Eesti mobiilsideturg on tänaseks stabiliseerunud ning uute klientide kasvunumbrite tagaajamise asemel on operaatorite rõhuasetus kaldumas olemasolevate klientide hoidmisele ja ülevõtmisele. Püsimajäämiseks ja edasiarenemiseks peab operaator leidma tugeva konkurentsieelise. Kas koostöö globaalsete sidefirmadega tagab edu või on tegemist mööduva moetrendiga?
Reeglina soovib inimene tunda end võõrsil võimalikult koduselt ning vältida tarbetuid sekeldusi. Kuigi kümne aastaga on mobiilsidetehnoloogias toimunud suuri muudatusi, pole näiteks roaming-teenuste vallas suudetud tarbija ootusi rahuldada. Roaming-hindade segane rägastik ning võimaluse puudumine välismaal viibides helistada tuttavatele teenus- ja lühinumbritele on vaid mõned näited kirjeldamaks rahvusvaheliste mobiilteenuste hetkeseisu. Tarbija ootab lihtsaid ja universaalseid lahendusi. Võitjaks osutub siin tõenäoliselt see, kelle teenused ongi lihtsad, kasutaja-sõbralikud ja läbipaistvate hindadega.
Traadita telefoniside valdkonnas võib täheldada liikumist suunas, mis on üsna tavapärane juba paljudel muudel tegevusaladel, näiteks audiitor-, reklaami- ja suhtekorraldusteenuste pakkumine: globaalse korporatsiooni emafirma sõlmib keskse raamlepingu rahvusvahelise teenuseosutajaga ning tütarfirmad järgivad seda. Emaettevõttel on oluliselt mugavam ajada asju ühe kontaktisikuga, kes tagab kvaliteetse ja integreeritud kliendihaldusprotsessi ettevõtte allüksustega erinevates riikides üle maailma. Taoline tegutsemine võimaldab hoida ettevõtte ühtset strateegilist liini ning vähetähis pole ka suuremahuliste tellimustega kaasnevad soodustused.
Uute mobiilsideteenuste juurutamiseks kulutavad operaatorid hiigelsummasid, samas kui lõpptulemusena on tegemist üsna sarnaste toodetega. Neid asjaolusid arvestades muutuvad globaalse operaatori võimalused arendusressursside koondamisel märkimisväärseks konkurentsieeliseks. Kindlasti ei tähenda see seda, et mobiilteenuseid hakatakse tulevikus arendama vaid ühes kohas. Tsentraalselt luuakse vaid kõige ressursimahukam osa ? teenusplatvorm, mida tütarettevõtted ja koostööpartnerid saavad kasutada lokaalsete teenuste loomisel ning väikeste ja paindlike lahenduste pakkumisel koduturgudel.
Võrreldes mobiilsideteenuste arengut Euroopas ja Jaapanis, tekib paratamatult küsimus, kuidas on tõusva päikese maal õnnestunud edukalt juurutada andmeside rakendustel põhinevaid teenuseid, samas kui vana maailm teeb selle suunas alles esimesi algelisi samme. Vastus on lihtne ? Jaapani mobiilsideturg on olnud juhitud mõjuvõimsate operaatorite poolt, kes suudavad oma klientide soovide eest seista. Selle tulemusel ei hakatud Jaapanis aretama eraldi wap-protokolli ega sms-formaati, vaid nende asemel loodi mobiiltelefoniga ühilduv interneti modifikatsioon ühes e-maili saatmise võimalusega. Inimestele ei hakatud peale suruma uusi käitumisharjumusi, tulemus oli mobiilsete andmesideteenuste plahvatuslik kasv.
Euroopas on mindud teist teed ning siinne turg on selgelt võrgutehnoloogia tootjate poolt juhitav ? seadmete tarnija töötab välja infrastruktuuri ja hakkab seda agressiivselt turule pakkuma. Harvad pole juhud, kus uudset tehnoloogiat pakutakse operaatoritele juba enne korralikult töötavate kliendiseadmete valmimist. Nii on läinud näiteks GPRSga, kus mitmetel operaatoritel oli tehniline valmidus teenuse pakkumiseks, kuid sellist andmesideformaati toetavaid telefone oli müügil vaid üksikuid. Sisuliselt on tänased Euroopa mobiiliomanikud ja sideoperaatorid sundseisus ning valdkonna areng toimub tehnokraatlikult.
Saavutamaks tugevamat positsiooni juba teenuste juurutamise faasis, peab sideoperaator olema vähemalt sama võimas ja rahvusvahelise haardega nagu tootjafirmadki.
Esimeseks tõsiseks sellesuunaliseks katseks on Vodafone?i poolt möödunud aastal Euroopa turgudel lansseeritud multimeediateenus Vodafone Live. Ideest pakkuda klientidele lihtsasti kasutatavat MMS teenust on tänaseks välja arenenud suurepärase kasutajaliidesega telefonid, mis võimaldavad sisuliselt ühe nupuvajutusega juurdepääsu erinevatele meelelahutusele ja infole.
Radiolinja hiljutine otsus sõlmida strateegiline koostööleping maailma ühe juhtiva mobiilsideoperaatoriga Vodafone, on kantud usust globaalsete sideoperaatorite jätkusuutlikusse arengusse.