Jaanuari alguses jõustunud numbriliikuvus võib realiseeruda tegelikus elus aeglasemalt ja keerukamalt, kui see esmapilgul tundus. Põhjused sõltuvad mitmest asjaolust ? nt milliste lepingutingimustega on klient oma senise operaatoriga seotud, oodatakse veel suuremat hindade langust. Ilmneda võib ka põhjuseid, mida täna on raske prognoosida.
Põhjamaade kogemuse kohaselt võivad peamised komplikatsioonid tekkida kahest asjast: kliendid ei teadvusta endale piisavalt, et numbri säilides võivad operaatori vahetudes muutuda või kaduda inimesele harjumuspäraseks saanud teenused; kaasaliikuva numbriga operaatorivahetuse tehniline pool ei hakka kohe ideaalselt toimima.
Esimene nädal numbriliikuvuses ei toonud massilist klientide liikumist ühe operaatori juurest teise juurde. Ka naabermaade kogemus näitab, et numbriliikuvus käivitub rahulikult ning inimesed teevad operaatorit vahetades kaalutletud otsuse.
Kui seni on numbriliikuvuse puudumine olnud suureks takistuseks operaatori vahetamisel just äriklientide puhul, sest uue numbri levitamine kõigile äripartneritele on sageli keeruline ja vahel tekitab ka liigseid kulutusi, siis nüüd on võimalik loobuda nn mugavuslojaalsusest ka ettevõtetel ja leida endale sobivaima hinna ja kvaliteedi suhtega operaator.
Juriidiliselt toimib numbriliikuvus nii, et üks leping tuleb lõpetada ja sõlmida teine. Kuna mõlemat dokumenti saab vormistada samaaegselt, on tegemist tingimuslike liitumis- ja lõpetamistoimingutega, mis jõustuvad alles operaatorteenuse ümberlülitamise hetkel. Seega ei ole kliendil võimalik olla samaaegselt ühe ja sama numbriga kahe operaatori klient.
Numbriliikuvusega säilivad kõik piirangud, mis on ka seni kehtinud lepingu lõpetamisel operaatoriga. Kui kliendil on senise operaatoriga sõlmitud tähtajaline liitumisleping, mis on seotud telefoni järelmaksuga või mingi muu soodustusega, peab ta lepingu lõpetamisel täitma ka kõik rahalised kohustused vana operaatori ees.
Kui klient jääb vanale operaatorile võlgu, ei ole tal üldjuhul võimalik uue operaatoriga liituda. Lisaks maksmata arvetele võib Soome kogemusele toetudes esineda juhtumeid, kui üritatakse teise operaatori võrku liigutada kellegi teise numbrit või antakse uuele operaatorile eksikombel vale number.
Numbriliikuvus tähendab kliendi jaoks valikuvabadust, kuid sellega kaasnevad mitmed nüansid, millele kliendid vähemalt Põhjamaades operaatorit vahetades mõelda ei osanud.
Neid muutusi, mis kliendile ei meeldinud, hakati kutsuma morning after shock sündroomiks. Uue SIM-kaardi asetamisel ei toimi enam telefonis eelmise operaatori seaded (peamiselt GPRS-, MMS- ja WAP-seadistused) ning telefoni seadistamist tuleb alustada otsast peale.
Kõige rohkem muutuvad teenused just nende klientide jaoks, kes lähevad kvaliteetoperaatori juurest säästuoperaatori juurde. Harjumuspäraseid teenuseid ei ole, klienditeeninduskeskusesse helistamise eest peab hakkama maksma mitu krooni minuti eest. Seejärel avastab klient, et peab ära unustama GPRSi, peab hakkama mõtlema, kust on võimalik osta uus telefon, kuidas seda finantseerida ja kes teda tekkivate probleemide puhul abistab.
Peamine sõnum mobiilsideklientidele (keda Eestis on ligikaudu 1 miljon inimest) on, et operaatori vahetamine peaks kindlasti olema ratsionaalne, mitte emotsionaalne otsus. Viimastel aastatel on turunduses muutunud fundamentaalsetest teadmistest palju olulisemaks emotsionaalse mõjutamise oskused ehk psühholoogia. Näiteks võiks tuua erinevuse kahe Eesti kvaliteetoperaatori, Radiolinja ja EMT vahel, mis on üksnes emotsionaalne ? kui välja arvata hind, mis on Radiolinjal sama hea teenuse puhul alati EMTst soodsam.
Lähtunud alguses emotsioonidest, tegi Põhjamaades osa lahkunud kliente ratsionaalse otsuse vana operaatori juurde tagasi pöörduda, kuna uue operaatori teenus ja teenindus ei rahuldanud.
Klient peab valima, kas ta tahab olla kvaliteetoperaatori või säästuoperaatori klient. Mõlema grupi teenusepakkujad võivad konkureerida omavahel minuti hinnas, kuid muus osas nad pigem ei võistle, sest teenused ja teenindus ei ole omavahel võrreldavad. Parasjagu on Eestis kaks kvaliteetoperaatorit ja kolm säästuoperaatorit-operaatoribrändi. Turuvõitluse lähtekohaks on saanud grupisisene positsioneering.
Radiolinja on end positsioneerinud kõige soodsama kvaliteetoperaatorina. Oma positsioneeringud on teinud ka teised operaatorid ja esitanud argumente, miks klient peaks valima just teda. Aeg näitab, kelle argumendid on tugevamad.