Üks blokk meie pooolt sadakonna Eesti ettevõtte seas läbiviidud küsimustikust keskendus nende kriteeriumite hindamisele, mis on siinsete ettevõtete jaoks infotehnoloogia-alase partneri valikul olulised. On ju õige partneri valik iga ettevõtte jaoks üks esimesi ja olulisemaid otsuseid, mille selle firma juhid peavad langetama. Nagu meie korraldatud küsitlus näitas, hindavad Eesti ettevõtted neid IT-firmasid, kes mõjuvad usaldusväärselt, suudavad mõista kliendi vajadusi ja pidada kinni töö tähtaegadest.
Väitele, et IT-partneri valikul on oluline tema usaldusväärsus ja tuntus turul vastas 43 küsitletutest, et nad on sellega täiesti nõus, ning 35 oli pigem nõus. Seega hindas 78 partneri usaldusväärsust ja tuntust turul kõrgelt, mistõttu uutel firmadel, kes tahavad tulla IT-turule, on küllaltki raske ennast tõestada ning edu saavutada.
Edule võivad aga loota sellised firmad, kes on ühelt poolt olnud turul pikemat aega ning suutnud osava turunduse ja suhtekorraldusega saavutada hea reputatsiooni ja tuntuse, kuid teiselt poolt ka firmad, kes suudavad tänu teostatud projektidele ja rahulolevatele klientidele mõjuda usaldusväärsena. Edukalt läbiviidud projektid on IT-firma jaoks parim võimalus enese müümiseks ja usaldusväärsuse kinnitamiseks.
Järgnevalt uurisime, kas IT-partneri valikul on oluline tema võime mõista kliendi vajadusi. Kas siin ei ole vastuste seas kaksipidi mõistmist: 86 valimist oli sellega täiesti nõus ja 12 pigem nõus. Liialt tehnilise keele kasutamine, pealiskaudsus, suutmatus avastada kliendi IT-alaseid kitsaskohti, lähtumine enese teadmistest, loodud lahendustest ja mitte kliendi vajadustest on olnud probleemid, millega infotehnoloogiateenust sisseostvad ettevõtted on ikka kokku puutunud, ning sellega ei olda rahul.
Oma ettevõtte kogemuste põhjal võime küll öelda, et mitte alati ei tea ka kliendid ise oma vajadusi, kuid sel juhul tuleb teha seda rohkem tööd nende väljaselgitamiseks, mitte aga hakata tööga pihta, sest sel juhul on võimalikud probleemid projekti lõppfaasis väga tõenäolised.
Samuti uuriti küsitletute käest, kas IT-partneri valikul on oluline tema pakutavate teenuste soodne hind. Siinkohal üheselt mõistetavat konsensust vastajate hulgas täheldada ei saanud, sest täielikult nõustus selle väitega 24 protsenti vastanutest, 39 protsenti oli pigem nõus ning pigem ei nõustunud sellega 30 protsenti vastanutest. Kindlalt eitavalt seisukohal oli 7 protsenti vastanutest.
Võib tõdeda, et hinda tähtsustavad kliendid omasid ülekaalu nende ees, kes seda nii palju ei tähtsustanud. Kuna valimis moodustasid suure osa väikese ja keskmise suurusega ettevõtted, kelle IT-eelarved ei ole väga suured, siis on teatav hinnatundlikkus ka mõistetav. Samas näitasid teised küsimused küllaltki selgelt, et kõige rohkem tähtsustab klient siiski teenindusega seotud asjaolusid (vajaduste mõistmine) ja sel juhul on hind teisejärguline.
Subjektiivset kommentaari juurde lisades võib öelda, et aasta-aastalt on hinna osa otsuste tegemisel kahanenud. Kui ettevõttel on olemas infotehnoloogia arendamiseks pikaajaline strateegia, siis ei kõhelda täna enam teha kulukat ostuotsust, kui ollakse veendunud, et järgnevatel perioodidel tasub investeering end ära. Kui IT-alane koostööpartner suudab tehtava investeeringu vajaduse oma kliendile majanduslikult ära põhjendada, siis on juhid valmis neid aktsepteerima, sest nad käsitlevad seda kui iga teist investeeringut, mis teenib ettevõtte eesmärke ja aitab parandada majanduslikke tulemusi.
Uuringu käigus küsisime ka ettevõtete hinnanguid IT-partneri valikul selle kohta, kas partneri valimisel on oluline tema tähtaegadest kinnipidamine. Väitega, et see on kõige tähtsam, oli täiesti nõus 83 vastanutest ja 15 oli pigem nõus. Tulemus näitas üsna selgelt, et IT-firmade suutlikkus pidada tähtaegadest kinni on potentsiaalsete klientide jaoks väga oluline.
Infotehnoloogia konsultatsioonifirma Net Group viis aprillikuus läbi uuringu, mis käsitles Eesti ettevõtete infotehnoloogilist olukorda. Uuringu eesmärgiks oli selgitada välja Eesti ettevõtjate ootused ja vajadused IT-partnerite suhtes. Valim koosnes ettevõtetest, mis omasid erinevaid kokkupuuteid IT-firmadega ja kasutasid töökohtades arvuteid. Siinses artiklis on välja toodud põhilised uuringu tulemused, mille põhjal saab teha järeldusi ja üldistusi.
Kui küsida ettevõtete käest põhjuseid, mis on tinginud koostöö katkemise senise partneriga, siis on üks sagedamini mainitavaid partneri suutmatus tähtaegadest kinni pidada. Selle üheks põhjuseks on kliendi vajaduste puudulik selgitamine, aga ka konkreetsest olukorrast sõltuvad põhjused: projektijuhtimise vead, halb kommunikatsioon. Ka küsitlus kinnitas lihtsat tõde, et täna on konkurentsieelis neil ettevõtetel, kes suudavad hinnata õigesti projekti keerukust ja ulatust ning püstitada sellest lähtuvalt reaalsed tööde ajakavad ja hiljem nendest kinni pidada.
Täna töötavad ärimudelid ei sobi kõige paremini enam tulevikku ja seepärast peavad kõik ettevõtted olema valmis muutusteks. IT-l on siin täita oluline roll ja seepärast tähtsustub õige IT-partneri valik üha enam. Partneritelt IT-teenust sisse ostes ei ole alati garanteeritud rahaline kokkuhoid, küll aga peaksid paranema IT-protsesside kvaliteet ja kokku hoitakse juhtimisressurssi ning aega. Kõigepealt peaksid ettevõtted aga paika panema IT-strateegia ja peamised äriprotsessid.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.