• OMX Baltic−0,18%271,18
  • OMX Riga0,21%865,7
  • OMX Tallinn−0,32%1 727,1
  • OMX Vilnius−0,27%1 063,87
  • S&P 500−0,04%6 037,59
  • DOW 300,07%43 325,8
  • Nasdaq −0,05%20 020,36
  • FTSE 100−0,05%8 133,2
  • Nikkei 2251,8%40 281,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%109,9
  • OMX Baltic−0,18%271,18
  • OMX Riga0,21%865,7
  • OMX Tallinn−0,32%1 727,1
  • OMX Vilnius−0,27%1 063,87
  • S&P 500−0,04%6 037,59
  • DOW 300,07%43 325,8
  • Nasdaq −0,05%20 020,36
  • FTSE 100−0,05%8 133,2
  • Nikkei 2251,8%40 281,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%109,9
  • 04.02.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Logistikaettevõtted liiguvad laienemise suunas

Globaalse logistikaturu trendideks on firmade teenuste valiku suurenemine ja klienditeadlikkuse kasv.
Globaalsel logistikaturul on toimumas mitmed olulised muutused nii teenusepakkujate kui ka teenuseostjate mõtteviisis ja käitumises. Kuivõrd tänapäeval on Eestis esindatud suur osa globaalselt juhtivaid logistikaettevõtteid, siis on sarnased trendid märgatavad ka Eesti turul. Mõningad eripärad tulenevad vaid turu ja teenuseostjate suurusest.
Kui veel mõned aastad tagasi oli transpordifirmade hulgas tavaline olukord, kus ühed pakkusid põhiteenusena lennutranspordi teenuseid, teised autotranspordi teenuseid ja kolmandad meretranspordi teenuseid, siis tänaseks on sellised piirid hajunud. Üha enam transporditeenuste pakkujaid on laienenud kas kahte või kolme erinevasse transpordiliiki. Samuti on põhiteenustele lisandunud mitmed n-ö tugiteenused, nagu tolliteenused, laoteenused, jaotusteenused, mis võimaldavad pakkuda teenuseid kogu tarneahela ulatuses ühest kohast ehk one-stop shopping?ut.
Transpordifirmad, mis pakuvad tavaliselt regionaalselt üksikteenuseid, näiteks Euroopa autotransport, on asendumas logistikafirmadega, mis pakuvad globaalselt mitmeid teenuseid, näiteks üle maailma kõiki transpordiliike. Pidevalt laienetakse uutesse teenuseliikidesse sooviga lisada väärtust teenuseostja tarneahelas. Logistikafirmad pakuvad teenuseid tavaliselt kogu tarneahela ulatuses, sõltumata sellest, millises koguses, kui kiiresti ja kust kohast maailmas soovitakse kaupa tarnida. Seega vaadeldakse transpordiliike tänapäeval pigem kui erinevaid ajatooteid, mis kuuluvad iga korraliku logistikafirma teenuseportfelli. Näiteks pakutakse Euroopast kauba toomisel praegu nii kiirteenust (1?3 päeva) lennutranspordi näol kui ka standardteenust (5?10 päeva) autotranspordiga. Teenuseostjaid huvitab just tarneaeg ja -täpsus, transpordiliik on pigem vahend, mille valib logistikafirma.
Mujal maailmas kasutatakse logistikafirma vastena ka mõistet 3PL (third party logistics provider). 3PL ehk logistikafirma on traditsiooniliselt peatöövõtja, kelle üks peamisi rolle on allhankijate teenuse kvaliteedi jälgimine, hindamine, hoidmine kokkulepitud kvaliteeditasemel ning vajadusel ka allhankijate vahetamine. Logistikafirmade kasutamine võimaldab teenuseostjatel muu hulgas kokku hoida aega, mis varem kulutati erinevate transpordifirmadega suhtlemisele. Nii on logistikafirmade tekkimine kaasa toonud kvalitatiivse muutuse, kuivõrd teenuste pakett pannakse kokku vaid usaldusväärsetest ja hinnatud allhankijatest.
Lähitulevik toob endaga kaasa praegu Eestis veel suhteliselt uue mõiste 4PL (fourth-party logistics provider), mis tähendab logistikateenuse pakkujat, kes omakorda jälgib kõikide konkreetsele teenuseostjale logistikateenuseid pakkuvate 3PLde kvaliteeti. Siin on oluline tähele panna, et sama logistikafirma võib olla nii 3PL kui ka 4PL rollis, hinnates sellisel juhul samaaegselt nii enda kui ka teiste 3PLde teenuste kvaliteeti vastavalt kliendiga kokkulepitud kvaliteedistandarditele. 4PL-teenuse pakkumine tähendab sisuliselt tegevust kliendi logistikaosakonnana. Esimesed 4PLd on juba kasutusel ka Skandinaavias.
Praegu on transpordi- ja logistikafirmade peamine küsimus, millises rollis ennast tulevikus nähakse. Peale tugevate globaalsete logistikafirmade saavutavad tõenäoliselt edu ka kvaliteetsed ja selgelt eristuvate omadustega regionaalsed üksikteenuste pakkujad, kel on muu hulgas võimalus olla pikaajaline koostööpartner logistikafirmadele.
Suured ja keskmised ettevõtted liiguvad järjest enam logistikalahenduste täieliku sisseostmise suunas. Keskendutakse oma põhitegevusele ? tootearendusele ja turundusele ? ning vabanetakse kõrvaltegevustest ? laopidamisest, kauba laialiveost jne. Nii suudetakse ära kasutada logistikafirmades peituvat oskusteavet ja suuremat ostujõudu, muutes samal ajal oma kõrvaltegevusega seotud püsikulud muutuvkuludeks.
Samuti on muutunud teenuseostjate ja teenusepakkujate omavahelised suhted. Kui varem oli koostöö küllaltki üksikute saadetiste keskne ja hinnatundlik, siis tänapäeval on see asendumas pikaajalise koostööga ja kvaliteeditundlikkusega. Logistikafirma kaasatakse järjest enam teenuseostja tarneahela juhtimise protsessi, tutvustatakse pikaajalisi eesmärke ja leitakse ühiselt sobivaimad lahendused.
Täheldatav on suund, kus teenuseostjad soovivad teha koostööd kas ühe või piiratud arvu logistikafirmadega. Teenuseostjad hindavad järjest rohkem aega ja usaldavad koostööpartnereid, kellega on võimalik arendada win-win põhimõttel toimivat pikaajalist koostööd.
Sarnased muutused kaupade eksportijate ja importijate suhtumises logistikateenuse sisseostmisse on viimastel aastatel toimunud ka Eestis. Sellele on kaasa aidanud juhtivate globaalsete logistikafirmade sisenemine Eesti turule ja sellest tulenevalt teenusepakkujate laiem valik.
Logistikafirmad arenevad lähiaastatel eelkõige uute teenuste laienemise ja transpordifirmad olemasolevate teenuste täiustamise suunas. Samal ajal kaupade eksportijad ja importijad keskenduvad oma põhitegevusele ning ostavad logistikateenused sisse, valides endale pikaajalised koostööpartnerid, kellega koos edu saavutatakse.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.12.24, 22:19
S&P Global Ratings agentuur tõstis Freedom24 ja Freedom Holding Corp. tütarettevõtete krediidireitinguid
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele