• OMX Baltic0,23%270,5
  • OMX Riga−0,48%881,75
  • OMX Tallinn−0,05%1 729,38
  • OMX Vilnius−0,19%1 042,4
  • S&P 500−1,32%5 870,62
  • DOW 30−0,7%43 444,99
  • Nasdaq −2,24%18 680,12
  • FTSE 1000,25%8 083,7
  • Nikkei 225−1,09%38 220,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,34
  • OMX Baltic0,23%270,5
  • OMX Riga−0,48%881,75
  • OMX Tallinn−0,05%1 729,38
  • OMX Vilnius−0,19%1 042,4
  • S&P 500−1,32%5 870,62
  • DOW 30−0,7%43 444,99
  • Nasdaq −2,24%18 680,12
  • FTSE 1000,25%8 083,7
  • Nikkei 225−1,09%38 220,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,34
  • 16.12.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mobiilside tarbija ootab lihtsaid teenuseid

Lihtsus ei ole mobiilsides uus teema. Sellest on räägitud üsna mitu aastat ning tõenäoliselt on nii Eestis kui ka mujal Euroopas vähe operaatoreid, kelle missioonis või visioonis ei oleks see olulise eesmärgina välja toodud. Iseasi aga, kui edukalt on suudetud seda ellu viia. Kriitiline olles võib tõdeda, et tõeliselt lihtsaid teenuseid on turul täna üks ? see on kõneteenus. Mobiilside on jätkuvalt liiga tehnoloogiakeskne. Põhjuseid selliseks arvamuseks on mitu. Räägitakse palju infrastruktuurist ja uutest tehnoloogiatest, samuti üksikutest teenustest ja toodetest. Ka on operaatorite tootearendus ja turundus olnud kiirem kui klientide võime võtta vastu uusi teenuseid. Kliendid on aga huvitatud pigem tootega kaasnevast kasust kui tootest endast.
Kliendid vajavad ikkagi lihtsust ja lihtsaid teenuseid, lihtsat viisi olla ühenduses operaatoriga ning lihtsaid hinnaskeeme. Kõik muu jääb tarbijale üldjuhul võõraks. Klientide küsitlemine näitab ka seda, et teenuse kvaliteedi ja hinna osatähtsus hakkab valikukriteeriumina tähtsust kaotama. Kliendid ei pane enam suurt rolli levi kvaliteedile. Teenuse hind on küll endiselt oluline, kuid ka hinna tähtsus otsustusprotsessis hakkab langema. Küll aga kasvab teenuse lihtsuse ja mugavuse roll. Seega võib järeldada, et lihtsus on üha enam muutumas võtmeteguriks, mis määrab kliendi suhtumise konkreetsesse teenusesse või tootesse. Märgina kvaliteedist võtab tarbija üha rohkem teenuse kasutamise ja asjaajamise lihtsust. Lisaks sellele mängivad olulist rolli hindade selgus ja kogukulude kontrollitavus. Selliste arengute mittemärkamine oli näiteks üheks põhjuseks, miks WAP ei olnud tarbijate seas edukas. WAPil oli mitmeid miinuseid: telefoni must-valge ekraan, tekstipõhine navigatsioon, sisu ei olnud paketeeritud mobiili kasutaja jaoks. Lisaks muidugi madal ühenduskiirus ja mitteatraktiivsed tingimused (st hinnad) kasutajale. Tulemusena ei suutnud WAP täita talle pandud ootuseid.
Hoopis teistsugune lähenemine asjadele valiti aga Jaapanis. Seal taibati üpris kiiresti, et edu tagab kliendi ootustele vastutulek: lihtne navigatsioon, värviline ekraan, kõrge kvaliteediga heli, Java-mängud. Samuti paketeeriti sisu vastavalt tarbija vajadustele ning ühenduskiirus oli suurem kui Euroopas. Lisaks veel atraktiivsed tingimused kolmandatele osapooltele ning kontroll telefonide tootmise üle. Ehk siis lihtsamalt öeldes: jaapanlased pakkusid oma klientidele seda, mida nood vajasid. Euroopas räägiti aga endiselt GPRSist, EDGE?ist, 3Gst, UMTSist.
Mida on meil siis Jaapanilt õppida? Erinevalt Euroopast juhivad seal turgu teenusepakkujad, mitte aga tootjad. Seega määrab pakutava teenustepaketi ulatuse teenusepakkuja, mitte aga mobiiltelefone tootvad ettevõtted. Sellest lähtuvalt domineerivadki Jaapani turul teenustepõhised, mitte kõnepõhised telefonid.
Samuti kuulub kogu väärtusahel Jaapanis operaatorile. Jaapanlased ei kuluta aega uute standardite väljatöötamisele, vaid kasutavad võimaluste piires ära juba olemasolevaid. Kogu Jaapani kogemusel on aga üks suur miinus: see on siiani edukalt toiminud vaid Jaapanis. Jaapani kogemuse põhjal on ka Euroopas mõistetud, et lihtsus ja mugavus on peamisteks edu kriteeriumiteks. Kõige kiiremini sai sellest aru Euroopa telekommunikatsioonituru liider Vodafone, kes seadis samuti endale eesmärgiks lihtsate lahenduste loomise. Edukaimalt on neil õnnestunud see lähenemine realiseerida läbi teenuste Vodafone Live ja Vodafone Mobile Connect Card. Vodafone Live on pakett teenuseid, mis pakub tarbijale lihtsa mooduse suhtlemiseks. Seejuures ei räägita nende puhul keerulistest terminitest ega uutest tehnoloogiatest, vaid kõik tarbijani jõudvad teenused on kogutud ühe kaubamärgi alla. Tulemuseks on see, et tarbijad ei pea endale selgeks tegema tehnoloogiat, mida nad kasutavad, kõik vajaminevad teenused on mahutatud arusaadavalt telefoni. Seega teab klient, et ta ostab Vodafone Live?i, mitte tehnoloogiat. Mobiilsidemaailmas oli Vodafone Live?i turuletulek võrreldav revolutsiooniga, sest esmakordselt oli fookus suunatud teenusest tulevale kasule, mitte aga tehnoloogiale. Tulemusena on Vodafone Live osutunud Euroopas erakordselt edukaks. Teine edukaks osutunud uuendus on Vodafone Mobile Connect Card, mis teeb tarbijale andmeside kasutamise sülearvutiga äärmiselt lihtsaks: tarbija ei pea ise tegelema keeruka seadistusega, kogu vajaliku info ja tarkvara saab ta kätte ühes paketis.
Seega võib öelda, et oskus tuua turule lihtsaid ja arusaadavaid teenuseid on tänases tihedas konkurentsis oluliseks eeliseks. q

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele