Tänavuste suveilmade jahedus on olnud pöördvõrdeline tegevusega Eesti telekommunikatsiooniturul, kus konkurentsivõitlus jätkuvalt pöördeid juurde kogub. Kõnekaartide turgu raputas omavaheliste tasuta kõnede pakkumine kõigi kolme operaatori poolt, lepingulises klientuuris on võetud sihikule uued kliendirühmad: lapsed, pensionärid, noored emad. Turundus- ja müügistrateegiaid tehakse ilmselt igal pool ümber vähemalt kord kvartalis.
Mis saab edasi? Esimeseks märksõnaks on kõigil kolmel praegu turul tegutseval operaatoril ilmselt jätkuv sünergia otsimine fiks- ja mobiilside vahel.
Mõistetest ?sünergia?, ?kompleksteenindus? ja ?kliendi vajaduste põhised sidelahendused? on igal pool küll aastaid räägitud, kuid nüüd sunnib turusituatsioon tegudele. Fiks- ja mobiilside koostöö on üks kontsernide relvadest internetti pakkuvate kaabeltelevisioonide, mobiilside virtuaaloperaatorite ja teiste võimalike turuletulijate vastu, argumendiks järgmisel aastal käivituvas numbriliikuvuses ja ? mis seal salata ? lihtsalt kliendisõbralik lähenemine. Ning see viimane ongi peamine.
Samas tuleb muidugi märkida, et sünergia otsingul pole tähtis kahe firma liitmine, vaid kas see tekitab sünergilise efekti klientide suunal. Kui kahe firma ühinemise tulemus on ainult klientidele saadetud ühine arve, on see küll sammuke edasi, kuid kindlasti mitte piisav.
EMT ja Elion on oma ühistegevuses seepärast keskendunud just sisulisele poolele, proovides luua ühistooteid ja pakkuda ühiseid teenuseid, ja meil on see efekti andnud. Ega asjata öelnud hea konkurent Sami Seppänen Radiolinja-Unineti ühinemist kommenteerides, et koostöö uuele tasemele viimine võib tähendada ?midagi sarnast, nagu praegu on Elionil ja EMT-l?.
Teiseks, aga võib-olla peamiseks sisuliseks märksõnaks operaatorite lähiaja tegevuses on kindlasti numbriliikumine. Väga kliendisõbralik lahendus, operaatoritelt senisest veelgi enam pingutust ja kliendisõbralikke pakkumisi nõudev.
Lähinaabrite kogemus numbriliikuvuse tõttu liikuma hakanud klientidest on seinast seina, miinimumist maksimumini. Ehkki ennustamine on tänamatu töö, võib prognoosida, et Eestis vahetab operaatorit 10% lepingulistest klientidest. Ilmselt on liikumine suurem vahetult avanemise järel, mil õhinal kasutatakse äsja saabunud vabadust, mõne aja pärast olukord rahuneb ja turg stabiliseerub.
Loomulikult jääb aga mingi hulk kliente, kes iga sooduspakkumisega liiguvad ning kuhugi paigale ei jää. Operaatorite ees seisev ülesanne on, et kliendil oleks tema juures nii hea, et ta ei mõtlekski lahkumisele. Seega on kolmandaks otsustavaks märksõnaks klienditeenindus.
Klienditeenindus hakkab telekomiturul tähendama üha enam seda, et teenusepakkuja ei pea reageerima klientide soovidele, vaid pakkuma kliendile vajalikke teenuseid-sidelahendusi veel enne, kui klient seda ise küsima tuleb.
Oluliseks muutub ka see, et klient saaks kõik vajaliku ? fiks-, mobiilside ja soovi korral ka arvutiühenduse ? töötava täispaketina ühest kohast ühe kontaktisiku vahendusel. Loomulikult peab see pakett olema kokku pandud just selle kliendi vajadustest ja harjumustest lähtudes, nii, nagu see temale kõige kasulikum on.
Kõik see on sõnades lihtne, tegelikkuses aga operaatoritelt suurt sisemist tööd nõudev. Nii jääbki telekomiturul valitsema olukord, kus ainus kindel asi on muutused. Selles mõttes pöördub kuum suvi kuumaks sügiseks ning enam kui kindlalt järgneb sellele ka tulikuum talv.
Seotud lood
"Investeerimisideede universumi" saates teeme juttu autodest ja autodesse investeerimisest. Kas eksklusiivse auto ostmine on kulu või investeering? Milliseid mudeleid valida, kui soovida, et nende väärtus aja jooksul tõuseks?