuluvad kuni 30-aastased suure tutvusringkonnaga noored, kellel kulub palju energiat oma sõpradega kontaktis olemiseks. Nende jaoks on oluline meelelahutus, vaba-aja info ja kõikvõimalikud viisid sõpradega ühenduses olemiseks.
YUPPLOTS-I hulka kuuluvad omakorda linnas elavad noored professionaalid, nende põhimure on, kuidas viia ühelt poolt kokku töö ja teiselt poolt oma laste kasvatamisega seotud vajaduses. Kõik teenused, mis aitavad neil oma aega juhtida, on need, mille eest nad on tõeliselt tänulikud. See on ka tüüpiline edukate grupp.
Mobiilset kommunikatsiooni ostutsüklis saab tavaliselt kasutada kolmes kohas. Esimene on vajaduse teadvustamine, kus m-kommunikatsioon on hea täiend tavareklaamile. Teiselt poolt saab m-kommunikatsiooni kasutada info otsimiseks ning otsustuste tegemiseks.
M-reklaami tegemiseks saab kasutada kuut olulist viisi. Kõige vähem tükib peale kärjeteade ehk siis tekst telefoni ekraanil. Seda on võimalik küll välja lülitada, kuid inimene ei saa valida, millist teksti ta vastu võtab või millist mitte. Kärjeteadet saab kasutada lokaalselt kas ühe tugijaama või ühe kärje piirkonnas, seega on selle kasutamine soodne just lokaalse info edastamiseks. Kärjeteadet on ka lihtne tellida, reageerimiskiirus on umbes üks ööpäev ning kontakti hinnas on ta odavam kui otsepostitus või välireklaam.
Samas on piiratud teate maht (9+9 tähemärki), ei ole täpitähti ja tulemuste mõõtmine on ligikaudne.
Teine M-reklaami viis on infopäring ehk info tellimine tekstisõnumiga. See seisneb märksõnade abil vajaliku info tellimises. Infopäring ei ole pealetükkiv, on lihtne, saab kasutada erinevaid märksõnu, neid ise luua ja hallata ning ta on aja- ja kohatundlik.
Samas on tagasiside operatiivne ning väga täpne.
Infopäring vajab samas tugevat toetavat kommunikatsiooni, selle kaudu saadakse päringu tegemiseks vajalik alginfo.
M-reklaami edastamiseks saab kasutada ka sõnumimenüüd. Menüü eeliseks on võimalus mahutada oluliselt rohkem märksõnu ja lisainfot. Inimene kasutab seda siis, kui ta seda vajab, selleks ei pea saatma mingit reklaami. Pluss on ka see, et sõnumimenüü toimib 99 protsendis telefonides ja selle abil saab kasutamise kohta väga täpse tagasiside. Samas vajab ta toetavat kommunikatsiooni.
Palju kasutatakse M-reklaami tarbijamängudes, kus loosimistes osalemiseks tuleb saata sõnum. Selle lähenemise pluss on lihtsus ja impulsiivsus, suur osalejate arv, odavus, tagasiside saatjale ning automaatne andmebaasi teke. Tarbijamängud toimivad edukalt peamiselt noorte hulgas ning vajavad tugevat kommunikatsiooni.
Ekraanireklaam seisneb massiüritustel ekraani vahendusel mängude, loosimiste jne abil auditooriumiga interaktiivse kontakti saamises. Ekraanireklaam on lokaalne, ootamatu ja see tõmbab tähelepanu. Mida tihedam on integratsioon üritusega, seda parem on tagasiside. Ekraanireklaam on ka paindlik ja lihtne kasutada. Samas on osalejate arv piiratud ja kulud kontakti kohta suuremad.
Suurima riskiga üleeksponeerimise tõttu on grupisõnum ehk SMSi saatmine teatud grupile telefoniomanikele. Grupisõnumi eeliseks on personaalsus, lihtsus (piisab telefoninumbri teadmisest), operatiivsus, paindlikus ja soodne kontakti hind ning kiire mõju. Samas on suur just üleeksponeerimise oht, mis võib segada inimese privaatsust. Ka ei pruugi inimene andes oma telefoninumbri anda nõusolekut SMS-reklaami vastuvõtmiseks.
Seotud lood
Maksude koosseis muutub veel ja maksumäärad lähevad kõrgemaks – selle peale võib mürki võtta, arvab raamatupidamisbüroo Vesiir asutaja ja juht Enno Lepvalts.